zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

 

Z uwagi na wysoką specjalizację kadry zarządzają…cej, pracodawcy coraz częściej decydują… się na zawarcie z pracownikami umowy o zakazie konkurencji obowią…zującej również po ustaniu stosunku pracy. Jednakże w stosunku do tego typu umowy ustawodawca wprowadził‚ w kodeksie pracy szereg istotnych ograniczeń.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Dopuszczalność zawarcia umowy o zakazie konkurencji

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć‡, iż umowa o zakazie konkurencji może by㇠zawarta jedynie z pracownikami mającymi dostę™p do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogł‚oby narazić pracodawcę na szkodę™.

 

Jednakże decyzja o tym, czy pracownik rzeczywiś›cie ma dostę™p do powyższych informacji należy do pracodawcy, który nie może już zmienić swojego stanowiska po zawarciu umowy o zakazie konkurencji (vide: wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 maja 2001 r.,  sygn. akt: I PKN 402/2000).

 

Wprawdzie umowa o zakazie konkurencji powoduje skutki dopiero po ustaniu stosunku pracy, jednakże powinna zostać zawarta jeszcze w czasie trwania tego stosunku np. w okresie wypowiedzenia. W przeciwnym razie umowa taka jest wprawdzie dopuszczalna na zasadzie swobody umów, jednakże nie mają do niej zastosowania przepisy kodeksu pracy.

 

Wymogi umowy o zakazie konkurencji

Po pierwsze, sama umowa o zakazie konkurencji, jak również wszelkie ewentualne zmiany tej umowy powinny by㇠dokonywane na piśmie, co wynika jednoznacznie z art. 101[3] kodeksu pracy.

 

Umowa o zakazie konkurencji powinna również jak najdokł‚adniej wskazywać rodzaj dział‚alności uznanej za konkurencyjną… oraz w sposób wyraźny określać okres obowiązywania zakazu.

 

Ponadto umowa musi wskazywać wysokość odszkodowania należnego pracownikowi, które wynosi co najmniej 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania umowy.

 

Powyższe wynagrodzenie może by㇠ustalone w jednorazowej kwocie pieniꙿnej, bą…dź pł‚atne w miesię™cznych ratach jak wynagrodzenie za pracę™. Natomiast jeżeli w umowie nie określono należnego pracownikowi wynagrodzenia przysługuje mu odszkodowanie wskazane w art. 1012 kodeksu pracy (vide: uchwał‚a Są…du Najwyższego z dnia  3 grudnia 2003 r., sygn. akt: III PZP 16/2003).

 

Takie odszkodowanie jest niezależne od wystąpienia szkody po stronie pracownika i od faktu podję™cia przez niego innej pracy, która nie na rusza zakazu konkurencji.

 

Skutki zawarcia umowy o zakazie konkurencji

W czasie trwania umowy pracownik zobowią…zuje się do niepodejmowania dział‚ań„ konkurencyjnych określonych w umowie, zaś był‚y pracodawca wypłaca mu ustalone odszkodowanie.

 

Zgodnie z art. 101 [2] § 2 k.p.  zakaz konkurencji, przestaje obowiązywać przed upł‚ywem terminu, na jaki został‚a zawarta umowa przewidziana w tym przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniajacych taki zakaz.

 

Jednakże nawet w razie ustania przyczyn uzasadniajacych zakaz po stronie pracodawcy, np. zmiany profilu dział‚alności, nie jest uzasadnione zaniechanie wypłaty przez niego odszkodowania na rzecz pracownika.

 

Zatem taka umowa to swoiste ryzyko pracodawcy. Tym samym jednostronne zastrzeżenie przez możliwoś›ci skrócenia umówionego okresu zakazu konkurencji i skorzystanie z tego uprawnienia, nie prowadzi do wcześ›niejszego wygaś›nię™cia umowy i uwolnienia go od obowiązku zapłaty odszkodowania (vide: wyrok Są…du Najwyższego z 11 stycznia 2006 r., sygn. akt: II PK 118/2005).

 

Wprawdzie w razie naruszenia przez pracownika umowy o zakazie konkurencji, pracodawcy przysługuje odszkodowanie, to jednakże w tym przypadku musi on udowodni㇠fakt poniesienia szkody i jej wysokość.

 

Dlatego też często pracodawca zastrzega w umowie o zakazie konkurencji karą umowną od był‚ego pracownika, co jest dopuszczalne na wypadek naruszenia przez był‚ego pracownika zakazu konkurencji (vide: wyrok SN z dnia 5 kwietnia 2005  r., sygn. akt: I PK 196/2004).

 


Kancelaria Adwokacko-Radcowska Chabowski & Jaroszewicz S.C.

 

Karol Chabowski - Kancelaria Adwokacko-Radcowska Chabowski & Jaroszewicz S.C.
Kancelaria Adwokacko-Radcowska Chabowski & Jaroszewicz S.C.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.