zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Zarobki top menedżerów

Długo jeszcze w Polsce nie zostanie wypłacone wynagrodzenie, jakie w 2007 r. zainkasował szef Porsche - 70 mln euro. Jednak dzię™ki mocnej złotówce i niskim kosztom życia jesteśmy jednym z najlepiej płacących krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Który top menedżer chciałby dzisiaj pracować za niespełna 3 tys. zł brutto miesięcznie?
Znalazł się śmiał‚ek, Renzo Poli, prezes spół‚ki Toora Poland. Jego wynagrodzenie w cał‚ym roku 2005 i 2006 wynosił‚o odpowiednio 33 i 34 tys. zł brutto. By㇠może prezes liczył na to, że status milionera zapewni mu program motywacyjny, który za realizację celów w latach 2006 - 2008 przewidywał dla kadry menedżerskiej sowite pakiety akcji. Niestety, nie doczekał. Spółkę z Niska od miesięcy nękały problemy, które 15 listopada zakończyły się ogłoszeniem przez sąd upadłości firmy…
Można potraktować tę historię jako jeden z argumentów za tym, by na prezesach jednak zbytnio nie oszczędzać. I rzeczywiś›cie, spół‚ki giełdowe są… coraz hojniejsze. O ile w 2005 r. ś›rednia wynagrodzeń szefów badanych przedsiębiorstw wynosiła 1,06 mln zł rocznie (mediana: 794 tys. zł), o tyle w 2006 r. była już o blisko 12 proc. wyższa (mediana: o prawie 4 procent). Prezes zarządu spół‚ki giełdowej o kapitalizacji wyższej niż 500 mln zł w 2006 r. zarobił ś›rednio ponad 1,2 mln złotych. Rozbieżności poł›ród wziętych przez nas pod lupę wynagrodzeń (w sumie 75 liderów) był‚y jednak spore: od 159 tys. zł Adama Chełchowskiego z Impexmetalu do ponad 4,76 mln zł prof. Janusza Filipiaka z Comarchu.
W naszym zestawieniu nie chodzi jednak o zwykłe zaglądanie do cudzych portfeli, lecz o rozliczenie menedżerów z ich dokonań. Patrząc więc na zmianę wartości rynkowej spół‚ki, w tym czasie Filipiak może był i drogim, ale za to efektywnym fachowcem (kapitalizacja Comarchu wzrosła w badanym okresie o 198 procent). Z kolei Chełchowski - tanim i efektywnym (145,7 procent).
Liderem całego zestawienia okazał się Tadeusz Soroka, prezes Kopeksu. Zarządzana przez niego spółka zyskała w 2006 r. na wartości ok. pięciokrotnie, a prezes zadowolił się wynagrodzeniem 442 tys. złotych. W grupie 22 menedżerów "tanich i efektywnych" znaleźli się również m.in. Jerzy Wiśniewski prezes PBG, Rafał Bauer z Vistuli & Wólczanki, Krzysztof Oleksowicz z Inter Cars, Tomasz Kurzewski z ATM Grupy. Awans zanotował też Emil Wąsacz, prezes Stalexportu, który przed rokiem był w gronie szefów "tanich, ale nieefektywnych". Stałą bywalczynią tej ostatniej grupy można za to nazwać Wandę Rapaczyńską, byłą szefową Agory - spół‚ki, której zachowanie inwestorzy mocno w 2006 r. odchorowali (jej akcje spadły aż o 46,4 procent). Przed całkowitą krytyką ratuje ją… to, że w stosunku do siebie również nie była hojna - zarobiła dość niewiele jak na to stanowisko, 550 tys. złotych.

Drodzy i nieefektywni

Na naszej liście znajduje się 21 prezesów, którzy co prawda sami zainkasowali wysokie wynagrodzenia, jednak nie zadbali należycie o portfele akcjonariuszy. Tak stało się np. w wypadku Igora Chalupca - byłego już prezesa PKN Orlen SA (wynagrodzenie:
4,53 mln zł, drugie pod wzglę™dem wielkości i przy tym prawie 24-procentowy spadek wartości rynkowej spół‚ki). Co ciekawe, rok temu na naszym wykresie Chalupec zajął‚ miejsce w ćwiartce "drodzy i efektywni". Zdzisława Chabowskiego, prezesa Goodyeara Dębica, także umieszczamy w tej czꙶ›ci zestawienia, i to już trzeci rok z rzędu.
Rok 2006 nie był łaskawy również dla akcjonariuszy banków, choć szefowie tych spółek są… tradycyjnie jednymi z najlepiej wynagradzanych. Chalupcowi i Chabowskiemu towarzyszą więc: Jacek Kseń z BZ WBK, Sławomir Sikora z Banku Handlowego, Józef Wancer z BPH, Jan Krzysztof Bielecki z Pekao SA, Brunon Bartkiewicz z ING Banku Śląskiego, Włodzimierz Kiciński z Nordea Bank Polska, i Ronald Richardson z Kredyt Banku oraz Bogusław Kott z Banku Millennium. Skoro mowa o tym ostatnim, warto odnotować relatywne "ubożenie" portfela wieloletniego szefa Banku Millennium. Bogusław Kott, który przez lata przewodził w rankingu płac, w 2006 r. otrzymał wynagrodzenie 1,25 mln zł, stanowiące zaledwie niespełna 6 proc. dużego budżetu na pensje zarządu banku (łącznie: 21,6 mln złotych). Prezes znalazł się na drugim od końca miejscu na liście płac zarządu. więcej zarobili m.in. Zbigniew Kudaś, Wojciech Haase, Julianna Boniuk-Gorzelańczyk (każdy po blisko 3,3 mln złotych).

Prawie jak na Zachodzie

Z prezesów dużych banków jedynie Sławomirowi Lachowskiemu, dowodzącemu BRE Bankiem, dzię™ki ponadprzecię™tnemu wzrostowi kursu (98,8 proc.) udało się uciec do ćwiartki "drodzy, ale efektywni".
Aż 32 prezesów w 2006 r. zainkasowało siedmiocyfrowe wynagrodzenia. Rok temu było to 29 osób. Rozrost tej grupy giełdowych milionerów wpisuje się w rynkowy trend dotyczą…cy wzrostu wynagrodzeń kadry menedżerskiej w Polsce. Występuje on nie tylko w spółkach publicznych, gdzie w 2006 r., jak podaje raport Sedlak & Sedlak, nastąpiła pod tym wzglę™dem 27-procentowa progresja.
- Nie ma branży, której menedżerowie nie mieliby powodów do finansowej radości - przyznaje Krzysztof Nowakowski, partner zarządzają…cy firmy executive search Korn & Ferry International. - Ostatnie dwa lata, a zwłaszcza miniony rok, to eksplozja wzrostu wynagrodzeń. Ale też oczekiwań wzglę™dem nich wyrażanych.
Osoby na wysokich stanowiskach zarabiają sporo, lecz chcą… jeszcze więcej. I wcale nie musi tu chodzić o to, że - jak powiedzieliby HR-owcy - wysokość wynagrodzenia motywuje ich do dział‚ań. Powody są… tak naprawdą dużo bardziej prozaiczne.
- Po pierwsze, apetyt roś›nie w miarę jedzenia - z czasem nabieramy ochoty na coraz wię™ksze domy, lepsze auta, coraz droższe i bardziej ekskluzywne sporty, lepsze szkoły dla dzieci czy wakacje - uważa François Nail, dyrektor zarządzają…cy RSQ Management, jeden z najbardziej doświadczonych head--hunterów w Polsce, m.in. założyciel firmy NAJ International, a dziś executive coach. - Po drugie, wynagrodzenie to kryterium oceny - dla siebie i dla innych. Ludzie, choć rzadko o tym otwarcie mówią, chcą się pokazywać jako osoby dobrze zarabiające. Podkreślają w ten sposób, że rzeczywiś›cie sporo osiągnęły i zasługują na najwyższe wyróżnienie.
Swoisty rodzaj rankingu, w którym wysoka pozycja jest źródł‚em dobrego samopoczucia menedżera i ciągła chęć walki o wyższe uposażenie mają jednak dwa mankamenty.
- Im wyższa pensja, tym mniej możliwoś›ci ruchu zawodowego - na pewnym etapie wspinania się po drabince płac bardziej intratne okazują się już tylko oferty spoza granic Polski - przekonuje François Nail. - Drugi problem to pochodna kultury organizacyjnej wię™kszoś›ci firm w Polsce, która sprowadza nagradzanie/motywowanie do kwestii nagród/kar finansowych/rzeczowych. Często sł‚owa mobilizują tak samo, jak dobry samochód służbowy. Niemniej istnieje grono menedżerów, którzy zazdroś›nie spoglądają na wysokie zarobki kolegów z Zachodu.
Wedł‚ug Hewitt Associates, podczas gdy w Polsce dyrektor zarządzają…cy dostaje ś›rednio około 53 tys. zł, to w Niemczech ponad 71 tys. zł, a w Wielkiej Brytanii - 131 tys. zł miesięcznie. Tyle tylko że kwot tych nie można porównywać bez odniesień do rzeczywistości, czyli na przykł‚ad kosztów życia w poszczególnych regionach Europy.
- Anglia jest droższym krajem niż Polska, a Londyn droższym miastem niż Warszawa, choć nadal wielu osobom, zwłaszcza kierownictwu ś›redniego szczebla, nie mówiąc o słabo wykwalifikowanych, opłaca się wyjeżdżać tam do pracy - tłumaczy Janusz Diemko, prezes First Data Polska, urodzony w Wielkiej Brytanii, w Polsce mieszkający od dziesię™ciu lat.
- Jednak jeś›li chodzi o menedżerów najwyższych szczebli i osoby wysoko wyspecjalizowane (zwłaszcza z branży finansowej, bankowej czy IT), już osiągają one podobny poziom wynagrodzeń jak ich koledzy w Londynie - dodaje.
Potwierdza to Marta Kowalska-Marrodan, partner zarządzają…cy Egon Zehnder International. - Na Zachodzie płace rosną wolniej niż w Polsce. Czasami wzrosty są… wię™ksze na specjalistycznych stanowiskach. Ale w firmie o obrotach ok. 500 mln euro rocznie, prezes w Polsce już dzisiaj zarabia więcej niż jego odpowiednik w Niemczech - mówi Kowalska-Marrodan.
I mimo że do Wendelina Wiedekinga, prezesa Porsche, który w 2007 r.zainkasował blisko 70 mln euro, jeszcze "trochę" nam brakuje, to w Polsce są… specjaliści, którzy poziom miliona euro rocznie dawno już pokonali - o czym przekonuje lektura naszego zestawienia. Menedżerów mogących się pochwalić dobrą europejską pensją kilkuset tysięcy euro rocznie bę™dzie przybywać.
- Dziś umocnienie złotówki wobec euro i dolara czyni z Polski jeden z krajów z najlepiej opłacanymi menedżerami w Europie Środkowo-Wschodniej - zauważa Mariusz Staniszewski, prezes Noble Funds TFI. - Także duży wzrost gospodarczy, związany z rosnącym popytem, pozwala więcej pł‚acić naszym fachowcom.


Manager Magazin

 

Małgorzata Remisiewicz, Monika Kruszewska - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.