zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Komunikacja jako forma rywalizacji lub współpracy

Rywalizacja i współpraca to doskonale nam znane strategie przetrwania. U podstaw rywalizacji leży założenie, że różnego rodzaju dóbr jest za mało i trzeba o nie zawalczyć‡. W rezultacie jeden zyskuje a drugi traci. Współpracę wspiera przekonanie, że poprzez współ‚dział‚anie wszyscy mogą by㇠wygranymi, walka natomiast, mimo jednostkowych zwycięstw, grozi im ostateczną porażką. Historia i potoczne doświadczenie dostarczają niezliczonych potwierdzeń dla użyteczności obydwu strategii. Także codzienne porozumiewanie się z innymi może przebiegać wedł‚ug schematów rywalizacji lub współpracy. Możemy starać się przeforsować swoje racje, co zazwyczaj się dzieje podczas dyskusji lub też wsłuchując się w głosy innych budować nowe wspólne rozwiązania. To drugie podejście w odróżnieniu od dyskusji nazwiemy dialogiem. Dialog bę™dzie zatem poszukiwaniem wspólnego znaczenia.
Dialog. Fot. Shutterstock Dialog. Fot. Shutterstock

Wydaje się, że model dialogu jest trudniejszy do zastosowania. Dyskusja ożywia emocje, wznieca polemiczny zapał, ożywia i karmi nasze jedynie słuszne przekonania. Pozwala zabłysnąć. W zasadzie starczy jedna osoba zainteresowana toczeniem sporu, żeby wywoł‚ać podobne zachowania pozostałych uczestników rozmowy. Dialog wymaga współpracy wszystkich i stałego pilnowania zasad otwartości i neutralnego dociekania. Powstaje pytanie: kiedy i dlaczego warto podjąć taki wysiłek? Skąd płynie zainteresowanie dialogiem jako formą komunikowania się ludzi? Przekonanie do potrzeby dialogu niesie również ważne kwestie praktyczne: jakie mogą by㇠formy dialogu i jak go poprowadzić?

Po co nam dialog?

Zainteresowanie rozwijaniem różnych form dialogu związane jest z aktualnymi wyzwaniami, przed którymi stają ludzie i organizacje.

  1. Fizyk David Bohm stwierdził, że najpoważniejszą przeszkodą w poznaniu i zrozumieniu świata - także na gruncie nauki - jest dzielenie rzeczywistości na kategorie, dziedziny i zamykanie się w nich. Porozumienie mię™dzy przedstawicielami różnych dyscyplin nauki polega na obronie własnej perspektywy - a nie - jak postuluje Bohm na poszukiwaniu nowych znaczeń poprzez otwieranie się na inną wiedzę i doświadczenie. Na gruncie przekonania, że postęp wiedzy wymaga odejścia od owej dzielącej świat zasady fragmentacji Bohm sformułował teorię dialogu. Teorię tę rozwinął i odniósł do praktyki działania organizacji Peter Senge w swojej znanej pracy na temat organizacji uczących się "Piąta dyscyplina"
  2. Globalizacja niesie ze sobą wielokulturowość społ‚eczeństw i organizacji. Stosowanie zasady wygrany-przegrany w życiu zróżnicowanych kulturowo społ‚eczeństw prowadzi do eskalacji konfliktów, przemocy i fanatyzmu. Stąd poszukiwanie takich form komunikacji, które z jednej strony pozwoliłby skłonić podmioty konfliktów do konstruktywnego współ‚działania, z drugiej zaś ułatwiły funkcjonowanie wielokulturowych organizacji.
  3. Rosnące znaczenie kapitału intelektualnego w rozwoju ekonomicznym skłania organizacje do poszukiwania nowych bardziej efektywnych form uczenia się™. Zwię™kszanie wartości firm i ich zdolności do osią…gania rezultatów jest możliwe dzię™ki optymalnemu wykorzystaniu potencjału pracowników.

W odniesieniu do sytuacji z codziennego życia najbardziej potrzebujemy dialogu jeś›li:

  • Szukamy najlepszego, nowatorskiego rozwiązania problemu i potrzebujemy mądrości wszystkich zaangażowanych weń osób. Chcemy osią…gnąć efekt synergii i zespoł‚owego uczenia się™.
  • Zależy nam na wypracowaniu trwałego rozwiązania zaakceptowanego przez wszystkich, chcemy uniknąć aktywnej opozycji wobec istotnych decyzji, które mają by㇠podjęte.
  • Zależy nam na rozwiązaniu i wygaszeniu konfliktu - chcemy zapobiec resentymentom i dążeniom do rewanżu

Socjokracja - zarzą…dzanie przez przyzwolenie

Socjokracja jako oparta na dialogu metoda zarzą…dzania i podejmowania decyzji rozwinęła się w Holandii. Nic dziwnego - ciągłe doskonalenie złożonego systemu kanałów i zapór chroniących grunty przed morzem nauczyło Holendrów, że uzyskiwanie społ‚ecznej zgody wokół rozstrzygnięć decydujących o bezpieczeństwie wspólnoty jest życiową koniecznością. Pojęcia socjokracji użył po raz pierwszy w wieku XIX francuski filozof August Comte, mówiąc o takim systemie władzy, w którym każdy członek społ‚eczności włączony jest w proces zarzą…dzania. Praktycznie wizję Comte’a zastosował w wieku XX holenderski dział‚acz pokojowy Kees Boecke w założonej przez siebie szkole. Uczeń tej szkoły Gerald Endenburg wprowadził socjokratyczne zarzą…dzanie do biznesu, a konkretnie do swojej firmy Edenburg Elektotechnieck.
Na czym więc polega istota metody i czym ona różni się od dobrze nam znanej demokracji, czyli podejmowania decyzji zgodnie z wola wię™kszoś›ci? Socjokracja to uzyskiwanie zgody na zasadzie przyzwolenia, co znaczy, że nie szukamy rozwiązania, które ma najwięcej zwolenników, ale takiego, które nie ma aktywnych przeciwników. W praktyce oznacza to przyjęcie wniosku, wobec którego nikt nie zgłosił uzasadnionego sprzeciwu. Procedura podejmowania decyzji metodą socjokracji opiera się na kilku kluczowych zasadach:

  1. Uczestnicy spotkania siedzą w kręgu co podkreśla ich równoważność. Spotkanie rozpoczyna się i kończy chwilą ciszy, która symbolizuje obecność i kontakt ze sobą tu i teraz.
  2. Propozycje oraz ewentualny sprzeciw są… uzasadniane, ale nie toczy się dyskusji wokół argumentów. Istotą jest ich wysłuchanie i zrozumienie.
  3. Przechodzi wniosek (rozwią…zanie, propozycja) który uzyskał przyzwolenie wszystkich zgromadzonych

W efekcie procedury socjokratycznej może się okazać, że wniosek, który uzyskałby wię™kszość głosów przepadnie, gdyż nie może zostać zmodyfikowany w sposób, który zlikwiduje sprzeciw. W efekcie przyzwolenie wszystkich może uzyskać propozycja mniejszościowa. Możemy sobie zatem wyobrazić sytuację, w której mimo, że najwięcej zwolenników miał‚a propozycja budowy stadionu, podjęta zostanie decyzja postawienia nowej szkoły, na którą przyzwolili wszyscy podejmujący decyzję. Zasada przyzwolenia nie jest tożsama z konsensusem: wg zasady konsensusu wszyscy muszą zostać przekonani do danego rozwiązania, wg zasady przyzwolenia mogą by㇠nadal najbardziej przekonani do własnego zdania - ważne by zadeklarowali że "potrafią żyć‡" z ostatecznie przyjętym rozwią…zaniem.

Głęboka demokracja, czyli jak włączy㇠"nie" do decyzji

Technika głębokiej demokracji jest próbą połączenie podejś›cia wię™kszoś›ciowego z uwzględnieniem głosów mniejszości. Została stworzona w latach 70tych XX wieku przez Arnolda Mindella, psychologa badającego m.in. procesy mię™dzygrupowe. Mindell w eskalacji społ‚ecznych radykalizmów dostrzegł słabość demokracji wię™kszoś›ciowej, która w praktyce często prowadzi do pominięcie głosów mniejszości. Niesie to zagrożenia wynikające ze schematu rywalizacji: silną opozycje, poczucie wykluczenia grup mniejszościowych i wreszcie brak ich konstruktywnego wkładu w przyjęte rozwią…zanie. Istotą głębokiej demokracji jest włączenie "nie" w proces podejmowania decyzji. Podobnie jak w metodzie socjokracji jednym z założeń praktycznych jest powstrzymanie się od sporów i dyskusji wokół argumentów.
Procedura prowadzenia dialogu w konwencji głębokiej demokracji składa się z kilku kroków:

  1. Sprawdzamy wolę grupy, czyli ustalamy wynik głosowania wię™kszoś›ciowego.
  2. Poszukujemy "nie", czyli pytamy o opinię osoby, które mają inne zadanie. Ważne jest zrozumienie uzasadnienia: dlaczego są… przeciw? Chodzi tu o zejście na poziom interesów, potrzeb, które domagają się zaspokojenia.
  3. Poszerzanie "nie". Sprawdzenie czy inne osoby mają wątpliwości i zastrzeżenia, których jasno nie zgłosiły. Ważne jest wydobycie na światło dzienne wszystkich zastrzeżeń, które pozostając niejawne mogą prowadzić do nieświadomego sabotowania przyjętych ustaleń.
  4. Włączanie "nie". Ostatnim krokiem jest poszukiwanie rozwiązania spełniajacego zarówno wolę wię™kszoś›ci, jak też uwzględniajacego potrzeby mniejszości. Szukamy odpowiedzi na pytania: co może cię skłonić do poparcia wyboru wię™kszoś›ci? Jakie warunki musiał‚yby by㇠spełnione, żebyś wycofała swoje "nie"?

Dialog w służbie uczenia się, czyli zawieszanie założeń

Wspomniany wzrost znaczenia kapitału intelektualnego w organizacjach niesie ze sobą nowe wyzwania zarządcze i organizacyjne. Sprostać im mogą organizacje uczące się, czyli takie, które osiągają wybitne rezultaty dzię™ki zaangażowaniu wszystkich pracowników w poszukiwanie i wdrażanie nowych rozwiązań. Warunkiem istnienia organizacji uczącej się jest rzeczywisty wpł‚yw pracowników na podejmowanie decyzji oraz kreowanie rozwiązań systemowych uwzględniajacych wiedzę, doświadczenie i interesy wszystkich grup w firmie. Piotr Senge, wspominany już wizjoner organizacji uczącej się, podaje w swoich książkach przykł‚ady wskazujące na to, że jego koncepcja nie jest zbiorem pięknych idei, ale rzeczywistą możliwoś›cią. Jednym z warunków wdrożenia zasad zespoł‚owego uczenia się jest praktykowanie dialogu jako formy komunikacji.
Kluczowe dla dialogu jako formy zespoł‚owego uczenia się jest otwarcie na treści wnoszone przez innych oraz gotowość ich zrozumienia i rozważenia. Najtrudniejszym i koniecznym elementem jest zawieszanie własnych założeń - czyli wię™kszoś›ci naszych przekonań na temat tego, co jest słuszne, gdzie leży racja, jak powinno być‡. Nie chodzi o to żeby z nich rezygnować, ale o to, żeby podczas dialogu naprawdę słuchać drugiej osoby, nie oceniajac.
Prowadzenie sesji dialogowej wymaga wielkiej uważności i oczywiś›cie zgody wszystkich uczestników. Podstawowe zasady to:

  1. Zawieszenie założeń. Zwykle ludzie zajmują pewne stanowisko, którego potem bronią. Inni przyjmują stanowisko odmienne i następuje polaryzacja. Podczas sesji dialogowej badamy niektóre z założeń leżÄ…cych u podstaw naszych kierunków działania i strategii, ale nie zajmujemy się ich obroną.
  2. Działanie bez hierarchii. Prosimy wszystkich o zostawienie stanowisk za drzwiami. Podczas spotkania wszyscy mają tę sama pozycję - wyją…tkową rolę pełni tylko moderator, który utrzymuje tok dialogu.
  3. Atmosfera dociekliwości. Zgadzamy się, żeby wszyscy badali myś›lenie prowadzące do ich poglądów, głębsze założenia, które mogą żywić, i dane, które doprowadziły ich do tych poglądów. Bę™dzie więc na miejscu zadawanie innym pytań w rodzaju "Co skłania cię do powiedzenia czegoś lub wierzenia w coś" albo "Dlaczego pytasz o to lub owo?"

Istota dialogu

We wszystkich wariantach dialogu powtarza się kilka elementów kluczowych:

  1. Odejście od polemiki, czyli obalania przeciwnych argumentów - przedstawiamy swoją opinię, a nie walczymy z inną.
  2. Otwartość i obecność - co w praktyce oznacza oddanie się słuchaniu i rozumieniu tego o czym jest mowa, a nie pozostawanie we władzy wcześ›niej przyjętych przekonań i założeń.
  3. Zgoda na dział‚anie moderatora, osoby, która dba o prowadzenie spotkania zgodnie z zasadami dialogu.
  4. Równorzędność głosu wszystkich uczestników dialogu (z wyjątkiem głosu moderatora w kwestiach formalnych).

Uczenie się dialogu jest zadaniem, które obejmuje zarówno poziom umieję™tnoś›ci komunikacyjnych: zadawania pytań, słuchania, dociekania, jak również, a może przede wszystkim poziom postaw: praktykowania otwartości, pozbywania się uprzedzeń, zrezygnowania z rywalizacji. Tylko wówczas możemy zbierać owoce rzeczywistej współpracy.


House of Skills

 

Jagoda Latkowska - House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.