zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Jak znaleźć dobrego prawnika

Spory z byłym pracodawcą, negocjowanie kontraktów zawodowych czy reprezentowanie przed sądem - to tylko nieliczne przykł‚ady, gdy prawnik może by㇠przydatny menedżerowi. Z prawnika warto korzystać zawsze, gdy w grę wchodzi zastosowanie przepisów prawa albo przygotowanie umowy. Gdzie jednak znaleźć‡ dobrych fachowców?
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Najczęstszym kryterium wyboru są… rekomendacje. Tak jest w Stanach Zjednoczonych i w Europie, więc również i w Polsce. Często pierwszą reakcją menedżera skonfliktowanego z szefami jest telefon do znajomych. To oni mogą podpowiedzie㇠jakieś dobre nazwisko. Przeważnie polecą prawnika, z którym kiedyś sami współpracowali. Co czynić, gdy nikt z przyjaciół nie doradził nam żadnej kancelarii? Do wyboru jest kilka rozwiązań.

Szukać w Internecie i rankingach

Po pierwsze można zwróci㇠się do poszczególnych okręgowych izb radców prawnych czy okręgowych rad adwokackich. Ponadto na stronach internetowych tych samorządów zawodowych są… wyszukiwarki prawników. Można także spróbować przejrze㇠w internecie strony WWW wybranych kancelarii. Zdoby㇠interesujące informacje choćby na temat historii kancelarii, preferowanych dyscyplin prawa i osiągnięć prawników. Często publikowane są… także życiorysy prawników.
Zakres umieszczanych na stronach internetowych informacji w przypadku kancelarii radców prawnych jest szerszy - co wynika z przepisów samorządu radcowskiego.
Można też oprze㇠się na rankingach. Publikują je na przykł‚ad "Monitor Prawniczy". Kryterium jest z reguły liczebność prawników zatrudnionych w kancelarii. Rankingami objęte są… najwię™ksze kancelarie, najbardziej prestiżowe i co za tym idzie, również najdroższe, w wię™kszoś›ci z Warszawy. Nie znajdziemy więc tam kancelarii małych oraz ograniczających swoją dział‚alność jedynie do regionu, w którym mają siedzibę.
W praktyce kilkuosobowe kancelarie prawnicze (gdzie występuje wewnę™trzna specjalizacja prawników) dysponują przewagą nad samotnie pracującymi prawnikami. Zwykle w takich kancelariach funkcjonuje sekretariat zapewniajacy menedżerowi komunikację z prawnikiem - co oznacza, że urlopy radców prawnych czy choroby nie są… zmartwieniem menedżera zainteresowanego obsługą prawną, lecz kancelarii. A często jest to problemem w przypadku pojedynczo pracujących prawników. Niektóre z kancelarii posiadają profesjonalnie przygotowane materiał‚y informujące o ich dział‚alności. To istotne źródł‚o informacji, więc powinno się o nie pytać i dokładnie przeczytać. Potem pozostaje już tylko podjąć decyzję.
W wyborze prawnika bardzo może pomóc rozmowa z wybraną kancelarią w jej siedzibie. Wówczas menedżer bę™dzie mógł dowiedzie㇠się na przykł‚ad, jak funkcjonuje sekretariat. Takie informacje mogą dać wskazówki dotyczące przyszłego komunikowania się kancelarią. Można też zwrócić uwagę™ na wewnę™trzny obieg informacji. Oczywiś›cie dotyczy to tylko kancelarii rozbudowanych, zatrudniajacych co najmniej kilku prawników.

O co pytać na spotkaniu w kancelarii

Po wstę™pnym rozeznaniu czas na właściwą rozmowę. W jej trakcie warto zwrócić uwagę™ na kilka istotnych elementów. Po pierwsze, cenną informacją bę™dzie odpowiedź na pytanie o czas działania kancelarii na rynku. W przypadku wieloosobowych kancelarii, ważna jest liczba prawników i to, w jakich dziedzinach się specjalizują.
Podczas spotkania można pytać o doświadczenie na przykł‚ad w prowadzeniu podobnych spraw. Dane te powinny ułatwić odnalezienie konkretnej osoby lub zespoł‚u w wybranej kancelarii. Bardzo ważne jest też, aby sam menedżer zainteresowany usługami prawnika dobrze się przygotował. Przede wszystkim musi dokładnie określić swój problem. Wtedy bę™dzie można wskazać, czy potrzebuje obsługi kompleksowej, czy pomocy tylko w niektórych sprawach.
Ważną kwestią pozostaje cena usługi. Klienci często obawiają się, czy pytać o wynagrodzenie podczas pierwszego spotkania. Wydaje się, że tak. Lepiej porozmawiać o tym podczas pierwszego (lub pierwszych spotkań) z prawnikiem niż pozostawać w ciągłej niepewności. Zasady udzielenia honorarium powinny by㇠precyzyjnie uzgodnione. Mogą by㇠one oparte m.in. na systemie stawek godzinowych bą…dź zryczałtowanych. Czasami niektórzy prawnicy akceptują jako czꙶć honorarium premię za sukces.
Pozostaje jeszcze pytanie: jak odróżnić profesjonalnego prawnika od kiepskiego? Tu pomocne bę™dzie znane powiedzenie: Profesjonalny prawnik to taki, który znajdzie rozwią…zanie każdego problemu. Kiepski prawnik to taki, który w każdym rozwiązaniu znajdzie problemy.

 

Albert Stawiszyński - Dziennikarz niezależny


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.