zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Test kultury w zachowaniach międzyludzkich

 

Umieję™tność kulturalnego zachowania się w towarzystwie jest jedną z tych umieję™tnoś›ci, której można się nauczy㇠z książek. Konkretne zachowania nie wymagają… wybitnych zdolności fizycznych, kluczowa jest ś›wiadomość co należy zrobić‡. Dlatego najlepszymi sposobami nauki są… scenki ć‡wiczeniowe, filmy pokazowe i testy.

W poniższym teście sprawdzisz swoją znajomość  różnych zasad kultury w sytuacjach biznesowych. Pytań jest 15. Akceptowalny wynik to 10 trafnych odpowiedzi. Im więcej, tym lepiej. Jeśli natomiast twój wynik będzie niższy, to nie znaczy że brak ci kultury. To znaczy tylko i wyłącznie, że jeśli w przyszłości trafi ci się okazja zawodowa typu udział w przyjęciu lub prestiżowej konferencji, to zanim się na nią wybierzesz poczytaj więcej na temat zachowania oczekiwanego przez bywalców takich spotkań.

Oto pytania testu.

Pytania 1-5:

1) Komplementy dotyczące urody i elegancji są zawsze akceptowane i mile widziane.
2) Jeśli ktoś kichnie, to nie wypada mu życzyć 'Na zdrowie'.
3) Aby klient w sklepie nie czuł się osaczony, najlepiej udawać że się go nie zauważa.
4) Asystentka w rozmowie telefonicznej powinna się przedstawia㇠z imienia i nazwiska.
5) Zwracając się do nowo poznanej osoby np. 'Panie Marku' lub 'Pani Iwono', budujemy korzystną platformę porozumienia.

Odpowiedzi 1-5:

1) NIE. Komplementy w sytuacjach służbowych mogą występować pod warunkiem, że nie dotyczą wyglądu.
2) TAK. Kichnięcie w towarzystwie, choć naturalne, jest traktowane jako faux pas. Zatem zwrócenie na nie uwagi jest również faux pas.
3) NIE. Niedostrzeganie klientów, brak powitania i uśmiechu, to przejaw lekceważenia ich.
4) TAK. Dodatkowo powinna również wymieniać biuro lub firmę które reprezentuje.
5) RACZEJ NIE. W środowisku osób młodszych lub o równym statusie zawodowym jest to akceptowalne. Jednak w kontaktach z osobą zajmującą wyższe stanowisko - lub z klientem - może zostać źle odebrane. Warto zatem wstrzymać się jedno lub dwa spotkania i dopiero wtedy przejść na mniej formalną form™ 'Panie/Pani + imię'.

Pytania 6-10:

6) Jeśli jesteś z klientem 'na ty', w oficjalnej korespondencji należy używać form 'Pan/Pani'?
7) W korespondencji przez internet (e-maile, fora, blogi, komentarze) interpunkcja ma takie samo znaczenie jak w tradycyjnej korespondencji.
8) Jeśli klient zarzuca ci brak kompetencji, możesz asertywnie zwrócić jemu/jej uwagę na jego/jej brak kultury.
9) Gdy mężczyzna i kobieta wychodzą z windy na tym samym piętrzę, mężczyzna powinien przepuścić kobietą.
10) Gdy organizator spotkania ma niższą rangę™ niż niektórzy z uczestników, to nie powinien pierwszy zabierać głosu.

Odpowiedzi 6-10:

6) TAK. W korespondencji służbowej nie wiadomo kto jeszcze będzie pismo lub maila czytał, warto zatem trzymać się bardziej oficjalnego tytułowania.
7) TAK. W relacjach zawodowych forma komunikacji nie obniża wymagań co do jakości używanego języka.
8) NIE. Taka uwaga z twojej strony jest zachowaniem agresywnym, a nie asertywnym. Twoim zadaniem w tej sytuacji jest wysondować jakiego poziomu kompetencji oczekuje klient i jaki dowód tej kompetencji będzie go satysfakcjonować, a następnie go dostarczyć - albo własną osobą, albo osobą innego pracownika. W ten sposób możesz zmienić opinię klienta o tobie.
9) NIE. Obowiązuje zasada, że kto znajduje się bliżej drzwi, ten wychodzi, jako pierwszy.
10) NIE. Gospodarz/organizator ma zawsze najwyższą rangę spośród osób obecnych. Dlatego powinien przemówić jako pierwszy, a potem udzielić głosu już według pierwszeństwa.

Pytania 11-15:

11) Błękitna koszula jest tak samo formalna jak biała.
12) Jeśli podczas przyjęcia zauważysz, że przełożonemu przykleił się do zęba szpinak, to należy udawać że nic nie widzisz.
13) Dobrze przygotowane wystąpienie powinno być uniwersalne, tak aby pasowało do każdego rodzaju audytorium.
14) Kobiety do wystąpień publicznych powinny zakładać spodnie.
15) Przerwy kawowe podczas szkoleń i konferencji powinny być zorganizowane w sali, w której odbywa się spotkanie żeby uczestnicy nie wychodzili na zewnątrz i nie tracili cennego czasu.

Odpowiedzi 11-15:

11) NIE. Jedynie biała koszula nadaje się do stroju formalnego.
12) NIE. Zwrócenie uwagi w tym przypadku oznacza troskę o wizerunek tej osoby. Uwagę należy oczywiście zwrócić w sposób grzeczny, z sympatią i przede wszystkim - dyskretnie.
13) NIE. Nie ma uniwersalnego audytorium. Każde wystąpienie powinno być przygotowane z myślą… o konkretnych odbiorcach.
14) NIE. Niestety, kobieta w spodniach ma większą trudność zdobycia autorytetu.
15) NIE. Przerwa to przerwa, należy się i prowadzącemu, i uczestnikom. Zmiana pomieszczenia jest najlepszym sposobem na rozluźnienie atmosfery i odpoczynek dla myśli.

więcej porad w zakresie etykiety biznesowej znajdziesz w książce 'Kultura biznesu. Normy i formy' Ireny Kamińskiej-Radomskiej (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012). Książka jest dostępna w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl. Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

 

KarieraManagera.pl
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.