zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Wstęp do negocjacji

czyli, kilka słów o wykorzystywaniu atutów w grze handlowej. "Przecież możemy się dogadać" - ten zwrot może oznaczać autentyczną chęć porozumienia jak i zabieg mający obniży㇠oczekiwania drugiej strony w prowadzonej rozgrywce.
Wstęp do negocjacji , fot. shutterstock Wstęp do negocjacji , fot. shutterstock

W negocjacjach handlowych, sytuacja jest ś›ciśle określona - jest to etap procesu kupna - sprzedaży, mający ustalić i zatwierdzić warunki współpracy. Zwykle nastę™puje po etapie analizy potrzeb i prezentacji rozwiązania / produktu, a poprzedza etap finalizacji. Spójrzmy, zatem na kontekst całego procesu sprzedaży, żeby przeanalizować cele poszczególnych graczy.

Podstawowym wyzwaniem, które prowadzi do negocjacji są… ograniczenia finansowe i wysokie oczekiwania, które przedstawia kupujący. Czy możemy znaleźć‡ kryteria, dzię™ki którym sprzedawca może skutecznie negocjować i egzekwować wobec kupującego swój udział w inwestycji, jako równoprawny partner i doradca?

Zanim spróbujemy odpowiedzie㇠na powyższe pytania, na początek warto przyjrze㇠się rozbieżnym oczekiwaniom, jakie wywoł‚uje rola sprzedawcy, a szczególnie sprzedawcy-eksperta, tzw. "specjalisty". Sprzedawca, rozmawiając z nowym klientem, podkreśla swoją znajomość produktu, kreatywnie opisuje korzyści pł‚yną…ce z zastosowania jego rozwiązania, buduje zaufanie klienta do swoich kompetencji. Efektem tego, w oczekiwaniach sprzedawcy, jest uzyskanie zamówienia, które bę™dzie wyrazem powyżej przedstawionych atutów.

Czego i kogo natomiast oczekuje klient? Przerysowując trochę™ proporcje, klient często oczekuje specjalisty, który dla zdobycia zamówienia zrobi prawie wszystko - np. przygotuje analizy wpływu wdrożenia czy udostę™pni produkt do testów… za darmo. Przypatrzmy się stwierdzeniom przykł‚adowych kupujących: "sprzedawca musi przecież udowodni㇠mi swoją przydatność", "przecież po to Pan jest, żeby mi Pan przełożył‚ na specyfikację™ to, czego ja potrzebuję™. Jak Pan dobrze wykona swoją robotę™, to myślę™, że ma Pan szansę™ na ten kontrakt" - tego typu zagrywki są… określane wspólnym mianem "oczekiwania bezpł‚atnego konsultingu".

Co więcej, klienci słusznie przewidują… - a czas spowolnienia gospodarczego obserwację™ tę… potwierdza - że oferenci zrobią… (prawie) wszystko, aby wygrać kontrakt. Klienci kierują…, zatem rozmowami, okazując swój sceptycyzm, niezadowolenie przedstawionymi propozycjami, jasno komunikując, że oczekują… znacznie więcej. Powszechność takiego stylu działania klienta powoduje, że sami sprzedawcy stosują… zagrywki "uderzenia wyprzedzającego" i w odpowiedzi na przedł‚użające się milczenie klienta po zakończonej prezentacji oferty, sami zaczynają… dodawać różne opcje, rozszerzenia i rabaty do swojej propozycji. Czy oznacza to, że klientowi wystarczy, zatem robić groźne miny, aby uzyskać ponadprzecię™tną… jakość oferty, a sprzedawca musi grać w tę… grę™, bo "takie mamy czasy"?

Natura gry handlowej, która leży u podł‚oża dyskusji o negocjacjach jest oparta na licytacji pewnych zasobów i atutów, które trafiają do gry. Sprzedawca może rozgrywać atutami wizji korzyści pł‚yną…cych z rozwiązania problemu, oryginalności rozwiązania, własnych kompetencji i doświadczenia gwarantującego satysfakcję™ klienta. Klient może wystawi㇠do gry swoją deklarację™ dysponowania atrakcyjnym budżetem na zakup rozwiązania, gotowością do szybkiego zawarcia transakcji (jeszcze przed koń„cem miesią…ca), użyczeniem sprzedawcy prestiżu swojej marki do jego listy referencyjnej, skalą, zł‚ożonością… i nietypowością… zamówienia. Kto wygra tą rozgrywkę? Trudno znaleźć‡ obiektywną miarę wartości wymienionych deklaracji i wycenić skuteczność tych atutów, można tylko przyjrze㇠się sposobowi wykorzystania swoich walorów przez graczy w trakcie rozgrywki negocjacyjnej i ocenić ich skuteczność.

Zaczyna kupujący żą…dając na wejś›ciu spełnienia swoich warunków wstę™pnych, czyli np. wykonania analizy zastosowania rozwiązania za darmo. Sprzedawca wchodzi do gry, akceptując podany warunek i wykonując żÄ…daną usługę. Kupujący zaprasza do kolejnej tury, gdzie tym razem żadaniem jest wykonanie projektu, który ma wygrać w konkursie ofert czy w przetargu. Jednocześnie kupujący ma świadomość ukrytego asa w rękawie, nie przedstawiając klarownie kryteriów dokonywanego wyboru. Sprzedawca wykonuje oczekiwaną usługę. Kupujący wydaje wstę™pną deklarację swojego stosunku do otrzymanego projektu, zawierającą się w sł‚owach "tak, ale…" i uzupełnioną litanią poprawek do wprowadzenia, w tym na prominentnym miejscu umieszczoną dezaprobatą dotyczy wysokości kosztów. Sprzedawca ma przeczucie, że sukces już bliski (w końcu to już negocjacje finansowe, a poł›więciłem już tyle czasu i energii, że obniżenie ceny nie wydaje się aż takim poł›więceniem w tym momencie!), modyfikuje zatem ofertę, obniża cenę poniżej swojego minimalnego poziomu i przedkłada ją… do kolejnej rundy zatwierdzeń. Otrzymuje kolejną ocenę warunkową i siada do kolejnych modyfikacji. Wymęczony w ten sposób projekt, wyceniony na "gł‚odowej" marży jest akceptowany przez klienta, a transakcja realizowana. Sukces to zatem, czy porażka?

Prześledźmy "od kuchni", jak grali gracze. Kupujący używał‚ przez cał‚y czas swoich kart związanych z koniecznością podporządkowania projektu wymogom budżetowym (często niesprecyzowanym do koń„ca), przebijając karty/argumenty sprzedawcy - "niezaprzeczalnych" korzyści płynących z tego rozwiązania. Kupujący wygrywa, często nawet dysponując kartami/argumentami daleko słabszymi, ale narzucając grę, w której przez uzurpację zapewnia sobie natychmiastową przewagę, jako pierwszy określając reguły gry.
Sięgnijmy teraz do problematyki postawionej na począ…tku artykułu i rozważmy możliwość uzyskania partnerstwa w dialogu sprzedawca - kupujący i w rozwiązaniu dylematu jakość rozwiązania budżet. Z przeprowadzonej powyżej analizy wyłaniaja się kluczowe pytania dotyczące zagrywek negocjacyjnych: czy ustalenie na począ…tku rozmów twardych i jasnych warunków współpracy może zrazić czy usatysfakcjonować kupującego? Czy ustalenie należności za dokonywane modyfikacje projektu bę™dzie odbierane jako wyciąganie pienię™dzy czy też, jako czynnik dyscyplinujący klienta do czytelnego formułowania swoich oczekiwań co do efektu pracy sprzedawcy? Czy ustalenie harmonogramu decyzji cząstkowych stanowiących momenty krytyczne współpracy mogą odstraszy㇠kupującego czy też przekonać go do profesjonalnej relacji proponowanej przez sprzedawcę?

Czynnikiem w najwię™kszym stopniu wpł‚ywającym na reakcję klienta na powyższe pytania bę™dzie stopień zaangażowania się kupującego w problem uzyskania optymalnego kosztowo rozwiązania. Jeżeli ten stopień zaangażowania jest niski, to chęć zmylania osoby sprzedawcy we wszystkich stadiach współpracy bę™dzie bardzo wysoka. Jeżeli natomiast poziom zaangażowania kupującego w uzyskanie rozwiązania zgodnego z założeniami i dającego mu wymierne korzyści bę™dzie wysoki, to w cenie bę™dzie współpraca z partnerem, który dysponuje silnymi kartami doświadczenia i kompetencji. Krytyczną umieję™tnoś›cią zatem, z punktu widzenia uzyskania partnerskich negocjacji bę™dzie możliwość wpłynięcia przez sprzedawcę na poziom zaangażowania klienta, a następnie pokierowanie tym zaangażowaniem. Zaś w uzyskaniu zaangażowania niezbędne bę™dzie przeprowadzenie wnikliwej rozmowy dotyczy oceny problemu przez samego klienta oraz umieję™tność bł‚yskawicznego przełożenia swojej oferty produktowej/usługowej na język korzyści i atutów w odpowiedzi na wyłaniajacy się konkretny obraz problemu naszkicowany w rozmowie przez kupującego.
 


House of Skills

 

Bartłomiej Posmyk - House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.