zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Menedżer kontra pracodawca. Lepszy sąd czy ugoda?

 

W angielskim miasteczku Exeter ponad 80 procent sporów między różnymi podmiotami, w tym menedżerami, firmami, urzędami kończy się w drodze ugody zawartej w formie negocjacji, mediacji lub arbitrażu. Z tej metody w pierwszej kolejności powinni korzystać również polscy menedżerowie. Chociażby dlatego, że ugoda - na przykład w drodze mediacji - jest tańsza i szybsza niż proces.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

We wspomnianym Exeter trwa najczęściej 30 minut. Strony opłacają jedynie mediatora, który pomaga im zawrzeć porozumienie. Ponadto, jeśli prowadzi się negocjacje czy mediacją, strony konflikty nie tracą… możliwości wpływania na decyzje ugodowe. Zawsze też mogą zrezygnować z mediatora czy negocjatora. W przypadku sprawy w sądzie - wyrok jest zawsze nieprzewidywalny. Jakie sprawy menedżer może skierować do ugodowego załatwiania? Wszystkie. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń.

 

Oddzielić emocje

Nie zawsze jednak spór da się rozwiązać na drodze ugody pozasądowej. Wówczas menedżer może wystąpią z pozwem przeciwko pracodawcy (jeśli był zatrudniony na umowę o pracę). Należy przy tym zachować rozwagę, by do głosu nie doszło zbyt wiele złych emocji mogących zniekształcić ocenę, czy pozew jest uzasadniony. Sprawa sądowa może być niemile widziana przez kolejnego zatrudniającego.

 

Menedżer powinien więc raczej unikać sądu, jeśli nie ma rzeczywistych podstaw do podjęcia kroków prawnych przeciwko pracodawcy. Co jednak zrobić, gdy rzeczywiście są?

 

Zgodnie z kodeksem pracy prawo odwołania się do sądu pracy przysługuje pracownikowi w przypadku nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę. Można też zakwestionować rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia. Podstawą do zwrócenia się do sądu może być roszczenie za godziny nadliczbowe, odszkodowanie z tytułu naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu, w tym na przykład dyskryminowanie ze względu na płeć.

 

Jeśli wartość przedmiotu sporu wynosi do 50 tys. zł., nie ma opłaty za wniesienie powództwa. Opłat, w wysokości 30 zł., wymaga się w razie apelacji, zażalenia, skargi kasacyjnej czy stwierdzenia niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia. Gdy jednak wartość przedmiotu sporu przewyższa 50 tys. zł (a w przypadku menedżerów raczej tak będzie) , wszystkie pisma procesowe podlegają opłacie stosunkowej. W sprawach o prawa majątkowe jest to 5 proc. wartości przedmiotu sporu lub zaskarżenia, ale nie mniej niż 30 zł i nie więcej niż 100 tys. zł. W razie przegrania sprawy - mimo zwolnienia od kosztów sądowych - pracownik musi zwrócić przeciwnikowi koszty procesu.

 

Inaczej wygląda sprawa pozywania firm, przez menedżerów zatrudnionych na umowę cywilnoprawną. Wówczas sąd będzie brał pod uwagę szczególnie treść umowy oraz przepisy Kodeksu cywilnego - w zależności od tego, czego domaga się menedżer.

 

Odszkodowanie za mobbing

Jakie jeszcze spory między menedżerami a zatrudniającymi ich firmami mogą wchodzić w grę? Najczęściej byli pracownicy dochodzą odszkodowania za niewypłacaną odprawę czy wynagrodzenie za pracę. Coraz częściej dochodzi do pozwania pracodawców za mobbing. To uporczywe i długotrwałe nękanie lub zastraszanie pracownika, jego ośmieszanie i izolowanie. Pracodawca nie tylko sam nie może się w ten sposób zachowywać, ale nie powinien tego także tolerować wśród podwładnych. Ma wręcz obowiązek temu przeciwdziałać.

 

Poszkodowany może wytoczyć proces, żądając od pracodawcy zadośćuczynienia spieniężanego. Przepisy nie wskazują górnej granicy takiej rekompensaty - o jej wysokości decyduje sąd.

 

Jeśli na skutek mobbingu pracownik rozwiązań umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie.

 

Skrzywdzony pracownik może też poprosić o interwencję Państwową Inspekcję Pracy. W najbardziej drastycznych wypadkach sprawą zajmie się również prokuratura i policja.

 

Jeszcze inną kwestią są spory menedżerów z firmami, dotyczące wynagrodzenia za odbyte szkolenia. Przykład: firma opłaca drogie szkolenie czy studia, a menedżer po ich zakończeniu rezygnuje z pracy. Czy może tak postąpią? Wiele zależy od tego, jaką umowę na szkolenie zawarł z pracodawcą. Najlepiej żeby była na piśmie. Powinny być w niej określone zasady zwrotu pieniędzy za szkolenie. Najczęściej do umowy wpisuje się warunek, że pracownik nie zwraca pieniędzy za szkolenie, jeśli przepracuje określony czas, na przykład dwa lata -co nie zawsze jest korzystne dla menedżerów, ale zabezpiecza interesy firmy.

 

Albert Stawiszyński - Dziennikarz niezależny

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.