zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Nowa definicja elastyczności, rewolucja kompetencji i cyfrowe wyzwania to kluczowe trendy rynku pracy 2025. Jak wpłyną na stanowiska i płace?

Przyszłość rynku pracy rysuje się w dynamicznych barwach – błyskawiczna cyfryzacja miejsc pracy, presja na nowe umiejętności i konieczność strategicznego planowania kariery to tylko niektóre z trendów, które zdominują 2025 rok. Wnioski te płyną z opublikowanego dziś „Raportu Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy – przyspieszenie adaptacji”, przygotowanego przez Manpower. Publikacja identyfikuje 16 kluczowych zmian, które ukształtują świat pracy z perspektywy zarówno pracowników, jak i kandydatów. Partnerem raportu jest portal pracy rocketjobs.pl.

Według 4 na 10 liderów Gen Z nie są przygotowani do pracy. 7 na 10 z nich uważa, że działają nieetycznie

Do 2030 roku przedstawiciele generacji Z będą stanowić 1/3 globalnego rynku pracy, jednak 40% liderów biznesowych uważa, że nie są oni odpowiednio przygotowani do pracy. Młodzi ludzie mają trudności w śmiałym wkroczeniu w życie zawodowe ze względu na pandemię czy konflikty globalne.

Czy jesteś tak innowacyjny jak menedżerowie Apple?

 

Oto małe wakacyjne wyzwanie. Zaprojektuj produkt, którego nie bę™dziesz produkować, ani nie bę™dziesz mie㇠wpływu na jego zawartość. Następnie opracuj sposób w jaki bę™dziesz na tym produkcie zarabiać. Branżę możesz wybrać dowolną…. Byle nie muzyczną…, bo tam już istnieje rozwią…zanie twojego wyzwania.
fot.shutterstock fot.shutterstock

Jak domyślasz się z tytuł‚u tego tekstu, autorami rozwiązania są… menedżerowie firmy Apple. Chodzi o system iPod + iTunes.

 

Technika iPod pozwala poszczególnym użytkownikom personalizować swoje doświadczenia z wyborem muzyki na zasadzie wyboru pojedynczych utworów. Pojemność magazynowa systemu iPod, wynosząca tysiące utworów, pozwala poszczególnym użytkownikom personalizować konkretne listy muzyczne zależnie od pory dnia i mody bez wzglę™du na to, gdzie się znajdują… - w parku, w sali gimnastycznej, w domu lub w samochodzie, w drodze do pracy. Poszczególni użytkownicy mogą również miksować muzykę™ z wstawkami wiadomości i innymi pożytecznymi informacjami wedł‚ug swego wyboru. W istocie, pozwala to każdemu z nas współ‚tworzy㇠nasze własne doświadczenia. Firma Apple kontroluje ponad 80% rynku muzyki cyfrowej o wartości 4 miliardów dolarów, który to rynek wedł‚ug oczekiwań do 2008 roku ma się powię™kszy㇠o 100%.

 

Rozpatrzmy bazę™ zasobów firmy Apple. Treść muzyczna pochodzi zarówno z wielkich, jak i mał‚ych firm przemysłu muzycznego, plus od kilkunastu niezależnych artystów. Treść wstawek wiadomości i innych informacji pochodzi z tradycyjnych mediów oraz od pojedynczych osób i firm. iPod jako narzę™dzie jest produktem wytworzonym wspólnie z partnerami z całego globu. Pią…ta generacja iPod posiada 30 gigabajtów pamięci. Napę™dy dysku są… dzieł‚em firmy Toshiba, za wyś›wietlacze odpowiadają… firmy Matsushita i Toshiba z Japonii, pamię㇠SDRAM pochodzi od Samsunga z Korei poł‚udniowej, a procesory wideo - z amerykań„skiej firmy Broadcom. Koń„cowy montaż odbywa się w tajwańskiej firmie Inventec w jej zakładach w Chinach.

 

Apple ani nie wytwarza urzą…dzenia, ani nie ustala jego zawartości, tzn. muzyki, którą… sprzedaje. Menedżerowie Apple stworzyli i zarządzają… globalną… siecią… zasobów (firm, pracowników, pomysł‚ów) do współ‚tworzenia jedynego w swoim rodzaju doświadczenia z każdym ze swoich klientów - listy utworów w odtwarzaczu muzyki.

 

"Ale muzyka to produkt niematerialny" - bę™dziesz krę™ci㇠nosem. - "Z takimi rzeczami jest ł‚atwiej. Spróbuj zrobią‡ coś takiego z czymś przeraźliwie materialnym… z chlebem, jogurtem…"

 

Albo z oponami… z oponami do ciꙿarówek. Wystarczająco materialne? To w koń„cu guma i sprężone powietrze.

 

Od dziesią…tków lat model biznesu w tej gałę™zi jest taki sam. Jest to tradycyjny model z firmą… jako punktem centralnym, skoncentrowany na produkcie. Dostawcy sprzedają… swoje produkty przeważnie na podstawie ich ceny, trwał‚ości i znajomości ich marki przez kupujących. Struktura sieci dilerów i dystrybutorów jest dobrze znana. Praktyką przyję™tą… w gał‚ę™zi jest sprzedawanie produktów wytwórcom oryginalnego wyposażenia w nadziei, że właściciele pojazdów bę™dą wymieniali opony na takie jakich używali dotychczas.

 

Rozważmy taką możliwość, że wytwórcy nie sprzedają… opon, ale obcią…żają… klienta rachunkami za usługi. Zawierają… kontrakty z właścicielami taboru, ustalając ceny opon zależnie od liczby przejechanych kilometrów. Umowa dotyczą…ca ceny bę™dzie oparta na sposobie użytkowania opon z uwzglę™dnieniem takich ogólnych czynników jak rodzaj ł‚adunków (na przykł‚ad ciężkie ł‚adunki), typowe struktury dróg (na przykł‚ad drogi przez miasta lub na długich dystansach) oraz cechy poszczególnych właścicieli taboru np. szkolenie swoich kierowców (dbanie o jakość kierowania pojazdem), utrzymywanie właściwego ciś›nienia w oponach i jakość obsługi serwisowej (częstotliwość wymiany opon).

 

Opona jako produkt nadal istnieje i jest ją…drem biznesu. Jednak przychody firmy są… oparte na użytkowaniu opony, a nie na jednorazowym akcie jej sprzedaży. Biznes przesuwa się od pojedynczych transakcji (sprzedaż opony) do trwałych relacji z konsumentem (cią…gł‚e bieżą…ce pomiary użytkowania i możliwość sprzꙿenia zwrotnego dla lepszego użytkowania zależnie od użytkownika). Model przychodów zależy teraz od dokładności okresowych pomiarów zużycia opon oraz od parametrów zużycia, które są… przejrzyste zarówno dla właściciela taboru, jak i dla spół‚ki, dzię™ki czemu producent opon może udzielać specjalnych porad.

 

Model ten ma jeszcze inne zalety. Firma uzyskuje szczegół‚owe dane o tym jak w rzeczywistości poszczególni kierowcy prowadzą… swoje pojazdy - poczynając od obję™tości i wagi przewożonych ładunków, prę™dkości jazdy i sposobów hamowania, aż po mnóstwo innych cech, które mogą… by㇠pomocne w procesie doskonalenia produktu.

 

Spółka nie musi się skupiać wyłą…cznie na użytkowaniu opon. Może też koncentrować się na bezpieczeń„stwie kierowcy. Może pomagać konkretnemu kierowcy w podwyższaniu kwalifikacji Przyjmijmy na przykł‚ad, że pewien kierowca przejechał‚ zaledwie 20 000 mil na jednym zestawie opon, ale opony wykazują… już wysoki stopień zużycia. Wyobraźmy sobie teraz, że instalujemy czujniki, które mierzą pracę opony w czasie rzeczywistym i przekazują… dane do centralnego zespoł‚u zgłoszeń„ firmy. Spółka zyskuje możliwość ostrzegania kierowców, w rzeczywistym czasie, aby byli ostrożni, zmniejszyli prę™dkość jazdy lub sprawdzili ciś›nienie w oponach, a w szczególnych przypadkach udali się do najbliższej stacji obsługi i zmienili oponę™.

 

Eksperyment z tego rodzaju biznesem z oponami od kilku lat przeprowadza w Stanach firma Goodyear. W Europie, gdzie fizyczne pomiary są… ciągle jeszcze dokonywane rę™cznie i przesyłane przez internet do centrali danych, wczesną… wersję tego modelu usługi pilotuje firma Bridgestone.

 

W twoim wyzwaniu, podobnie jak zrobili to menedżerowie Apple i Goodyear, czeka cię intelektualne przeję›cie w myśleniu o twojej firmie i jej produktach - przejś›cie od stosunku transakcyjnego z klientem do stosunku usługowego. Kiedy uwaga skupia się na ulepszeniu zarzą…dzania taborem - obejmującym obniżkę™ kosztów, zwię™kszenie bezpieczeń„stwa i podnoszenie kwalifikacji kierowców oraz lepszą… znajomość dynamiki samochodu ciꙿarowego - koncepcja ją…dra wartości przesuwa się od fizycznego produktu (opona) na szczebel usług i rozwiązań„ (obniżka kosztów ogólnych) i doświadczeń„ (dla poszczególnych kierowców).

 

Tradycyjne branże takie jak produkcja opon, przemysł obuwniczy, brania filmowa i rozrywkowa, reklama, ubezpieczenia na życie, ubezpieczenia nieruchomości oraz ubezpieczeniu zdrowotne dla osób z długotrwałym inwalidztwem, rozwijają… się w tym właśnie kierunku. Twój biznes wcale nie jest inny. Wszystkie branże - od cementu po silniki odrzutowe, edukacją™ i ochroną zdrowia, od zabawek dla dzieci po dostarczanie paczek - przechodzą… tą™ samą… transformację™. Jeżeli menedżerowie nie uznają… tego trendu i nie zorganizują… się, aby opracować własne rozwiązania oparte na Nowej Innowacji i w ten sposób konkurować w nowym ś›rodowisku, to pozostaną w tyle. A w koń„cu podzielą… los dinozaurów.

 

Jeśli teraz na poważnie zainteresował‚o cię wyzwanie, w opracowaniu pomysłu dla twojej branży pomoże ci książka "Nowa era innowacji" C.K. Prahalada i M.S. Krishnana (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010). Znajdziesz w niej m.in. szczegół‚owy opis koncepcji Nowej Innowacji, przykł‚ady kilku innych firm oraz wskazówki wdrożeniowe. Ksią…żka jest dostępna w księgarniach i na stronie www.ksiegarnia.pwn.pl.

 

Źródło: "Nowa era innowacji" C.K. Prahalada i M.S. Krishnana (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010)

 

KarieraManagera.pl
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.