zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Frustrujące lux dodatki

 

Służbowy telefon komórkowy i laptop to dziś już nie luksus i symbol dobrego traktowania przez firmę, ale często powód do frustracji. Oba stały się już niemal standardowymi pozafinansowymi składnikami wynagrodzenia, ale menedżerowie coraz bardziej ich nie lubią, bo zrozumieli, że to rodzaj smyczy wiążącej ich non-stop z firmą.

Frustrujące lux dodatki. Fot. Shutterstock Frustrujące lux dodatki. Fot. Shutterstock

Dodatki pozafinansowe, wprowadzane do systemów wynagrodzeń w korporacjach rozpoczynających działanie w Polsce w latach 90. i uważane wtedy za przejaw luksusu i dobrego traktowania przez firmę, obecnie uważane są za standardowy składnik płacy całkowitej. W ciągu ostatnich kilkunastu lat postrzeganie przez pracowników poszczególnych dodatków pozapłacowych przeszło gruntowną ewolucję. Telefon komórkowy z limitem minut na prywatne rozmowy, który dla specjalisty sprzed dekady był dowodem uznania od firmy oraz przedmiotem pomocnym w codziennym życiu, dziś bywa często powodem frustracji. Dzięki służbowej komórce jest on dostępny dla firmy przez całą dobę. Wielu pracownikom to nie odpowiada w czasie, który spędzają z rodziną i przyjaciółmi. Chcą utrzymać równowagę pomiędzy życiem prywatnym i służbowym, a telefon im to uniemożliwia. Jednocześnie komórka stała się w ostatnich latach towarem łatwo dostępnym i niedrogim, co czyni ją mniej atrakcyjnym jako dodatek.

 

Zamożność Polaków, szczególnie tych żyjących w większych miastach, w ostatnich latach znacząco się zwiększyła. Dlatego też, prócz płacy w formie finansowej, polscy pracownicy zaczęli zwracać także na gratyfikacje niefinansowe. W wielu branżach, np. konsultingu czy centrach outsourcingowych, takie dodatki jak karnety na zajęcia sportowe, kursy języków obcych czy dodatkowa opieka medyczna, stały się standardem.

 

Różnice w przyznawaniu określonych świadczeń dodatkowych są związane z branżą, w której zatrudniony jest dany pracownik, z regionem oraz - w największym stopniu - z poziomie zarządzania, na jakim się znajduje.

 

Ubezpieczenia tylko dla zarządu

Członkowie zarządu to osoby otrzymujące i przyzwyczajone do otrzymywania, najbardziej prestiżowych świadczeń pozafinansowych. Za standardowe narzędzia pracy na tym poziomie zarządzania uważane są laptop, telefon komórkowy, samochód służbowy. Nie będą więc one traktowane jako świadczenia pozafinansowe. świadczeniami o charakterze elitarnym dla tej grupy będą np. służbowa karta kredytowa (regulowanie rachunków biznesowych za jej pomocą jest uważane za objaw wysokiego statusu) oraz wysoka kwota na wydatki reprezentacyjne.

 

5% członków zarządu otrzymuje zwrot kosztów mieszkania. To w Polsce wciąż nowe świadczenie, nawet w przypadku relokacji pracowniczej. Dlatego oferowane jest tylko tym, którzy wyraźnie tego oczekują.

 

W przebadanych przedsiębiorstwach ponad połowie członków zarządu przysługują szkolenia merytoryczne, a nieco mniejszej liczbie - nie merytoryczne. Jako prestiżowy rodzaj szkoleń traktowane są szkolenia zagraniczne. Na tym poziomie zarządzania uprawnionych jest do nich 39% członków zarządu.

 

Jako świadczenia o charakterze ekskluzywnym w Polsce wciąż są traktowane ubezpieczenia dodatkowe. Dlatego też największymi ich beneficjentami są członkowie zarządu. 29% spośród nich otrzymuje ubezpieczenie na życie, a jedna czwarta - ubezpieczenie od wypadków. Gratyfikacją w formie dodatkowego ubezpieczenia emerytalnego otrzymuje 9%, a chorobowego - 5% członków zarządu.

 

Pakiety coraz bardziej rozciągliwe

Kadra kierownicza to druga grupa pracownicza po członkach zarządu, która w Polsce otrzymuje znaczącą część swojego wynagrodzenia całkowitego w formie płacy zmiennej i świadczeń pozafinansowych. Laptop, telefon i samochód są niej narzędziami pracy, więc - podobnie, jak w przypadku członków zarządu - nie należy ich traktować jako świadczeń dodatkowych.

 

Dla kierowników świadczenia o charakterze elitarnym nie są już tak istotne, jak dla członków zarządu. Widać to na przykładzie kart kredytowych i wydatków reprezentacyjnych. W przypadku tej grupy nie ma także praktyki przyznawania zwrotu kosztów wynajmu mieszkania.

 

Kadrą kierowniczą w Polsce tworzą pracownicy o kilku-, kilkunastoletnim doświadczeniu zawodowym i o zrównoważonych potrzebach rozwoju zawodowego i życia prywatnego. Pozafinansowe pakiety mają tą tendencję odzwierciedlać.

 

Kierownicy są znaczącą grupą beneficjentów szkoleń. Prawie dwie trzecie z nich uczestniczy w szkoleniach merytorycznych, a połowa - w szkoleniach nie merytorycznych. W szkoleniach zagranicznych uczestniczy już jednak dużo mniejszy odsetek kierowników, niż członków zarządu, zaledwie - 15%. Niemal jedna czwarta kierowników otrzymuje dodatkowe ubezpieczenia na życie, a jedna piąta - od wypadków. Dodatkową emeryturą pracodawcy zapewniają 12% kierowników.

 

Obecnie rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Przez ostatnie dwa-trzy lata mieliśmy do czynienia z "rynkiem pracownika", natomiast w ostatnich tygodniach coraz więcej słyszy się o zwolnieniach w przedsiębiorstwach i dotychczasowa tendencja zdaje się odwracać. Nie zmienia się jednak na pewno fakt, że dodatki pozafinansowe stały się już istotną częścią płacy całkowitej pracowników.

 

Oprócz dotychczas przyznawanych w Polsce dodatków pozafinansowych, rysuje się tendencja do rozszerzania ich pakietu po pierwsze na innych niż dotychczas pracowników, czyli w dół hierarchii organizacyjnej, oraz -po drugie - na inne rodzaje dodatków. Nowymi typami dodatków, które ostatnio pojawiły się na rynku, są np. płatne dodatkowe dni wolne oraz możliwość pracy w domu. Obie formy są bardzo cenione np. przez młodych rodziców.


Advisory Group Test Human Resources

 

Marzena Jakubiec - Advisory Group Test Human Resources
Advisory Group Test Human Resources


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.