zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Asertywność pomaga przetrwać upały w biurze

 

Za oknem 35 stopni. Asfalt o zbyt małej zawartości asfaltu ugina się pod służbowymi pantoflami. Kwiatki ulicznych sprzedawców wrzeszczą o odrobinę wilgoci z konewki. A ty siedzisz w swoim biurze, w zasięgu wzroku firmowego wiatraka, ew. wywiewu klimatyzacji, który działa/nie działa (skreśl to co cię bardziej denerwuje).

fot. shutterstock fot. shutterstock

Już wyjaśniam: wiatrak/klimatyzacja, gdy działa, też może denerwować, gdy rzęzi zbyt głośno, gdy zepsuł się mechanizm obracający (i do ciebie nie dolatuje ożywczy strumień„ chłodu), lub jeśli po prostu siedzisz zbyt daleko by korzystać z tego dobrodziejstwa.

 

Tak więc siedzisz w biurze i denerwujesz się upałami. I nawet nie podejrzewasz, że już za moment staniesz twarzą w twarz z wyzwaniem dla twojej klasy jako człowieka i jako menedżera.
Wyzwanie jest następujące: CO ZROBISZ W SPRAWIE TEGO CHOLERNEGO UPAŁU W TYM BIURZE?!?!

 

Gdy zadaję to pytanie na swoich szkoleniach z asertywności, odpowiedzi rozkładają się mniej więcej równo na trzy różne grupy.

 

Pierwsza grupa to odpowiedzi typu wzruszenie ramionami i mamrotanie pod nosem "to tylko upał, za dwa miesiące wszystko będzie po staremu". Nazywam takie odpowiedzi biernymi, ponieważ polegają one na stwierdzeniu oczywistego faktu i niepodjęciu żadnego działania zmierzającego do zmiany tego faktu. Czyli jeszcze przez około 60 dni, 480 godzin, 28 800 minut będziesz odczuwać dyskomfort przebywając w pracy. Dodatkowo możesz półświadomie czuć swoją bezsilność lub niski status w biurowej hierarchii, ponieważ nie podjął/nie podjęła żadnego działania w tym temacie.

 

Druga grupa to odpowiedzi typu "góra siedzi w klimatyzowanych pokojach, a prawdziwy pracownik nie dostanie nawet malutkiego wiatraczka na biurko". Takie odpowiedzi nazywam manipulacyjnymi, ponieważ komentują one oczywisty fakt, ale nie wynika z nich konkretne działanie zmierzające do zmiany. Manipulacyjne oczernianie HR o to że ma w nosie podstawowe zasady higieny pracy zdejmuje nieco złości z powodu upałów. Jeśli jeszcze ktoś podłączy się pod litanią narzekań, praca mija szybko na wzajemnym utwierdzaniu się w słuszności krucjaty przeciwko "tym którzy dzierżą w dłoniach PIN do klimatyzatorów" (to autentyczny cytat z jednej z uczestniczek mojego szkolenia).

 

Trzecia grupa to odpowiedzi typu "zaraz szlag mnie trafi" połączone z próbami przestawiania wiatraka lub ustawień klimatyzacji, naprawiania zepsutego urządzenia chłodzącego lub egzekwowania od przełożonego wstawienia do pokoju takiego urządzenia. Wszelkie rozmowy tego typu łączą się z negatywnymi emocjami, podniesionym głosem oraz podniesionym ciśnieniem. Czasem dają one jakiś konkretny efekt: wiatrak zostanie wstawiony, a klimatyzacja wyregulowana. Jednak znacznie częściej efektu nie ma, jeśli nie liczyć wkurzenia kilku osób z innych działów i/lub przełożonego. Twoje intencje były szlachetne, a wyszło że nie ma w tobie ducha solidarności zespołowej.

 

Bierność, manipulacja lub agresja, trzy grupy reakcji podczas upałów, to całkiem niezłe wyjścia (szczególnie bierność)… gdy upał jest dla ciebie jedynym źródłem dyskomfortu tzn. wyplata satysfakcjonuje cię w zupełności, zadania zawodowe dają ci okazję wykazać się twoimi nieprzeciętnymi umiejętnościami, a ogólna atmosfera w pracy pozytywnie cię ładuje.

 

W przeciwnych przypadkach bierność, manipulacja lub agresja sprawią, że lipiec i sierpień w dusznym biurze będą dla ciebie jeszcze bardziej przykre. Za rok będzie dokładnie to samo. I tak aż do emerytury lub zmiany firmy. Przy czym emerytura daje większą nadzieję na jakąś zmianę na lepsze.

 

Jasne, że to drobna rzecz w porównaniu z nieskończonością wszechświata. Ale jasne też, że zasługujesz na to, by twoje życie było wypełnione pozytywnymi chwilami. Masz możliwości, by wpływać na swoje życie i życie innych tak, by je polepszać. Pytanie - czy chce ci się chcieć? "Chcą" to nie jest jakaś poważna decyzja.

 

Bierność, manipulacja i agresja to trzy grupy zachowania, które wynikają z tego postrzegasz siebie oraz innych ludzi. Jeśli uważasz "jestem ok" i "inni to dranie", to najczęściej będziesz zachowywać się agresywnie gdy coś nie będzie ci pasować. Nie ma znaczenia czy będzie to uciążliwe dziecko w sklepie, nieuważny kierowca autobusu czy złośliwa sprzedawczyni w markecie - ty będziesz reagować agresją, bo takie są twoje przekonania. Jeśli uważasz "nie jestem ok" i "inni mają słuszność", to najczęściej będziesz nie robić nic czyli będziesz się zachowywać biernie. Jeśli uważasz "nie jestem ok" i "inni to dranie", to najczęściej będziesz wygłaszać złośliwe manipulacyjne komentarze. I tak naprawdę nic się nie zmieni.

 

Ale gdy będziesz uważać "jestem ok" i "inni mają słuszność", będziesz w stanie znaleźć‡ rozwiązanie optymalne dla wszystkich.

 

Takie myślenie to asertywność. Asertywność jest dla mnie filozofią życia, której celem jest osiągnięcie przez człowieka większego szacunku do siebie i poczucia własnej godności. "Jestem ok" - bez warunków wstępnych, bez kar i bez samobiczowania. "Inni mają słuszność" - ludzie mają jakieś rozsądne powody, żeby zachować się tak a nie inaczej. Ty możesz ich nie znać, ale to nie znaczy że tych powodów nie ma. Gdy je poznasz, gdy wzajemnie je poznacie (ty i inni ludzie), możecie zrobić tak, by każdy czuł się w porządku.

 

Bo może ludzie z HR nie wiedzą, że w twoim pokoju jest naprawdę duszno i gorąco. Bo może poprzednie prośby o wiatraki skoczyły się tym, że następnego dnia po przywiezieniu ze sklepu ktoś ukradł wszystkie nowiutkie wiatraki. Może po prostu twoje biurko źle stoi i można je przesunąć. Może ubierasz się zbyt ciepło na tą porę roku.

 

Wróćmy do podstawowego pytania: co możesz ASERTYWNIE zrobić w sprawie upału i czuć się wspaniale w te gorące lipcowo-sierpniowe dni?

 

Oto 5 moich ulubionych rozwiązań:

  • ubranie na zmianę - letnie ubranie typu safari na podróż do- i z-pracy oraz wymagany biurowy uniform z dodatkową bluzką/koszulą, przebierasz się w firmie (panie mają więcej zachodu z przebieraniem, ale efekt jest warty wysiłku),
  • rotacja stanowiska - wszyscy w pokoju zmieniają się biurkami tak, że każdy siedzi pewien czas w uprzywilejowanym miejscu pod aklimatyzacją/wiatrakiem (świetnie wychodzi, jeśli pracujecie na laptopach),
  • drinki z lodem - dwa razy w ciągu dnia przygotowujesz sobie wielki dzban napoju z lodem (najlepiej woda z jakimś sokiem lub herbata) i regularnie uzupełniasz swój poziom chłodu w organizmie - pamiętaj tylko o wodo-wchłaniających podkładkach pod dzban i pod szklanką,
  • kącik wypoczynkowy - połączenie rotacji stanowiska z drinkami, polega na tym, że w uprzywilejowanym miejscu nie ma w ogóle biurka lecz leżak z chłodnymi napojami, każdy ma prawo do przebywania tam określonego czasu w ciągu dnia pracy (leżak i napoje zapewnia dział HR w ramach higieny warunków pracy, paleta 24 puszek z napojami kosztuje naprawdę niewiele),
  • miska z wodą - wlej chłodnej wody do miski, postaw pod biurkiem i trzymaj nogi w misce przez kilkanaście minut (pamiętaj żeby nie machać nogami, bo przewróci się miska i wyleje woda).

 

Powyższe rozwiązania wyrażają asertywny szacunek do siebie i do innych ludzi. Rozwiązanie dobre dla ciebie nie jest wdrożone kosztem innych. Twoje prawo do pracy w godnych warunkach jest respektowane. A że przy okazji nie wyniknęła z tego awantura na całe piętro… tym lepiej dla ciebie.

 

Spróbuj którejś z powyższych propozycji lub opracuj własne, które pozwoli ci nie czuć upału w biurze. Bo dopiero konkretne działanie (wybór ubrania, umówienie się z kolegami z pokoju, testy drinków, sprawdzenie ile kosztuje paleta puszek z napojami i wygodny leżak) pozwoli ci poczuć korzyści z asertywności. Każdy może to zrobić.

 

Jeśli jednak chcesz iść tradycyjną drogą i napisać pismo o przydział wiatraka, to musisz popracować nad tonem pisma i doborem argumentów. Łatwo jest ruszyć agresywnie "bo podam was do sądu pracy", trudno natomiast "czują, że nie mogą skupić się na dobrej pracy". Aby napisać asertywne pismo (lub przeprowadzić asertywną rozmowę z szefem), potrzebujesz treningu asertywności, na którym wyćwiczysz odpowiednie zwroty i odpowiednie nastawienie. Dzięki temu zrealizujesz swój cel, a druga strona będzie czuła że traktujesz jej prawa z szacunkiem.

 

Asertywność jest po prostu umiejętnością jak każda inna - znajomość języka obcego, umiejętność gry na instrumencie, umiejętność chodzenia, pływania czy prowadzenia samochodu. Nikt nie ma jej w genach, każdy musiał się jej nauczyć. Jeśli masz ochotę na wakacyjną przygodę z asertywnością, zapraszam na moje jubileuszowe, 50-te szkolenie w lipcu lub do lektury mojej książki pt. "Naucz ich jak mają cię traktować!" (Wydawnictwo Onepress, 2010).

 

Autor: Bartłomiej Stolarczyk

 

KarieraManagera.pl

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.