zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Dobre relacje w pracy

Dobrym relacjom w pracy, niezależnie od tego jak je definiować, przypisywane jest zbyt duże znaczenie. Zdaję sobie sprawę™ z kontrowersyjności tej tezy, ale liczę, że ten artykuł poruszy Państwa świadomość i sprowokuje żywą dyskusję ze wszystkim za i przeciw.
Dobre relacje w pracy, fot. shutterstock Dobre relacje w pracy, fot. shutterstock

Spójrzmy najpierw na definicję tego, czym w ogóle są… dobre relacje w pracy.

Zapytani przeze mnie uczestnicy moich szkoleń odpowiadali: "(…) jest z kim pogadać nie tylko o sprawach zawodowych", "(…) spędzamy ze sobą więcej czasu niż z naszymi rodzinami, więc warto dbać o to, żeby się nie pozabijać", "(…) w pracy są… ludzie, którym mogę zaufać". Co jeś›li jednak tych dobrych relacji nie ma? Czy członkowie zespoł‚u pracują przez to gorzej? Jeden z kierowników regionu firmy z branży piwnej podał następujący przykł‚ad. Zarządzam zespoł‚em przedstawicieli handlowych, z których każdy obsługuje swój region. Na co dzień nie mają ze sobą żadnego kontaktu, bo informacje o celach i działaniach na dany region otrzymują ode mnie. Po co w takim razie spotykać się i "nadwyrężać wątrobę" w celu stworzenia dobrych relacji, skoro strukturalnej współpracy w tym zespole nie było i nie bę™dzie. Ktoś powie: Jasne, ci ludzie nie współpracują ze sobą na co dzień, ale jeś›li by spojrze㇠na to szerzej, na relacje tych przedstawicieli handlowych z dział‚em wsparcia sprzedaży to czy w tym przypadku nie ma mowy o tym, że dobre relacje wspierają ich pracę? Ponowię kontrowersyjną tezę i powiem - NIE. Zarówno jedni jak i drudzy mają jasno sprecyzowane zadania i to czy jest miedzy nimi tak zwana chemia, czy też nie, nie powinno w żaden sposób wpł‚ywać na jakość ich współpracy. Brzmi strasznie, nieprawdaż? Aż nieprawdopodobnie. Przypomnę tylko wszystkim sięgającym właśnie do klawiatur, aby wylać na autora tej tezy wiadro pomyj, że mówimy tutaj o PRZECENIANIU znaczenia dobrych relacji i o zbyt natarczywym i często sztucznym tworzenie tzw. dobrej atmosfery, a nie o tym czy relacje są… ważne w ogóle.

Szukając odpowiedzi na pytanie "Czy dobre relacje są… ważne?" możemy odnieść się do klasyków zarzą…dzania. Ken Blanchard umieszcza je w jednym z szeregu z kompetencjami, wiarygodnością, niezawodnością jako elementami budującymi autorytet. Gallup w swoim badaniu zaangażowania pracowników (Q12) zadaje istotne pytania: "Czy masz bliskiego przyjaciela w pracy?", "Czy szef lub ktoś w firmie troszczy się o Ciebie jako o osobę?"

Manager w każdej książce przeczyta, że dobre relacje to bardzo istotny element efektywności zespoł‚owej, co więcej, jeś›li firma zbada od czasu do czasu poziom satysfakcji pracowników, ów manager, może usłysze㇠kilka przykrych słów od swojego przełożonego dotyczą…cych atmosfery panującej w zespole, integracji, spójności zespoł‚owej. Organizuje, więc ludziom wieczorne spotkania integracyjne (jeś›li ma budżet to nie każe im za to pł‚acić), robi zebrania, żeby się dobrze poznali, wyjeżdża z nimi na teambuildingi. Jeśli jest odważny dobre relacje traktuje dosłownie i prosi o feedback. Dba o morale w zespole, gdyż jest to element świadczący o jego spójności. Czy problem jednak nie tkwi w tym, że na koniec dnia jego szef rozliczać go bę™dzie z wymiernego efektu, jaki jego zespół dostarczy a nie, z jakości współpracy? Gdzie jest więc granica pomię™dzy inwestycją a wartością stopy zwrotu z tej inwestycji?

Pracownik, osoba o zdecydowanie (wg. Davida McClellanda) rozwiniętej potrzebie przynależności nie bę™dzie mogła funkcjonować bez dobrych relacji. Troszczy㇠się bę™dzie nie tylko o siebie, ale również o to, żeby kolegom było dobrze.
Co jednak z indywidualistami? Co z tymi, którym znudziło się oglądać kolejny kabaret na spotkaniu wigilijnym, a każdy kolejny kieliszek przybliża ich raczej do marskości wątroby aniżeli do polepszenia relacji z innymi? To truizm, ale zapewne wszystko jest sprawą indywidualną i tak też powinien by㇠traktowany temat budowania relacji w zespole.

W swojej karierze zawodowej miał‚em do czynienia z pracownikiem, który przez całe 5 lat mojego szefowania w tej firmie ani razu nie dał się namówić na wyjście po pracy - nie mówiąc o wyjeździe integracyjny. Bardzo wyraźnie stawiał granicę - co w pracy, to w pracy. Co nie oznacza, że był nieefektywny i źle współpracował z innymi. Po prostu dla tej osoby dobre relacje rozumiane właśnie przez pryzmat tego typu aktywnoś›ci nie miał‚y żadnego znaczenia i wszyscy o tym doskonale wiedzieli. Nie było więc wyciągania na siłę, obrażania się i tym podobnych dział‚ań aktywizujących. No bo co robić w sytuacji, kiedy ludzie odmawiają? Zapraszać, rekomendować, przymuszać? A może wymyślać niestandardowe pomysły?

Czy nie macie Pań„stwo wrażenia, że tak jak powtarzalne są… pory roku tak powtarzalne jest to wszystko, co dzieje się wokół nas w pracy? Coroczne spotkania podsumowujące, konferencje sprzedażowe, okresowe rozmowy oceniajace, imprezy integracyjne. Staje się to powoli korporacyjnym schematem, który odtwarzany bez zastanowienia staje się kliszą a nie środkiem do zrealizowania określonego celu. Zdarzyło mi się pracować raz w firmie, w której szef próbując budować atmosferę w zespole wysyłał maile z okazji urodzin. Miłe? Oczywiś›cie, ale tylko do momentu, kiedy okazało się, że robi to za niego program pocztowy. A sytuacja, w której firma, wysyła do swoich pracowników (pracujących w tym samym budynku) upominki firmowe kurierem? Czy w końcu korporacja farmaceutyczna, która swoim przedstawicielom medycznym, pracującym na co dzień poza domem, organizuje wspólną, atrakcyjną, dwutygodniową wycieczkę do Meksyku (znów samych - bez rodzin) dziwiąc się na koniec, że atmosfera zamiast się polepszy㇠zagęściła się™. Czy może w końcu mój ulubiony - opowiadany na każdym szkoleniu przypadek, kiedy to pracownicy jednej z fabryk w ramach tzw. budowania dobrej atmosfery w zespole zostali zaproszeni na kolację w ekskluzywnym lokalu, gdzie oba zaserwowane im dania kosztowały 1/10 ich miesięcznego wynagrodzenia.

więc może rzecz nie w tym, czy relacje w pracy są… ważne i czy przypisujemy im zbyt wielką wagę, ale w tym w jaki sposób próbujemy je budować w naszych zespoł‚ach.

 


House of Skills

 

Marcin Konieczny - House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.