zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Upadłość, czyli wyjście z twarzą

 

Menedżerowi, który zasiada w zarządzie spółki i nie zgłosi w terminie wniosku o upadłość firmy, pomimo występowania uzasadniających ją warunków, grożą poważne konsekwencje: grzywna, ograniczenie wolności albo nawet do roku więzienia.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Zgłoszenie wniosku o upadłość jest co prawda zawsze niezależną i subiektywną decyzją osoby zarządzającej spółką, ale powinno się go składać zawsze, jeśli niewypłacalność przedsiębiorstwa jest oczywista. Każdy menedżer powinien być też świadomy tego, że każda firma, która nie wykonuje swoich zobowiązań może zbankrutować. Czasami nawet niewielkie zadłużenie może skutkować problemami. Wynika to stąd, że przepisy dotyczące ogłoszenia bankructwa nie są jasne. Wszak zgodnie z art. 11 ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań. Uznanie zaś przedsiębiorstwa za niewypłacalne to przesłanka do ogłoszenia upadłości. Gdyby jednak art. 11 powyższej ustawy stosować dosłownie, można by uznać za niewypłacalnego każdego przedsiębiorcą, który na przykład spóźnił się z zapłatą jednej raty leasingowej za samochód, choć na co dzień nie ma on zatorów płatniczych. Zawsze więc prawnicze pojęcie niewypłacalności należy interpretować, nie zapominając o zdrowym rozsądku.

 

Przepisy dają dodatkowe wskazówki, czym jest wspomniana wyżej niewypłacalność. Według art. 11 ust. 2 Prawa upadłościowego i naprawczego, dłużnika będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej (o ile ustawa przyznaje jej zdolność prawną) uważa się za niewypłacalnego także wtedy, gdy jego zobowiązania przekroczą wartość jego majątku, nawet wówczas, gdy na bieżąco te zobowiązania wykonuje. Sąd może jednak oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań nie przekracza trzech miesięcy, a suma niewykonanych zobowiązań nie przekracza 10 proc. wartości bilansowej przedsiębiorstwa dłużnika.

 

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości przez uprawnioną osobę, tj. na przykład przez prezesa spółki, zawsze ujemnie wpływa na reputację firmy i wywołuje niepokój wśród jej kontrahentów. Pozwala jednak wyjść z twarzą z trudnej sytuacji.

 

Czasami bywa jednak, że nawet zgłoszenie upadłości może się nie udać. Problem pojawia wtedy, gdy na rachunku bankowym przedsiębiorstwa nie ma ani grosza i firmy nie stać na postępowanie upadłościowe. Wówczas jej menedżerowie mają kłopot. Zgodnie, bowiem z art. 13 ust. 1 Prawa upadłościowo i naprawczego, sąd oddali wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania. Z praktyki wynika, iż postępowanie upadłościowe kosztuje średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

 

Jest też druga strona medalu. Menedżerowi, który sprawuje funkcje w zarządzie spółki (na przykład jest prezesem jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), który nie zgłosił w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości, grożą poważne konsekwencje. Mówi o nich art. 586 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym, kto, będąc członkiem zarządu nie zgłasza wniosku o upadłość spółki handlowej pomimo powstania warunków uzasadniających według przepisów upadłość - podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Osoba legitymowana w spółce jest obowiązana, nie później niż w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości. Szefowie, którzy nie zrobić tego w wyznaczonym terminie ponoszą również odpowiedzialność za szkodę wyrządzona wskutek niezłożenia wniosku w oznaczonym czasie.

 

Albert Stawiszyński - Dziennikarz niezależny
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.