zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Jak znaleźć dobrego prawnika

Spory z byłym pracodawcą, negocjowanie kontraktów zawodowych czy reprezentowanie przed sądem - to tylko nieliczne przykł‚ady, gdy prawnik może by㇠przydatny menedżerowi. Z prawnika warto korzystać zawsze, gdy w grę wchodzi zastosowanie przepisów prawa albo przygotowanie umowy. Gdzie jednak znaleźć‡ dobrych fachowców?
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Najczęstszym kryterium wyboru są… rekomendacje. Tak jest w Stanach Zjednoczonych i w Europie, więc również i w Polsce. Często pierwszą reakcją menedżera skonfliktowanego z szefami jest telefon do znajomych. To oni mogą podpowiedzie㇠jakieś dobre nazwisko. Przeważnie polecą prawnika, z którym kiedyś sami współpracowali. Co czynić, gdy nikt z przyjaciół nie doradził nam żadnej kancelarii? Do wyboru jest kilka rozwiązań.

Szukać w Internecie i rankingach

Po pierwsze można zwróci㇠się do poszczególnych okręgowych izb radców prawnych czy okręgowych rad adwokackich. Ponadto na stronach internetowych tych samorządów zawodowych są… wyszukiwarki prawników. Można także spróbować przejrze㇠w internecie strony WWW wybranych kancelarii. Zdoby㇠interesujące informacje choćby na temat historii kancelarii, preferowanych dyscyplin prawa i osiągnięć prawników. Często publikowane są… także życiorysy prawników.
Zakres umieszczanych na stronach internetowych informacji w przypadku kancelarii radców prawnych jest szerszy - co wynika z przepisów samorządu radcowskiego.
Można też oprze㇠się na rankingach. Publikują je na przykł‚ad "Monitor Prawniczy". Kryterium jest z reguły liczebność prawników zatrudnionych w kancelarii. Rankingami objęte są… najwię™ksze kancelarie, najbardziej prestiżowe i co za tym idzie, również najdroższe, w wię™kszoś›ci z Warszawy. Nie znajdziemy więc tam kancelarii małych oraz ograniczających swoją dział‚alność jedynie do regionu, w którym mają siedzibę.
W praktyce kilkuosobowe kancelarie prawnicze (gdzie występuje wewnę™trzna specjalizacja prawników) dysponują przewagą nad samotnie pracującymi prawnikami. Zwykle w takich kancelariach funkcjonuje sekretariat zapewniajacy menedżerowi komunikację z prawnikiem - co oznacza, że urlopy radców prawnych czy choroby nie są… zmartwieniem menedżera zainteresowanego obsługą prawną, lecz kancelarii. A często jest to problemem w przypadku pojedynczo pracujących prawników. Niektóre z kancelarii posiadają profesjonalnie przygotowane materiał‚y informujące o ich dział‚alności. To istotne źródł‚o informacji, więc powinno się o nie pytać i dokładnie przeczytać. Potem pozostaje już tylko podjąć decyzję.
W wyborze prawnika bardzo może pomóc rozmowa z wybraną kancelarią w jej siedzibie. Wówczas menedżer bę™dzie mógł dowiedzie㇠się na przykł‚ad, jak funkcjonuje sekretariat. Takie informacje mogą dać wskazówki dotyczące przyszłego komunikowania się kancelarią. Można też zwrócić uwagę™ na wewnę™trzny obieg informacji. Oczywiś›cie dotyczy to tylko kancelarii rozbudowanych, zatrudniajacych co najmniej kilku prawników.

O co pytać na spotkaniu w kancelarii

Po wstę™pnym rozeznaniu czas na właściwą rozmowę. W jej trakcie warto zwrócić uwagę™ na kilka istotnych elementów. Po pierwsze, cenną informacją bę™dzie odpowiedź na pytanie o czas działania kancelarii na rynku. W przypadku wieloosobowych kancelarii, ważna jest liczba prawników i to, w jakich dziedzinach się specjalizują.
Podczas spotkania można pytać o doświadczenie na przykł‚ad w prowadzeniu podobnych spraw. Dane te powinny ułatwić odnalezienie konkretnej osoby lub zespoł‚u w wybranej kancelarii. Bardzo ważne jest też, aby sam menedżer zainteresowany usługami prawnika dobrze się przygotował. Przede wszystkim musi dokładnie określić swój problem. Wtedy bę™dzie można wskazać, czy potrzebuje obsługi kompleksowej, czy pomocy tylko w niektórych sprawach.
Ważną kwestią pozostaje cena usługi. Klienci często obawiają się, czy pytać o wynagrodzenie podczas pierwszego spotkania. Wydaje się, że tak. Lepiej porozmawiać o tym podczas pierwszego (lub pierwszych spotkań) z prawnikiem niż pozostawać w ciągłej niepewności. Zasady udzielenia honorarium powinny by㇠precyzyjnie uzgodnione. Mogą by㇠one oparte m.in. na systemie stawek godzinowych bą…dź zryczałtowanych. Czasami niektórzy prawnicy akceptują jako czꙶć honorarium premię za sukces.
Pozostaje jeszcze pytanie: jak odróżnić profesjonalnego prawnika od kiepskiego? Tu pomocne bę™dzie znane powiedzenie: Profesjonalny prawnik to taki, który znajdzie rozwią…zanie każdego problemu. Kiepski prawnik to taki, który w każdym rozwiązaniu znajdzie problemy.

 

Albert Stawiszyński - Dziennikarz niezależny


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.