zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Jak zmieniają się wynagrodzenia w okresie kryzysu?

 

Niezależnie od rozmiarów problemów gospodarczych firmy nie mogą… przycinać wynagrodzenia podstawowego zgodnie z własnym widzi-mi-się lub zgodnie z potrzebami finansowymi firmy. Przynajmniej oficjalnie - czyli do czasu pierwszej kontroli.  
fot. shutterstock fot. shutterstock

Wynika to z faktu, że ogólne zasady wynagradzania są… określane przepisami Kodeksu pracy, szczególne zasady wynagradzania znajdują się w odrębnych ustawach i aktach wykonawczych do Kodeksu pracy. Jeśli one nie zostaną… zmienione, żaden pracodawca nie ma prawa ich modyfikować w oparciu o własną… sytuację™ finansową. Dopiero wewnę™trzne, zakładowe zasady wynagradzania mogą odzwierciedlać politykę™ firmy - przy czym nie mogą… one by㇠sprzeczne z zasadami ogólnymi i szczegół‚owymi.

 

Przykł‚adowo do ogólnych zasad wynagradzania zaliczy㇠można następujące reguły:

  • minimalną wysokość wynagrodzenia za pracę™ ustala Trójstronna Komisja; pracownik ma prawo do godziwego wynagrodzenia;
  • przy ustalaniu wynagrodzeń dla pracowników obowią…zuje zasada równouprawnienia;
  • wynagrodzenie pracownika, odpowiadające rodzajowi pracy, powinno by㇠określone w umowie o pracę™;
  • zmiana warunków pracy i płacy wymaga wypowiedzenia zmieniającego umowę;
  • pracownikowi, który podjął‚ pracę™ w wyniku przywrócenia do pracy, przysługuje wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy;
  • wynagrodzenie za pracę™ powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także powinno uwzględniać ilość i jakość ś›wiadczonej pracy.


Do grupy zasad szczegół‚owych należy zaliczyć‡:

  • zasady wynagradzania za pracę™ w godzinach nadliczbowych i nocnych,
  • zasady wynagradzania za czas niewykonywania pracy,
  • zasady wynagradzania za czas choroby,
  • zasady wynagradzania za urlop,
  • zasady wynagradzania w innych przypadkach, w tym w formie dodatków, ś›wiadczeń„, premii, nagród, odpraw i odszkodowań„.


Wreszcie, do zasad wewnę™trznych należą np. motywacyjne czꙶ›ci wynagrodzenia, premie za wydajność, dodatki kompetencyjne.

 

Przeprowadzone badania wskazują, że w warunkach kryzysu najwię™kszy wpł‚yw na podwyżki wynagrodzeń mają wyniki oceny okresowej pracowników, na co wskazało 71% firm badanych w roku 2009 oraz 65% firm w roku 2010. W przekroju roku na znaczeniu zyskał czynnik związany z chę™cią… utrzymania konkurencyjności wynagrodzeń, co było wynikiem zmian na rynku pracy, w relacjach popytu i podaży na pracę™ oraz procesów globalizacyjnych. Tendencja wzrostowa w przypadku tego czynnika wyniosła 23% (z 42% w roku 2009 do 65% w roku 2010).

 

Inne czynniki wpł‚ywające na podwyżki, wskazane przez badane firmy, to: podniesienie przez pracownika kompetencji, ograniczony dostę™p do pracowników, inflacja oraz staż pracy. Wzrost udziału inflacji w przyznaniu pracownikowi podwyżki nierzadko wynika z uwarunkowań prawnych. W okresie wysokiego deficytu budżetowego pań„stwa znaczenie tego czynnika bę™dzie jednak malał‚o, zwłaszcza w grupie organizacji budżetowych, co bę™dzie wią…zać się z "zamrożeniem' planowanych podwyżek dla tej sfery organizacji gospodarczych.

 

W przyszłoś›ci można oczekiwać dalszego i systematycznego ograniczania roli stażu pracy w podwyżkach wynagrodzeń. Wią…że się to z rezygnacją… w organizacjach z udziału tego skł‚adnika w strukturach wynagrodzeń, z racji niewielkiego wpływu na poziom oddział‚ywania motywacyjnego. Szczegół‚owy wykaz wskazywanych przez badane firmy czynników został‚ zaprezentowany w zestawieniu poniżej.

 

Inflacja - 36  (rok 2009),  45  (rok 2010)
Ograniczony dostęp do określonej grupy pracowników - 38  (rok 2009),  38 (rok 2010)
Chęć utrzymania konkurencyjności wynagrodzeń - 42  (rok 2009),  65  (rok 2010)
Staż pracy - 20  (rok 2009),  13  (rok 2010)
Wynik oceny okresowej - 71  (rok 2009),  65  (rok 2010)
Poprawa sytuacji finansowej firmy - 20  (rok 2009),  29  (rok 2010)
Podniesienie przez pracownika kompetencji - 53  (rok 2009),  51  (rok 2010)

 

Wśród innych przyczyn podwyżek wynagrodzeń wymieniono: decyzje właściciela firmy na podstawie osiągniętych rezultatów pracy, realizację™ projektu, wniosek pracownika, dzielenie się wiedzą…, przy czym cytowane wskazania dotyczył‚y pojedynczych przedsiębiorstw.

 

Wyniki odmienne od prezentowanych uzyskano na temat kryteriów podwyżek wynagrodzeń zasadniczych stosowanych w firmach, uczestnikach X konkursu LZZL. Najczęściej jako kryterium podwyżek wskazano w nich bowiem indywidualne efekty pracy oraz efekty osią…gane przez przedsiębiorstwa. Natomiast niewielki wpł‚yw na podwyżki, podobnie jak w firmach obję™tych badaniem, miał‚ staż pracy.

 

Analizując sytuację™ w obszarze zarzą…dzania wynagrodzeniami, można zaobserwować dużą… swobodę™ w kształtowaniu struktury, poziomu, a zwłaszcza formy wynagradzania pracowników. Stą…d w oferowanych przez pracodawców pakietach płacowych znajdują… się różne skł‚adniki, których dobór uzależniony jest od puli środków przeznaczonych na wynagrodzenia. W okresie spowolnienia gospodarczego na znaczeniu zyskały przede wszystkim formy czasowa i prowizyjna. Natomiast te, które wiązały się z wyższymi kosztami, jak np. forma kafeteryjna, straciły na popularności.

 

W dalszym cią…gu w procesie budowania struktury i określania poziomu wynagrodzeń najbardziej popularne jest podejście oparte na określeniu stopnia trudności pracy. W organizacjach wartościowanie pracy coraz częściej przyjmuje formę™ kompleksowego narzę™dzia kształtowania wynagrodzeń, wykraczającego poza tradycyjne zastosowanie, związane w głównej mierze z ustalaniem stawek wynagrodzenia podstawowego. Wiele przedsiębiorstw podejmuje próbę™ powią…zania wynagrodzeń z efektami pracy, co niewą…tpliwie może przyczyni㇠się do poprawy jakości pracy, podniesienia wydajności, zwię™kszenia znaczenia motywacyjnej funkcji płacy. Warunkiem uzyskania określonych efektów w tym obszarze jest przyjęcie właściwych, adekwatnych dla danej organizacji, zasad kształtowania wynagrodzeń.

 

więcej informacji o tym jak firmy radzą sobie z wynagrodzeniami w okresie kryzysu znajdziesz w ksią…żce 'Systemy wynagrodzeń w okresie spowolnienia gospodarczego' Aleksego Pocztowskiego (red. nauk.) (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011) jest dostępna w cenie ze zniżką… w e-księgarni www.ksiegarnia.beck.pl

 

KarieraManagera.pl
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.