zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Ocena 360 – momenty krytyczne (Część I)

Co zrobić, aby czas poł›więcony na przygotowanie oceny nie okazał się stracony? Na co powinien zwrócić uwagę™ szef HR, który czuwa nad przebiegiem oceny, a na co menedżer oceniany lub oceniajacy? Diabeł, jak zwykle, tkwi w szczegółach.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Najważniejszym punktem krytycznym dla powodzenia oceny 360 jest komunikacja. Jej rola roś›nie, jeś›li taki proces jest przeprowadzany w organizacji po raz pierwszy. Jak wszystko co nowe budzi on z począ…tku nieufność. Osoby prowadzące projekt powinny więc skupić się na zapewnieniu pełnej informacji o jego celach i przebiegu oraz na wsparciu uczestników. Rozważy㇠można nawet strategię nadinformacji, czyli przeciążenia komunikatami, tak aby zapewnić jak najwię™ksze zrozumienie dla procesu (a w konsekwencji jego akceptację).

Po pierwsze: informować

Optymalnym wyjściem jest przeprowadzenie grupowych spotkań dla wszystkich osób biorących udział w ocenie. Po przekazaniu kompleksowych informacji uczestnicy powinni mie㇠szansę na zadanie pytań oraz dyskusję nad celami i przebiegiem procesu. Uzupełnieniem spotkań powinny by㇠materiał‚y informacyjne wysłane do zainteresowanych, które w kompleksowy sposób odpowiedzą na wszelkie pytania i wątpliwości. Dla wszystkich czytelne powinno by㇠czytelne do kogo można zwróci㇠się z pytaniami po spotkaniu i kto bę™dzie dyżurnym "help deskiem" w sprawach związanych z 360.
Co może się stać, gdy zabraknie informacji? Prawdopodobnie powstaną plotki "po co tak naprawdą to robimy?". Ryzykujemy też, że proces oceny bę™dzie postrzegany jako zagrożenia dla ocenianych, co z kolei wpłynie negatywnie na rzetelność otrzymanych danych.
Co komunikować? Wszystko, co może by㇠istotne, a przede wszystkim: cel oceny. Jeśli ma by㇠on czysto rozwojowy, od począ…tku powinno by㇠jasne, że wyniki nie bę™dą bezpoł›rednią podstawą decyzji personalnych.

Zapewnić o anonimowości

Podczas kontaktów z pracownikami można wyczuć ich nastawienie do projektu. Jeśli w organizacji nie istniał do tej pory żaden system oceny, to 360 może spotkać się z dużym oporem. W pierwszej kolejności warto wtedy zainwestować czas i środki w przygotowanie prostszej metody ewaluacji (np. oceny tylko przez przełożonego, poł‚Ä…czonej z samooceną). Utoruje to drogę do bardziej zaawansowanych metod, zbuduje podstawę do "tradycji" udzielania informacji zwrotnej. Klasyczne 360 może by㇠kolejnym etapem, wprowadzonym np. po kilku latach.
Jeden z kluczowych aspektów komunikacji to anonimowość oceniajacych. O ile przełożony jest zwykle jeden, o tyle już pozostałe grupy powinny mie㇠pewność, że indywidualne oceny nie bę™dą przedmiotem analizy oraz że podwładni i współpracownicy oceniaja "razem" - każda z ocen jednostek składa się na ocenę całościową grupy. Oceniany jest informowany o wynikach oceny cał‚ej grupy, bez wskazywania, kto konkretnie udzielił jakiej odpowiedzi.
Poszczególne grupy powinny mie㇠po kilku przedstawicieli - minimalną liczbą wydaje się tu 3. Przy mniejszej liczbie osób trudno mówić o anonimowości, ale i na to jest rada. Jeśli oceniany ma np. tylko dwóch podwładnych, to ocena tych osób (czyli prezentacja wyników ich odpowiedzi) jest łączona z inną grupą (np. współpracowników). Unikamy zatem sytuacji, w której ś›rednia ocena danej grupy przedstawiana jest na podstawie oceny jednej czy dwóch osób.
Oczywiś›cie optymalna jest sytuacja, gdy informacja zwrotna jest przekazywana bezpoł›rednio, na bieżą…co, twarzą w twarz. Jednak w wię™kszoś›ci organizacji nie ma na to miejsca z przyczyn zarówno relacyjnych, jak i organizacyjnych (brak czasu, możliwoś›ci czy tradycji spotkań temu poł›więconych). Wpływ ma tu także kultura narodowa - w Polsce trudno jest o bezpoł›redni feedback, zwłaszcza, jeś›li jest on negatywny (nawet z konstruktywnymi założeniami). Dla wielu firm z oceną 360 jest trochę jak z demokracją - dotychczas nie wynaleziono lepszego sposobu na przekazanie tak kompleksowej informacji zwrotnej.

ABC oceny 360
360 stopni lub po prostu 360 to popularna nazwa dla procesu oceny, w którym oceniany otrzymuje informację zwrotną na temat swojej pracy z wielu źródeł. Klasyczne 360 to ocena dookoła: "z góry" ocenia szef, z "dołu" podwładni, a "z boków" współpracownicy (osoby na tym samym poziomie organizacyjnym). Mamy więc swego rodzaju koło wokół ocenianego. Do tego dochodzi samoocena, a niekiedy dodatkowe grupy oceniajacych, takie jak np. klienci, dostawcy, czy partnerzy biznesowi spoza organizacji.
360 dotyczy zwykle menedżerów i kluczowych specjalistów i ocenia kompetencje, opisywane przez konkretne zachowania w miejscu pracy. Ocenie podlega nie to, co robimy i osiągamy (tu bardziej adekwatna jest ocena wyników), ale jak pracujemy, w jaki sposób dochodzimy do rezultatów.
Ocena 360 nie powinna by㇠bezpoł›rednią podstawą decyzji personalnych (podwyżki, awanse, etc.). Dlaczego? Oceniajac np. współpracownika, dużo trudniej o obiektywną informację zwrotną, jeś›li wiadomo, że negatywną informacją można wpłynąć na obniżenie jego pensji. Niebezpieczeństwo tego typu może istnie㇠także w drugą stronę (nadmiernie "podkolorowane" oceny). Najlepiej, gdy cel jest czysto rozwojowy, a ocena ma za zadanie przekazanie konstruktywnej informacji zwrotnej z wielu źródeł na temat stylu pracy, pożą…danych przez organizację zachowań, jakości współpracy.

Niuanse kwestionariusza i organizacji

360 przeprowadzona w sposób niepoprawny, może przyczynić się do dużego zamętu w organizacji, niechęci i szkód na poziomie jednostek (takich jak np. utrata zaufania do procesów oceny, spadek motywacji ocenianych, plotki, negatywne postrzeganie osób odpowiadających za projekt). Dlatego warto się do niej starannie przygotować.
Jeśli ocena dotyczy kompetencji, ankietowane osoby oceniaja konkretne zachowania, składające się na kompetencje organizacyjne. Dokonują tego zwykle na skali częstotliwości określającej, jak często dana osoba prezentuje wybrane zachowania. Dobrze, jeś›li oceniajacy mają możliwość dodania komentarzy do pytań zamkniętych. Daje to dodatkową głębię odpowiedzi.
Podobnie jest z pytaniami otwartymi. Z naszych doświadczeń i pracy z menedżerami różnych szczebli wiemy, że odpowiedzi na nie (bez wskazywania na to, kto ich udzielił) są… najcenniejszą wskazówką odnośnie wzmacniania czy korekty poszczególnych zachowań w miejscu pracy. Warto zatem "wyposażyć‡" ankietę w kilka pytań otwartych, umożliwiających odpowiadającym swobodną wypowiedź. Podstawą konstrukcji kwestionariusza jest jak najwierniejsze dopasowanie zadawanych pytań do rzeczywistości firmowej. Niekiedy oznacza to konieczność przygotowania kilku jego wersji dla różnych poziomów hierarchicznych, czy też grup funkcjonalnych (inne kompetencje np. w dziale HR, niż w dziale sprzedaży).

Dzisiaj ocena najczęściej dokonywana jest przy pomocy systemów umieszczonych w intranecie lub na zewnę™trznym serwerze z dostępem on-line. Osoby biorące w niej udział otrzymują indywidualne hasła i loginy do systemu, w którym wypeł‚niaja kwestionariusz. W przypadku firm np. produkcyjnych, nadal (przynajmniej dla czꙶ›ci pracowników) w użyciu są… ankiety papierowe, z których wyniki przenoszone są… do systemu komputerowego, generującego na ich podstawie raporty dla ocenianych.
Program służÄ…cy do oceniania powinien by㇠maksymalnie prosty w obsłudze. Każda kolejna dodana funkcjonalność przełoży się na wię™kszą liczbę pytań i wątpliwości użytkowników, co przy procesach, w które zaangażowane jest kilka tysięcy osób, może urosnąć do rangi poważnego problemu. Oceniajacy powinni by㇠skupieni na przedmiocie oceny, nie zaś na niuansach obsługi programu czy strony internetowej. Wybór i konstrukcja samego programu do oceny mogą zdecydować o powodzeniu całego przedsięwzięcia.

Aby zapewnić lepszy komfort ocenianym i oceniajacym, firmy często decydują się na zakup oceny u zewnę™trznych dostawców. Przy wyborze partnera do tego typu projektu warto zwrócić uwagę™ na jego dotychczasowe doświadczenie i możliwość zaoferowania pełnej usługi (w rozbudowanej wersji - od przygotowania systemu kompetencji, przeprowadzenie oceny i sesje informacji zwrotnej po projekty szkoleniowo-doradcze na poziomie organizacji i wsparcie coachingowe dla ocenianych).

Autor jest konsultantem w House of Skills, od ponad 5 lat zajmuje się projektowaniem i przeprowadzaniem ocen pracowniczych. Można się z nim skontaktować pod adresem: michal.zaborek@weknowhow.pl


House of Skills

 

Michał Zaborek - House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.