zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Szybciej niż w sądzie

 

Spory między menedżerem i pracodawcą nie zawsze muszą trafić na drogę sądową. Czasami warto skorzystać z usług sądów arbitrażowych. To rozwiązanie może okazać się znacznie mniej stresujące i szybsze.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Możliwość rozpatrywania sporów pracowniczych przez sady arbitrażowe (polubowne) istnieje od października 2005 roku, kiedy weszła w życie nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego. Wówczas arbitraż objął również spory pracodawcy z pracownikiem, ale tylko po powstaniu konfliktu.

 

Aby przedsiębiorcy i pracownicy mogli skorzystać z arbitrażu, muszą najpierw zawrzeć na piśmie umowę, tj. zapis na sąd polubowny. Powinno z niego wynikać, że sporne kwestie między nimi rozstrzygnie taki właśnie sąd. Należy tez w nim wskazać przedmiot sporu lub stosunek prawny, z którego spór wyniknął lub może wyniknąć. Strony powinny wskazać też sąd arbitrażowy, który będzie właściwy do rozstrzygnięcia sporu.

 

Zapis na sąd polubowny skutkuje tym, że dopóki obowiązuje, dopóty sprawą nie może się zająć inny sąd, w tym państwowy.

 

Jak wygląda typowa sprawa arbitrażowa? Przede wszystkim rozprawa nie jest tak sformalizowana, jak w sądzie powszechnym. Mniej rygorystyczne są przepisy proceduralne dotyczące na przykład zgłaszania dowodów w toku sprawy. Ponadto, podczas rozprawy arbitrażowej strony mogą poprosić o kawę czy herbatę. Taki element rozluźnia zwykle napiętą atmosferą miedzy skłóconymi stronami i sprawia, że nie czują się one spięte i skrępowane. Zalety te powodują, że przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z usług sądów arbitrażowych. Zwłaszcza wtedy, gdy w grę wchodzi spór o duże pieniądze, na przykład gdy menedżer spiera się o niewypłaconą wysoką premię.

 

Strony mogą określić także liczbę sędziów sądu polubownego (arbitrów). W przypadku braku takiego określenia powołuje się sąd polubowny w składzie trzech arbitrów.

 

Jaki skutek ma wyrok sądu polubownego lub zawarta przed nim ugoda? Ma on moc prawną równą z wyrokiem sądu państwowego lub ugodę przed nim zawartą. Nabiera jej jednak dopiero po uznaniu go przez sąd albo nadaniu klauzuli wykonalności. Wybierając drogę arbitrażu, pracownicy i pracodawcy zyskują jednak na czasie i mogą samym ominąć zatłoczone wydziały pracy sądów powszechnych.

 

Zdarza się, że pracownik lub pracodawca nie są z wyroku sądu polubownego zadowoleni. Przykład? W jednej ze spraw sąd arbitrażowy odszedł od literalnego brzmienia umowy (kontraktu menedżerskiego), jaką strony zawarły ze sobą. Chodziło o to, że menedżer samodzielnie poczynił pewne prace, które nie wynikały z umowy. Następnie przedstawił pracodawcy rachunek za wyliczone nadgodziny. Sąd arbitrażowy wydal wyrok na zasadzie słuszności i orzekł, że firma musi zapłacić. Pracodawca miał pewne wątpliwości, ale wyrok uznał. Jako strona niezadowolona z rozstrzygnięcia miał jednak prawo wnieść do sądu powszechnego skargą o uchylenie wyroku sądu polubownego.

 

Strony, które decydują się na rozstrzygnięcie sporu w drodze arbitrażu mają swobodą w wyborze konkretnego sądu. W Polsce do najczęściej wybieranych należą: Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej i Sąd Arbitrażowy przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Zajmują się one wszystkimi rodzajami sporów wynikającymi z ustawy. Istnieją jednak również sady arbitrażowe specjalizujące się w konkretnych branżach. Poza tym, zwaśnione strony mają też możliwość wyboru zagranicznego sądu polubownego. W Europie działa wiele tego typu instytucji. są to m.in. Niemiecka Instytucja Arbitrażowa, Instytut Arbitrażowy przy Sztokholmskiej Izbie Gospodarczej czy Międzynarodowy Sąd Arbitrażowy przy Federalnej Austriackiej Izbie Gospodarczej.

 

Albert Stawiszyński - Dziennikarz niezależny

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.