zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Zakaz konkurencji dla menedżera po ustaniu stosunku pracy

 

Warto zadbać o szczegół‚owość zapisu klauzuli o zakazie konkurencji. Uchroni to nas nie tylko przed utratą… nerwów, ale i pienię™dzy.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Według przepisów kodeksu pracy strony mogą… zastrzec, że pracownik po odejściu z pracy nie będzie prowadził działalności konkurencyjnej wobec dotychczasowego pracodawcy.

 

Taki zakaz jest możliwy jedynie wtedy, gdy menedżer miał w trakcie wykonywania swoich obowiązków dostęp do ważnych informacji (na przykład do planów strategicznych, wyników sprzedaży, danych finansowych), których ujawnienie mogłoby narazić przedsiębiorstwo na szkodę. W praktyce więc taki zakaz konkurencji najczęściej stosuje się wobec osób na wysokich stanowiskach, tj. członków zarządu, dyrektorów handlowych. Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu pracy daje pracodawcy korzyści związane z wymuszeniem lojalności od byłego pracownika, zaś pracownikowi gwarantuje odszkodowanie przez czas obowiązywania zakazu w wysokości co najmniej 25 proc. wynagrodzenia otrzymanego przez niego przed zakończeniem pracy.Te, jak też inne szczegóły zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy, muszą być zawarte w umowie. Menedżer powinien poszczególne jej postanowienia wynegocjować.

 

Na co warto zwrócić uwagę?

  • Umowa o zakazie powinna mieć formę pisemną. W innym przypadku będzie nieważna.
  • W umowie musi zostać określony czas obowiązywania zakazu oraz wysokość odszkodowania należnego byłemu pracownikowi od byłego pracodawcy.

 

Zdarza się, że ta kwota nie zostanie określona przez strony. Mimo to menedżer ma do niej prawo, ale w wysokości określonej w Kodeksie pracy. (Stanowisko to potwierdził‚ Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 3 grudnia 2003 r. (sygn. akt III PZP 16/03) wskazując, że w razie nieuzgodnienia przez strony w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy odszkodowania za powstrzymanie się od prowadzenia działalności konkurencyjnej, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w minimalnej wysokości określonej w art. 1012 § 3 Kodeksu pracy.)
Menedżer nie może umówić się z byłym pracodawcą, że zrezygnuje z należnego mu odszkodowania. Takie postanowienia umowne naruszają art. 1012 § 1 Kodeksu pracy. Samo wprowadzenie takiego rozwiązana nie spowoduje nieważności umowy o zakazie konkurencji. Jedynie kwestie wynagrodzenia będą z mocy prawa nieważne, a stosować się do nich będzie przepisy prawa pracy. Kwestia ta była już rozpatrywana przez Sąd Najwyższy, który w wyroku z dnia 17 grudnia 2001 r. (sygn. akt I PKN 742/00) orzekł, że umowa przewidująca nieodpłatny zakaz działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy nie jest nieważna, lecz klauzula o nieodpłatności zostaje automatycznie zastąpiona przez odszkodowanie gwarantowane w art. 1012 § 3 Kodeksu pracy, tj. co najmniej 25 proc. wynagrodzenia otrzymanego przez niego przed zakończeniem pracy firmie.

 

Menedżer w trakcie negocjowania zakazu konkurencji powinien zwrócić uwagę na ewentualne kary umowne, które pracodawca może wprowadzić do umowy. Mogą się tam znaleźć postanowienia dotyczące kary umownej w razie niewykonania lub nienależytego wykonania przez byłego menedżera-pracownika obowiązku powstrzymania się od działalności konkurencyjnej.

 

Możliwość wprowadzenia kary umownej nie wynika wprost z przepisów prawa pracy, ale z Kodeksu cywilnego, który stosuje się w sprawach nieuregulowanych. Ponadto ustawowo za naruszenie obowiązku powstrzymywania się od prowadzenia działalności konkurencyjnej oraz wykonywania pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność, pracownik ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą… na zasadach przewidzianych w Kodeksie pracy.

 

Umowa o zakazie konkurencji wygasa, gdy:

  1. Pracodawca nie wypłaci menedżerowi odszkodowania.
  2. Ustanie stan uzasadniający trwanie tego zakazu (czyli na przykład, jeśli cenne dane posiadane przez menedżera straciły status tajności lub jeśli pracodawca ogłosił upadłość.

 

Menedżer może także skrócić czas trwania zakazu, ale pod warunkiem, że strony przewidziały taką ewentualność w umowie. O takie szczegóły warto więc zadbać przed podpisaniem umowy.

 

 

Albert Stawiszyński - Dziennikarz niezależny
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.