zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Ocena 360 – momenty krytyczne (Część II)

Wyniki oceny 360 budzą za każdym razem dużÄ… ciekawość. Dotyczy to zarówno menedżerów ś›redniego szczebla, jak i członków zarządów. Któż z nas nie chciałby przeanalizować, jak jest oceniany przez ludzi, z którymi współpracuje, wiedzieć‡, co tak naprawdą o nas myślą?
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Standardowo, fizycznym "produktem" oceny 360 jest raport dla każdego z ocenianych. Jest on z reguły przekazywany podczas sesji informacji zwrotnej i w sposób szczegółowy przedstawia wyniki oceny w podziale na całościowe, cząstkowe (różnych grup) i samoocenę (prezentowaną w celach porównawczych).

Sesja dla ocenianego

Prowadzący sesję informacji zwrotnej powinien zadbać, aby miał‚o ono charakter dyskusji, a nie monologu. Jego zadaniem, poza przekazaniem podstawowych wniosków, jest raczej pójście za oczekiwaniami i potrzebami ocenianego.
Otrzymane wyniki 360 rozpatruje się zawsze w danym kontekś›cie i sytuacji zawodowej ocenianego. Udzielałem kiedyś informacji zwrotnej osobie, która otrzymała znacznie niższą ocenę zachowań opisujących kompetencję "wywieranie wpływu" niż podczas 360 przeprowadzonej rok wcześ›niej. W trakcie rozmowy okazało się, że w cią…gu ostatnich 12 miesięcy w wyniku reorganizacji została zdegradowana na niższe stanowisko. Trudno zatem było mówić o potencjale do wię™kszego wywierania wpływu w nowej roli.
Znaczenie może mie㇠także efekt świeżości. Dobrze jest więc ustalić, jakie ważne wydarzenia miał‚y ostatnio miejsce w życiu zawodowym ocenianego i co mogło mie㇠najwię™kszy wpł‚yw na ocenę w poszczególnych grupach. Konsultant, który podczas sesji podsumowującej koncentruje się tylko na przekazie informacji może łatwo doprowadzić do sytuacji "wyłączenia się" ocenianego.
Nie chodzi też o to, aby przekazać jak najwięcej szczegółów, ale o to, aby wspólnie zastanowić się nad mocnymi stronami i słabszymi ocenami - i tym, co z tego może wynikać dla ocenianego menedżera. Nacisk poł‚ożony winien by㇠na jego mocne strony, jako że w tych obszarach ma szansę na najwię™kszy wzrost efektywności.

Nad czym warto się zastanowić?

  • Jakie są… silne strony ocenianego menedżera, na czym warto budować?
  • Które obszary rozwojowe wymagają interwencji?
  • Jakie są… kluczowe różnice postrzegania ocenianego przez poszczególne grupy pracowników?
  • Jakie wnioski mogę wyciągnąć dla współpracy z podwładnymi/przełożonym?
  • Jakie są… niespodzianki? W których miejscach samoocena różni się od oceny innych i co może z tego wynikać?

Spotkanie może zakończy㇠się ustaleniem planu działania wynikającego z wniosków z oceny.

Sesja z podwładnymi

Kolejnym etapem powinno by㇠spotkanie osoby udzielającej informacji zwrotnej z przełożonym ocenianych, na którym otrzymuje on informację o wynikach procesu. Pozwoli to lepiej przygotować działania rozwojowe i ł‚atwiej właś›ciwie zinterpretować poszczególne wyniki - także w szerszym kontekś›cie organizacyjnym.
Ciekawy pomysł to spotkanie ocenianego ze swoimi podwładnymi i współpracownikami w celu omówienia wniosków z oceny. Zwykle nie jest ono wymagane przez firmę, ale może sprzyjać lepszemu zrozumieniu wzajemnych oczekiwań i budować zaufanie do procesu oceny. Choć podstawą 360 jest anonimowość, to czasem warto przedyskutować niektóre wnioski na forum (pomijając "kto, jak ocenił"). Może to by㇠przyczynkiem do tworzenia nowych, lepszych standardów współpracy.
Spotkanie ocenianego ze swoim przełożonym poł›więcone analizie wyników jest najczęściej "wpisane w proces". Często stanowi ono czꙶć rocznej rozmowy podsumowującej, w czasie której analizowane są… wyniki i ustalany plan rozwojowy na kolejny okres.

Bez szefa ani rusz

Często prozaicznym problemem, z którym boryka się dział‚ HR czy zewnę™trzny dostawca pracujący nad oceną jest niewypełnienie ankiet. Zatem kolejny moment krytyczny procesu 360 to praktyczne wsparcie poparte dział‚aniem od najważniejszych osób w firmie. Jeśli ocena dotyczy cał‚ej organizacji, bę™dzie to zarząd. Nie chodzi tu o uczestnictwo w pracach przygotowawczych, ale o zaangażowanie w samą ocenę. Nic tak nie wspiera projektu, jak dobry przykł‚ad "z góry". To sygnał, że proces jest ważny.
W jednej z firm produkcyjnych, w której miał‚em okazję prowadzić taki projekt, na dwa dni przed ostatecznym zamknięciem procesu, w którym oceniało ponad tysiąc osób, brakowało około 300 ankiet. Wydawało się, że sytuacja jest na tyle trudna, że konieczne bę™dzie przesunięcie terminu zakończenia projektu. Udało się jednak dzię™ki zaangażowaniu prezesa, który wypełnił swoje ankiety, a następnie poprosił o to e-mailem wszystkich "maruderów".

360 to dopiero początek

Sama ocena 360 i informacja na temat postę™powania otrzymana z różnych perspektyw nie jest w stanie wpłynąć na podniesienie efektywności czy lepszą współpracę. Kluczowe są… działania, które podejmie się w wyniku analizy jej rezultatów. Powinny one by㇠zorientowane na wzmocnienie mocnych stron i zniwelowanie słabości. Informacja zwrotna z wielu perspektyw może by㇠tu bardzo pomocna.
360 powtarzana w regularnych interwałach czasowych (np. co rok - dwa lata) pozwala śledzić zmiany w zachowaniach i jakości współpracy menedżerów z zespoł‚em. Jej wyniki świadczą o efektywności podejmowanych dział‚ań rozwojowych i rzucają dodatkowe światło na sytuację i aktualny poziom kompetencji i umieję™tnoś›ci pracowników.
Ocena 360 stopni postrzegana jest często jako coś zagrażającego. Ludzie nie lubią, gdy się ich ocenia. Receptą na to może by㇠przeprowadzenie procesu z uwzględnieniem niebezpieczeństwa newralgicznych momentów oraz koncentracja całego projektu na celach rozwojowych - tak, aby w jak najlepszy sposób wykorzystać mocne strony ocenianych pracowników. Kluczowa powinna by㇠także świadomość, zarówno u ocenianych, jak i mocodawców projektu, że ocena nie jest celem samym w sobie. Jej zakończenie powinno by㇠raczej początkiem, niż końcem drogi.
Pozostawienie ocenianych samym sobie z wynikami może prowadzić do frustracji, spadku motywacji i niechęci do kolejnych inicjatyw HR-owych. Dlatego warto już na począ…tku odpowiedzie㇠sobie na pytanie "co po ocenie?". Kolejnymi etapami może by㇠program coachingowy dla wybranych pracowników, indywidualne i organizacyjne projekty rozwoju, zmiany, szkolenia podnoszące kluczowe umieję™tnoś›ci, czy też, po pewnym czasie, kolejna ocena 360. W wielu organizacjach powtarzalna ewaluacja kluczowych osób jest podstawą procesów rozwojowych, prowadzących do wię™kszej efektywności jednostek i zespoł‚ów.

Autor jest konsultantem w House of Skills, od ponad 5 lat zajmuje się projektowaniem i przeprowadzaniem ocen pracowniczych. Można się z nim skontaktować pod adresem: michal.zaborek@weknowhow.pl


House of Skills

 

Michał Zaborek - House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.