zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Dlaczego odchodzą menedżerowie?

 

Menedżerowie to jedna z najciekawszych grup zawodowych. W Polsce obserwujemy wzrost liczby atrakcyjnych ofert pracy dla tego typu pracowników, co jest spowodowane m.in. trwaniem pozytywnych zmian na rynku zatrudnienia. Te wynikają z kolei z rozwojowych tendencji naszej gospodarki. Powstaje pytanie czy wraz z postępującym rozwojem rynku pracy, zwiększa się również mobilność naszej kadry menedżerskiej.

Dlaczego odchodzą menedżerowie, fot. Shutterstock Dlaczego odchodzą menedżerowie, fot. Shutterstock

By odpowiedzieć kompleksowo na postawione pytanie należy spróbować holistycznie spojrzeć na stanowisko menedżera. Zastanowi się jacy ludzie pełnią funkcje menedżerskie w firmach, czym się zajmują, czego oczekuj od pracodawcy i co skłania ich do ew. poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia. Truizmem jest, iż polepszająca się sytuacja na rynku pracy generuje większą fluktuacją pracowników i zachęca do bycia mobilnym. Przyczyny takiego zjawiska są dosyć proste: pracownik dysponując większym wachlarzem ofert pracy, będzie aktywnie poszukiwał takiej, która spełni jak najwięcej jego oczekiwań. Będzie się więc rozglądał za zatrudnieniem w interesującej go branży, sektorze, w firmie, która zapewni mu możliwość samorealizacji i rozwoju. Nie ukrywajmy jednak, że w polskich realiach, tym co nas najbardziej motywuje ciągle jeszcze jest wynagrodzenie. Piszą " jeszcze" ponieważ obserwacje rynków zachodnich jak i opinie ekspertów każą przypuszczać, że w momencie gdy zarobki w naszym kraju zrównają się z tymi oferowanymi w tzw. starej unii znacznie wzrośnie znaczenie benefitów pozapłacowych. Firmy będą oferować kandydatom dodatkowe ubezpieczenia, dostęp do różnorodnych szkoleń (i to nie tylko tych kształcących umiejętności tzw. twarde), dopłaty do karnetów sportowych, etc.

 

Wracając jednak do kwestii fluktuacji i mobilności. Ponad 70% menedżerów uważa, że raz na jakiś czas zmiana miejsca pracy jest korzystna. Myślą, że stwierdzenie takie jest jak najbardziej słuszne: zmieniając miejsce zatrudnienia, poszerzamy często zakres swoich obowiązków i zakres odpowiedzialności. Uczymy się funkcjonować w nowych warunkach, wchodzimy w interakcję z nowym otoczeniem, ludźmi. Przyswajamy wiedzę konieczną do pracy na nowym stanowisku (nawet jeżeli jest ono bardzo podobne do poprzedniego, to i tak, w praktyce spotkają nas nowe wyzwania i problemy, z którymi musimy się zmierzyć), zdobywamy - jakże przecież cenne - doświadczenie.

 

Mimo, że często zmiana pracy wiąże się ze zwiększeniem wynagrodzenia oraz mimo tego, iż zdecydowana większość pytanych menedżerów widzi i potrafi sprecyzować wyraźnie korzyści wynikające ze zmiany pracy, to jednak statystyki pookazują…stosunkowo niewielką mobilność polskich menedżerów w stosunku do ich kolegów pracujących na zachodzie Europy. Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze, tak korzystna jak obecna sytuacja na rynku pracy to kwestia ostatnich lat- jeszcze może nie zdążyliśmy mentalnie zaakceptować wszystkich zmian, które zaszły niejako na naszych oczach. Trzeba również pamiętać o uwarunkowaniach kulturowych i socjologicznych determinujących w znacznym stopniu nasze zachowania. Polacy nadal cenią sobie stabilną, pewną sytuację bytową oraz komfort stabilizacji. Z ogólnie dostępnych danych wynika jasno, że ludzie, którzy aktywnie szukają nowej pracy oraz bez obaw są w stanie ją podjąć to pracownicy nie mający dużego stażu (do dwóch lat), najczęściej mężczyźni dysponujący wyższym wykształceniem.

 

Dane o fluktuacji za rok 2008 zebrane i opracowane przez Advisory Group TEST Human Resources potwierdzają tezę, iż tym co mobilizuje nas do poszukiwań nowego pracodawcy są pieniądze. Pracownicy stopnia menedżerskiego, którzy zmienili miejsce zatrudnienia jako powód odejścia często podawali niesatysfakcjonujące wynagrodzenie. Natomiast nie jest to grupa pracowników, która tak jak pracownicy szeregowi czy też specjaliści masowo opuszczała czy opuszcza Polskę w poszukiwaniu lepiej płatnej pracy.

 

Praca menedżera jest z pewnością ciekawa, ale też absorbująca. To menadżerowie często pracują po godzinach, by zrealizować postawione im przez zarząd zadania, to oni są rozliczani z efektów pracy zespołów ludzi. Najczęściej kadrą menedżerską stanowią wykształceni, dynamiczni ludzie, znający swoją wartość na rynku pracy i potrafiący wprost sygnalizować obecnemu pracodawcy swoje potrzeby. Częstą praktyką, chociaż niemile widzianą przez przełożonych, jest rozmowa o podwyżce poparta ofertą przedstawioną przez konkurencję.

 

Menedżerowie mogą być spokojni - ich zarobki rosną i będą rosnąć - determinuje to sytuacja makroekonomiczna Polski jak i dostrzeganie znaczącej roli pracy menedżera w firmie. Zarząd zdaje sobie sprawę, że właściwy człowiek, na właściwym stanowisku przynosi firmie konkretne i wymierne korzyści finansowe oraz pozafinansowe. Pozostaje nam zadać sobie tylko pytanie czy wszystkie firmy wytrzymają finansowo sytuację, w której z roku na rok pracownikowi trzeba płacić więcej. Obawy można mieć w stosunku do polskich firm nie zawsze dysponujących tak znacznym kapitałem jak przedsiębiorstwa zagraniczne.

 

Advisory Group Test Human Resources

 

Krzysztof Bujak - Advisory Group Test Human Resources
Advisory Group Test Human Resources


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.