zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Sztuka przemawiania

Kwieciste monologi, wyuczone gesty? Nic z tych rzeczy. Bez umieję™tnoś›ci "porwania" słuchaczy nie ma się co porywać na publiczne wystąpienia.
Szymon Borowiecki. Fot. Darek Iwański Szymon Borowiecki. Fot. Darek Iwański

Całodniowe "Forum IT" w Warszawie, organizowane co roku w kwietniu. Na sali słuchacze: albo w najlepszym razie umiarkowanie zaciekawieni tym, co słyszą od kolejnych prelegentów, albo wręcz drzemiący na prezentacjach poł›więconych szczegółom technicznym kolejnych wprowadzanych właśnie aplikacji. Naraz audytorium się ożywia. To reakcja na kolejnego mówcę - w żółtym kasku na głowie wygląda niczym członek zespoł‚u Village People lub facet z supermarketu budowlanego. Staje przed pogrążoną jeszcze przed chwilą w marazmie publicznością i oznajmia: "Proszę państwa, ten kask bę™dzie dziś do wygrania w zamian za poprawną odpowiedź na pytanie, które pojawi się pod koniec mojego wystąpienia".
- To było niesamowite! - emocjonuje się Szymon Borowiecki, senior manager firmy konsultingowej Big Five X, który uczestniczył w informatycznej konferencji i jak wię™kszość zgromadzonych walczył z wszechogarniajacym znużeniem. - Nagle wszyscy skupili się na słuchaniu. Każdy chciał wyjść z kaskiem, który w sklepie budowlanym można kupić za 15 złotych!

Syndrom eksperta

Nuda panująca podczas "Forum IT" towarzyszy niemal każdej imprezie tego rodzaju: konferencji, seminarium, prezentacji. Wszystkie obfitują w rozdmuchane wystąpienia w tym samym stylu i rytmie: wstęp, dużo przydługie rozwinięcie, zakończenie.
Robert Krool, coach top menedżerów i wiceprezes Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców w Polsce, mocno krytykuje powszechny u nas - jak to obrazowo określa - "syndrom eksperta", wpatrzonego w komputer lub obraz projektora, godzinami pokazującego tabelki opisane drobnym drukiem i opowiadającego o niuansach, które by㇠może są… fascynujące dla wąskiego akademickiego grona, ale u wię™kszego audytorium wywołują zniecierpliwienie, a nawet ziewanie. W dodatku odnoszą skutek przeciwny do zamierzonego - z 45-minutowego wystąpienia słuchacz zapamiętuje zaledwie 20 proc. informacji, zaś z trwającego kwadrans - aż dwukrotnie więcej.
- Zwłaszcza niedoświadczeni, na ogół młodzi mówcy starają się przekazać podczas jednego wystąpienia całą swoją wiedzę, pokazują skomplikowane i ponad miarę przeładowane informacjami slajdy - potwierdza Wojciech Sobieraj, był‚y wiceprezes Banku BPH, obecnie budujący w Polsce od podstaw nowy bank, którego inwestorem jest włoska grupa Carlo Tassara.

Skracać i upraszczać

O tym, że można inaczej, przekonuje Marek Zuber, szef firmy doradztwa inwestycyjnego Dexus Partners, był‚y doradca ekonomiczny w rządzie Kazimierza Marcinkiewicza. To przykł‚ad (rzadki!) samorodnego talentu krasomówczego, osoby czującej się w świetle jupiterów jak ryba w wodzie. Ze szkoleń z retoryki nigdy nie korzystał, ale słuchając jego płynnych wypowiedzi udzielanych na żywo w mediach, nie sposób oprze㇠się wrażeniu, że jest w stanie mówić interesująco na każdy temat. On sam przekonuje, że tę umieję™tność... wyssał z mlekiem matki.
- Moi rodzice, odkąd pamiętam, potrafili ciekawie opowiadać i jasno objaśniać otaczający mnie świat - mówi z uznaniem Marek Zuber. - Ja również staram się przedstawiać wszystko jak najprościej, bez używania skomplikowanych słów. Lecz żeby mówić o czymś w taki sposób, najpierw muszę sam to zrozumieć‡. Dlatego ciągle się dokształcam, bo nie chcę udawać, że wiem coś, czego tak naprawdą nie wiem.
- Już Norwid mówił, że postęp polega na redukcji - potwierdza Robert Krool, który uczy złotoustych menedżerów, jak wznieść toast czy wygłosić mowę na bankiecie. I przy okazji nie zanudzić. Dlatego swoim podopiecznym na ćwiczeniach proponuje skracanie 40-minutowego spiczu do dwóch zdań.

Wyróżnij się albo zgiń!  Ta maksyma to mantra dla mówców

   

Prostotę wypowiedzi wychwala też Wojciech Sobieraj, który uważa, że najwię™kszą trudność sprawia mówcom właśnie umieję™tność skracania oraz upraszczania. Wie jednak z doświadczenia, że i jedno, i drugie przychodzi z czasem. Sam uczył się przemawiać dziesięć lat, kiedy pracował jeszcze w Boston Consulting Group.
- W doradztwie dobra komunikacja jest podstawą, dlatego mieliśmy wiele szkoleń z tego zakresu - wspomina.
Mimo to nie uważa się za mówcę doskonałego, trema zżera go za każdym razem, kiedy przemawia.
- Nie znam osób, które by jej nie miał‚y; to integralna czꙶć wystąpień publicznych i trzeba się do niej przyzwyczaić - przekonuje Sobieraj.
Dzisiaj nie korzysta już z pomocy trenerów. Sam także pisze przemówienia. Najwięcej czasu - nawet miesiąc - zabierają mu przygotowania do wystąpień przed kadrą menedżerską.
- Gdy reprezentuję moją instytucję na ważnej, mię™dzynarodowej konferencji, nie mogę sobie pozwolić na wpadkę, ponieważ jestem wtedy w "koszulce firmowej" - przyznaje był‚y wiceprezes Banku BPH i dorzuca jeszcze inną radę: - Trzeba pamiętać o czł‚owieku, który siedzi na przykł‚ad w szóstym rzędzie po prawej stronie, czyli starać się zainteresować każdego, a nie przemawiać do bliżej niezidentyfikowanej masy.

Mówić do rzeczy i do ludzi

- Nie wystarczy mówić do rzeczy, trzeba mówić do ludzi - ujmuje rzecz krótko, ale treściwie Robert Krool.
Ekspert przywołuje filmowe hity: "Mission: Impossible" czy "Tożsamość Bourne’a". Ich bohaterowie nie przetrwaliby, gdyby nie mieli oczu dookoła głowy. Wchodząc do kawiarni, odruchowo zauważali, ile osób w niej siedzi, która z nich może by㇠niebezpieczna, gdzie są… wyjścia awaryjne.
- Dobrzy mówcy też powinni mie㇠ten nawyk: wiedzieć‡, ilu słuchaczy pojawiło się na spotkaniu i co to za ludzie, obserwować ich zachowania - radzi Robert Krool. - Wtedy na pewno bę™dą w stanie do nich trafić.
Z upływem lat, poza zdobywaniem biegłości w sztuce przemawiania, zyskuje się też swobodę. Marek Zuber przyznaje, że z czasem stał się bardziej wyluzowany, co przejawia się w częstszym pozwalaniu sobie na żartobliwe wtręty. Choć ma świadomość, że i w tym, jak we wszystkim, niezbędny jest umiar, ponieważ - jak przestrzega - niedaleka stąd droga do błazenady.
- Dygresje - tak; anegdoty - zalecam powściągliwość; dowcipy - w żadnym wypadku, chyba że tuż przed przerwą w wystąpieniach - nie ma wątpliwości Robert Krool. - Nawet dygresja powinna by㇠czyniona z wyczuciem, zwłaszcza podczas prezentacji czy narad biznesowych. Musi mie㇠swoje uzasadnienie, a nie pojawiać się ni stąd, ni zowąd, tak jakby mówca sobie coś nagle przypomniał. I nie należy jej używać częściej niż raz na siedem minut.


Manager Magazin

 

Monika Kruszewska - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.