zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Etykieta biznesowa to konieczność, nie moda.

 

Etykieta zwykle kojarzy nam się ze sterczącymi kołnierzykami, falbankami u mankietów koszuli i przesadną wymową 'ą' i 'ę'. Ale tak naprawdę etykieta biznesu to rzecz podstawowa. To wspólna płaszczyzną kontaktów biznesowych, gwarancja uczciwości, szacunku i wzajemności w kontaktach oraz narzędzie spokojnego rozwiązywania trudnych kwestii gdy takowe się pojawią. Nie sposób sobie wyobrazić dobrą relację między menedżerem a pracownikami, między menedżerami, między menedżerem a klientem, bez przestrzegania zasad etykiety biznesowej - z obu stron!

kultura biznesu kultura biznesu

Dziesięć przedstawionych poniżej zaleceń biznesowej etykiety będzie dobrym pierwszym krokiem na drodze do polepszenia reputacji biznesowej, relacji zawodowych i zwiększania pewności siebie podczas oficjalnych przyjęć i konferencji branżowych.

 

(1) Wszyscy dzielimy się na ludzi punktualnych i niepunktualnych. Można jednak wydzielić jeszcze jedną grupę z punktu widzenia respektowania czasu: osoby punktualne lub niepunktualne, w zależności od tego, po której stronie leży interes. Jeśli to one mają coś do załatwienia - są zawsze na czas. Ale jeśli tylko poczują, że są klientami albo w jakikolwiek sposób osobami uprzywilejowanymi - wtedy czas nie ma dla nich większego znaczenia. Potrafią się spóźniać lub nie pojawią się w ogóle, nie racząc nawet zawiadomić osobę, która czeka. Dzieje się tak coraz częściej. Na swoich spóźniających się lub niepojawiających się klientów narzekają dentyści, trenerzy sportowi i inni usługodawcy.

 

(2) W sytuacjach służbowych panuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy. Nie czeka się, aż kobieta poda swoją dłoń. Pleć nie powinna mieć tu znaczenia. Niestety, niektóre kobiety z niechęcią przyjmują, że mężczyzna ma prawo pierwszy wyciągną do nich dłoń, a mężczyźni z kolei ze sceptycyzmem przyjmują możliwość uścisku dłoni bez dania pierwszeństwa kobiecie.

 

(3) Podczas prezentacji osoba przedstawiająca nie powinna używać gestów, nie powinna też dotykać przedstawianych osób. Jej zachowanie niewerbalne ogranicza się do zwrócenia się twarzą najpierw do osoby na wyższym stanowisku, przy równoczesnej próbie o pozwolenie na prezentację, następnie kierujemy wzrok na osoby przedstawiane. Jeśli ktoś mimo wszystko decyduje się na gest, to powinien on być otwarty i w okolicach górnej partii ciała.

 

(4) Otrzymanej wizytówki nigdy nie wkładać do kieszeni spodni! To tak jakbyśmy zlekceważyli wizytówkę i jej właściciela. Po otrzymaniu wizytówki powinniśmy za nią podziękować, zrewanżować się swoją, jeżeli to nie my inicjowaliśmy wymianą, i dobrze jest na nią spojrzeć, przez parę sekund powielając jej uwagę. Otrzymaną wizytówkę mężczyzna może włożyć do wewnętrznej kieszonki marynarki, a kobieta - do torebki. Niektórzy traktują wizytówki jak gadżety reklamowe i rozdają je na lewo i prawo. Taka postawa znamionuje brak klasy.
Na przyjęciu lub przerwy w konferencji wymieniamy się wizytówkami dopiero po pewnej chwili od włączenia się do rozmowy. Jeśli nowa osoba podejdzie do grupki rozmawiających już osób i brutalnie przerwie milą pogawędką swoim powitaniem, autoprezentacją i natrętnym wręczeniem wizytówek, będzie odebrana jak akwizytor lub intruz, ktoś nachalny, bez wyczucia i kultury.

 

(5) Kiedy dzwonimy, lepiej nie czekać w nieskończoność. Jeśli nikt nie reaguje na nasz telefon, to prawdopodobnie nie może go odebrać. Dzwoniąc natarczywie, sami sobie wydajemy złą opinię i kiedy ktoś w końcu podniesie słuchawkę, będzie już na wstąpię miał do nas negatywny stosunek. Przed odebraniem zapewne powie sobie pod nosem: "Co za natręt".

 

(6) Wykaż się cierpliwością, gdy rozmawiasz z osobą, która zaplatała się we własną wypowiedź i nie potrafi jasno i wyraźnie przedstawić sprawy w której dzwoni. Można pomóc, zadając proste pytania i wywołując tym wrażenie, że nigdzie się nie spieszymy. Nieładnie jest jednak kończyć za kogoś zdanie - to nie jest pomoc, tylko okazywanie wyższości i zniecierpliwienia.

 

(7) Wchodząc do windy, w której znajdują się inne osoby, powinniśmy z uśmiechem je pozdrowić. Powitanie inicjuje osoba wchodząca do windy. Natomiast jeśli do windy dosiada się ktoś bez słowa, nie wypada osobie będącej już tam wcześniej wyrywać się ze słowami "Dzień dobry". Będzie to odebrane albo jako upomnienie albo zostaniemy uznani za gospodarzy tego urządzenia. Wychodząc z windy, mówimy "Do widzenia". Jeśli nie było powitania, ponieważ ktoś się dosiadł bez słowa, wtedy zamiast pożegnania można podziękować.

 

(8) Gdy na jakiejś imprezie następuje czas poczęstunku, należy uważać na talerze i kieliszki. Trzymanie talerza w jednej ręce, a kieliszka w drugiej uniemożliwia powitanie przez uścisk dłoni, psuje nasz wizerunek i w końcu przeszkadza w jedzeniu - nie da się przecież jeść widelcem czy łyżka, mając zajęte obie ręce czymś zajęte. Nie należy również mieszać dań na jednym talerzyku. Tworzy to wrażenie, że boisz się że zabraknie jakiejś potrawy (a więc poddajesz w wątpliwość zdolności organizacyjne gospodarza lub jesteś po prostu chciwy na jakąś potrawę). W dodatku efekt jest taki, że sałatka z majonezem miesza się z bita śmietaną, wszystko staje się niejadalne i w konsekwencji pełny talerz ląduje na stole z brudnymi naczyniami. Uważaj też, aby nie trzymać kieliszka w prawej ręce - twoja ręka stanie się zimna i wilgotna. Jeśli podasz ją do uścisku, pozostawisz po sobie niemiłe wrażenie.

 

(9) Przebojem numer dwa wszelkiej konsumpcji jest pokrojenie całej potrawy albo dużej części "na zapas" i zjadanie samym widelcem. Robią tak troskliwe mamy swoim małym dzieciom, które nie mogą się skupić na posiłku. Gdy robi tak dyrektor czy menedżer samemu lub samej sobie, wygląda to dziecinnie i żenująco.

 

Przebojem numer jeden są oczywiście wykałaczki. Stoją one na stole, ponieważ to jest ich miejsce. Jednak ich przebywanie na stole nie oznacza przyzwolenia na dłubanie sobie nimi w zębach przy stole. Z wykałaczek należy korzystać wyłącznie w toalecie.

 

(10) Zdrowie to temat tabu na wszelkich oficjalnych wydarzeniach. Nawet gdy ktoś z życzliwością zapyta cię "Jak tam zdrówko?", masz pełne prawo odpowiedzieć zdawkowo "Dziękuję, dobrze" i zmieni temat. Oczywiście mamy w Polsce tendencję do narzekania i wchodzenia w szczegóły jak to ostatnio nacierpieliśmy się, jakie problemy mieliśmy z opieką medyczną itd. Uroczystości rodzinne i święta są pełne takich opowieści, jest to jednak niewłaściwe przyzwyczajenie. Jeśli rzucisz podobny tekst np. w rozmowie podczas przerwy w konferencji z udziałem zagranicznych gości, szybko zrazisz do siebie rozmówców. To co dla ciebie było pełne dramatyzmu, dla słuchaczy jest tego napięcia pozbawione. Poza tym opowieści o chorobach często obfitują w szczegóły, które mogą być wręcz niesmaczne. Dobre wrażenie zyskasz, opowiadając ciekawą historię o swoim sukcesie lub świeżutką nowinkę branżową.

 

więcej porad w zakresie etykiety biznesowej znajdziesz w książce 'Kultura biznesu. Normy i formy' Ireny Kamińskiej-Radomskiej (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012). Książka jest dostępna w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl. Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

 

KarieraManagera.pl
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.