zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Jak zarządzać wynagrodzeniami w 2010 roku?

 

Rok 2009 był trudnym okresem dla polskich przedsiębiorstw. Duża presja związana z pogarszaniem się wyników finansowych spowodował‚a, że przedsiębiorcy zaczę™li bardzo dokładnie i ostrożnie planować kolejne kroki i decyzje. Sytuacja ta dotyczy praktycznie wszystkich obszarów biznesu, także polityki wynagrodzeń.

Wynagrodzenia, fot. shutterstock Wynagrodzenia, fot. shutterstock

Przedstawiamy rady konsultantów firmy Sedlak & Sedlak, które mogą… okazać się pomocne w zarzą…dzaniu wynagrodzeniami w 2010 roku.

 

1. Pamię™taj, że strategie wynagrodzeń stosowane w Polsce nie są… zbyt nowoczesne. Standardem są… systemy elastyczne, zawierające czꙶć zmienną… powią…zaną… z wynikami firmy. Jest to szczególnie przydatne w czasach wahań„ koniunktury, bo pozwala na kontrolowanie kosztów. Jeżeli Twoja firma stosuje takie systemy, to sprawdź, czy w 2009 roku płace był‚y faktycznie powią…zane z wynikami firmy. Jeżeli nie, rozważ możliwość zwię™kszenia czꙶ›ci zmiennej. Pamię™taj, że elastyczny budżet to najlepsze lekarstwo na zmiany zachodzą…ce na rynku.

 

2. Powią…ż budżet płac z celami firmy. W 2009 roku prawie wszystkie firmy zweryfikowały swoje plany biznesowe, ale nie wszystkie pamię™tał‚y, że wymaga to również przebudowy systemów premiowania. Sprawdź więc, czy np. system motywowania jest dobrze dopasowany do nowych zadań„ i celów stawianych pracownikom.

 

3. Pamię™taj, że systemy wynagradzania powinny by㇠co roku przeglą…dane i dostosowane do sytuacji rynkowej. Wię™kszość firm żyje w przekonaniu, że raz opracowany system płac wystarczy na długie lata. Nic bardziej błę™dnego. Jeżeli chcesz efektywnie gospodarować funduszem płac, to co roku dokonaj przeglą…du strategii wynagradzania, a co kilka lat pomyśl o jej unowocześnieniu.

 

4. Zapamiętaj, że coroczne podwyżki dla wszystkich to jeden z podstawowych błędów wynagradzania. Podwyżki muszą… by㇠dla najlepszych i najwydajniejszych. Oznacza to, że powinieneś› monitorować wydajność pracy oraz oceniać motywację i zaangażowanie poszczególnych pracowników. Najlepsi powinni otrzymać wyższą… podwyżkę™ od mniej efektywnych. Jeżeli Twoja firma zdecyduje o podwyżce wyrównującej wzrost kosztów utrzymania, też nie powinna by㇠ona jednakowa dla wszystkich, gdyż koszty utrzymania dla mniej zarabiających są… wyższe od osób więcej zarabiających (prawo Engla).

 

5. Pamię™taj, że sytuacja Twojej firmy nigdy nie jest taka sama jak ś›rednie wskaźniki gospodarcze dla całego kraju. ښredni wzrost płac w kraju zwykle nie dotyczy pojedynczej firmy, jej sytuacja jest specyficzna. Nie podejmuj więc dział‚ań„ pochopnych. częściej monitoruj podstawowe dane ekonomiczne. Sprawdzaj wskaźniki efektywności wynagrodzeń np. rentowność pracy, produktywność wynagrodzeń itp. Jeżeli nie są… one zadawalające, oznacza to, że powinieneś rozważy㇠możliwość zmiany podejś›cia do wynagradzania. Jeżeli firma jest w dobrej sytuacji, nie ulegaj presji otoczenia i nie redukuj budżetu płac.

 

6. Pamię™taj, że zakładany wzrost stopy bezrobocia prawdopodobnie nie dotyczy sytuacji w Twojej firmie. Nie oznacza to, że bę™dzie ł‚atwiej o dobrych pracowników i że bę™dą oni mieli mniejsze oczekiwania finansowe. Statystyki bezrobocia nie odzwierciedlają… faktycznego zapotrzebowania na specjalistów, których z roku na rok bę™dzie coraz więcej brakować. Z europejskiego badania przedsiębiorstw przeprowadzonego w I kwartale 2009 (okresie nasilenia kryzysu) wynika, że 36% firm ma problemy ze znalezieniem wykwalifikowanego personelu, a 10% ma trudności z zatrzymaniem potrzebnych im fachowców. Dbaj więc o pracowników i pomyśl o systemie płac pozwalającym zatrzymać ich jak najdłużej.

 

7. Zastanów się, jak za pomocą systemu wynagrodzeń zatrzymać najlepszych pracowników. Jeżeli Twoja firma zatrudnia specjalistów, licz się z tym, że z roku na rok bę™dzie o nich coraz trudniej i powinieneś› zacząć myśle㇠o tym, jak zatrzymać ich jak najdłużej. Można w tym celu wykorzystać różne elementy tzw. systemów odroczonych. Nie jest prawdą…, że są… one głównie dla menedżerów, można je stosować wobec wszystkich pracowników, na których nam zależy. Popularne na ś›wiecie, a rzadko stosowane w Polsce, jest również wynagradzanie w formie udziału w korzyściach.

 

8. Zadbaj o budowanie korzystnych dla firmy relacji mię™dzy wynagrodzeniami poszczególnych grup zawodowych. Każda firma jest inna i w każdej są… grupy pracowników wywierających decydujący wpł‚yw na wyniki firmy. Wybierz kluczowe grupy, ustal ich hierarchię™ i zadbaj, aby system wynagrodzeń uwzglę™dniał‚ ich wkł‚ad w koń„cowy wynik finansowy firmy.

 

9. Pamię™taj, że w czasach coraz silniejszej konkurencji, udział w badaniach płacowych to konieczność. Z roku na rok firmy w coraz wię™kszym stopniu bę™dą rywalizować o pracowników. jedną z głównych przyczyn zmian pracy są… płace. Aby uniknąć problemów z odejściem, powinieneś› pomyśle㇠o systemie monitorowania rynku wynagrodzeń. Najprostszym rozwią…zaniem jest uczestnictwo w badaniach płacowych. Od wielu lat jest to ś›wiatowym standardem i im wcześ›niej się na to zdecydujesz, tym wię™ksze odniesiesz korzyści.

 

10. Przestań„ myśle㇠w kategoriach rynku pracownika lub rynku pracodawcy. Nic bardziej błędnego. Doraźnie może to przynieść krótkotrwał‚e oszczę™dnoś›ci finansowe. Wolny rynek to jednak ciągł‚e zmiany i aby zapewni㇠sobie bezpieczeń„stwo, warto myśle㇠o przyszłoś›ci. Pamię™taj, że gospodarka zawsze da…ży do równowagi i wtedy najlepsze są… partnerskie relacje z pracownikami. Nie warto więc wykorzystywać kryzysu do zbę™dnego obniżania płac, bo za rok czy dwa pozyskanie brakujących specjalistów może Cię kosztować znacznie więcej niż doraźne oszczę™dnoś›ci.

 

11. Zapamiętaj, że w najbliższych latach coraz więcej uwagi bę™dzie się poł›więcać sprawiedliwości wynagradzania. Jest to jeden z wielu problemów bagatelizowanych przez polskich pracodawców. Rynek pracy bę™dzie opierał się na partnerskich relacjach i im wcześ›niej wprowadzisz je do systemu wynagrodzeń, tym więcej zyskasz. Sprawiedliwość wynagradzania oznacza jasne i przejrzyste reguły, wyjaś›niajace dlaczego na danym stanowisku zarabia się tyle a tyle. Sprawiedliwość wynagradzania to również proste i przejrzyste regulaminy informujące w jakiej wysokości i za co dostaje się premie lub nagrody. 

 

12. Pomyśl jak uniknąć błędów popełnionych w USA w wynagradzaniu menedżerów. Mimo, że w Polsce nie ma jeszcze tak wysokich wynagrodzeń, dowiedz się, dlaczego część ekonomistów winą za kryzys obarcza systemy płac. Dzięki temu nie popełnisz tych samych błędów w przyszłoś›ci. Jeżeli menedżerowie w Twojej firmie są… dobrze opłacani, poł‚óż wię™kszy nacisk na dł‚ugoterminowe wynagrodzenia odroczone. Zapewni Ci to wię™ksze poczucie bezpieczeństwa, a zarazem zwię™kszy lojalność kadry kierowniczej.

 

13. Zatrudnij analityka ds. wynagradzania lub skorzystaj z usług konsultantów zewnę™trznych. Jeżeli w Twojej firmie jest coraz więcej problemów z codziennym zarzą…dzaniem wynagrodzeniami, pomyśl o zatrudnieniu specjalisty. Jeśli sytuacja firmy jeszcze tego nie wymaga, naucz się korzystać z doświadczenia konsultantów zewnę™trznych. Skuteczne zarzą…dzanie wynagrodzeniami jest równie trudne i skomplikowane jak zarzą…dzanie logistyką… czy produkcją….

 

14. Pomyśl o wartościowaniu pracy. Jeżeli Twoi pracownicy na tych samych stanowiskach mają znacznie różnią…ce się płace, a cały system płac jest niespójny, pomyśl o wartościowaniu pracy. Jest to pierwszy i najważniejszy krok do zbudowania efektywnego systemu wynagradzania.

 

15. Przygotuj się na wyższy niż szacują… analitycy wzrost płac w 2010 roku. Nasza gospodarka nadal jest pod silnym wpł‚ywem polityki. Pod koniec roku odbę™dą się wybory prezydenckie. Istnieje duże prawdopodobień„stwo, że do tego czasu związki zawodowe bę™dą wykorzystywać sytuację™ dla swoich celów, w tym do walki o podwyżki.

 

Dr Kazimierz Sedlak
Dyrektor Sedlak & Sedlak

 

Sedlak & Sedlak
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.