zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Nowa definicja elastyczności, rewolucja kompetencji i cyfrowe wyzwania to kluczowe trendy rynku pracy 2025. Jak wpłyną na stanowiska i płace?

Przyszłość rynku pracy rysuje się w dynamicznych barwach – błyskawiczna cyfryzacja miejsc pracy, presja na nowe umiejętności i konieczność strategicznego planowania kariery to tylko niektóre z trendów, które zdominują 2025 rok. Wnioski te płyną z opublikowanego dziś „Raportu Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy – przyspieszenie adaptacji”, przygotowanego przez Manpower. Publikacja identyfikuje 16 kluczowych zmian, które ukształtują świat pracy z perspektywy zarówno pracowników, jak i kandydatów. Partnerem raportu jest portal pracy rocketjobs.pl.

Według 4 na 10 liderów Gen Z nie są przygotowani do pracy. 7 na 10 z nich uważa, że działają nieetycznie

Do 2030 roku przedstawiciele generacji Z będą stanowić 1/3 globalnego rynku pracy, jednak 40% liderów biznesowych uważa, że nie są oni odpowiednio przygotowani do pracy. Młodzi ludzie mają trudności w śmiałym wkroczeniu w życie zawodowe ze względu na pandemię czy konflikty globalne.

Czy zawsze warto być asertywnym?

 

Mam dylemat. Ważna dla mnie osoba, jeden z menedżerów wyższego szczebla w naszej firmie, zaczyna wykorzystywać mnie do realizowania swoich celów. Dokł‚ada mi pracy, delegując zadania należące do jego obowią…zków. Chciał‚bym zareagować, ale obawiam się, że zaprotestowanie zmieni naszą… cenną, z mojego punktu widzenia, relację™. Osoba ta pełni dla mnie funkcję™ mentora. Możliwość przedyskutowania z nią… trudnych spraw jest dla mnie wartościowa i pomaga mi w realizacji projektów.

Czy warto by㇠asertywnym. Fot. Shutterstock Czy warto by㇠asertywnym. Fot. Shutterstock

Asertywność weszła do kanonu zachowań„, jakie trenuje się na szkoleniach dotyczą…cych zarówno rozwoju osobistego, jak i zawodowego. Szkolenia z asertywności dla konsultantów obsługi klienta czy sprzedawców stały się standardem lub wręcz obowiązkiem. Wydaje się, że powiedziano na ten temat już wszystko. Ta cenna umieję™tność bywa jednak nadużywana lub rozumiana jednostronnie. Na własnym przykł‚adzie pokażą™, jak bezkrytycznie lub nieumieję™tnie stosowana stał‚a się porażką….

 

Asertywnym być‡

O asertywności zaczęło się mówi㇠w Polsce na począ…tku lat 90. Byłam wtedy jej uczona, a potem jako trener uczyłam w trakcie szkoleń„ z komunikowania się czy negocjacji. Z gorliwością… neofity praktykował‚am zachowania asertywne. Asertywnie wyrażał‚am swoje zdanie i asertywnie odmawiał‚am. I właśnie z asertywnością… w tamtych latach wią…że się jedna z moich najwię™kszych wpadek w budowaniu relacji zawodowych.

 

Czy zawsze więc warto by㇠asertywnym? Czy w imię™ interesu związanego z długofalową relacją… można poś›więci㇠swoje racje?
W języku potocznym słowo asertywność używane jest głównie w kontekś›cie umieję™tnoś›ci odmawiania. Komentarz: "ale asertywny(a)!" - odnosi się zazwyczaj do kogoś›, kto potrafi powiedzie㇠NIE.

 

Często zapomina się, że obok umieję™tnoś›ci:

  • odmawiania w sposób nieuległ‚y i nieranią…cy innych,
  • wyrażania opinii, krytyki, potrzeb, życzeń„, poczucia winy,
  • bycia stanowczym,

 

asertywność to też:

  • przyjmowanie krytyki, ocen i pochwał‚,
  • autentyczność,
  • elastyczność zachowania,
  • ś›wiadomość siebie (wad, zalet, opinii),
  • wrażliwość na innych ludzi.

 

Po pierwsze, elastyczność!

Zanim podejmiesz decyzję™ o swoim zachowaniu, zastanów się, czy i o co warto kruszy㇠kopię™. Co ryzykujesz, a co zyskasz, odmawiając lub asertywnie wyrażając swoją opinię™ lub krytykując? Czy rzeczywiś›cie tracisz, jeś›li nie zareagujesz lub zachowasz się ulegle? W dzisiejszych czasach postawa odwołująca się do biblijnego nadstawiania drugiego policzka nie jest popularna. Ustępowanie, "machnię™cie rę™ką…" są… traktowane jako oznaka słabości. I pewno w wielu sytuacjach tak się dzieje. Jak więc wybrać? Kiedy by㇠asertywnym?

 

Wróćmy do problemu z mentorem, który zaczyna obarczać ucznia swoimi obowią…zkami. Protestować czy pozwalać na dalsze dorzucanie obowią…zków? Należałoby przeanalizować sytuację™ i odpowiedzie㇠sobie na nastę™pujące pytania. Dlaczego relacja z mentorem jest dla mnie ważna? Jakie korzyści przynosi mi współpraca lub rozmowa z nim? Jakie mogą… by㇠konsekwencje odmowy przejmowania zadań od niego? Co zyskują™, a co tracą™ w wyniku ich realizowania? Jakie mogą… by㇠powody przekazywania mi tych zadań„? Co się stanie, jeś›li nie zrobią™ nic? Niech więc decyzja odnośnie zachowania bę™dzie świadomym wyborem. Walcz o swoje, jeś›li rezygnując z asertywności, bę™dziesz czuć się źle. Bierz jednak pod uwagę™ nie tylko daną chwilę™, ale cał‚okształt relacji z drugą osobą.

 

A może warto porozmawiać otwarcie o swoim dylemacie? Powiedzie㇠na przykł‚ad: "Wiesz, mam poczucie, że ostatnio dokł‚adasz mi swoich obowią…zków. Trochę™ w duchu się buntują, bo sam jestem mocno zarobiony. Z drugiej zaś strony, bardzo cenna jest dla mnie możliwość rozmowy z tobą… i uczenia się od ciebie. Cieszą™ się, że i ja mogę™ ci pomóc, choć czasem jest to pracochł‚onne. Nie wiem, co mamy z tym zrobić‡". Otwartość ma szansę™ sprowokować szczerą… rozmowę™. Dzięki temu może bę™dziecie mogli omówić swoje interesy i ułożyć Waszą… relację™ w sposób satysfakcjonujący dla obu stron.

 

Po drugie, uwaga na innych!

Jeśli chcemy budować trwał‚e i dobre relacje z ludźmi, zachowując się asertywnie, bierzmy pod uwagę™ potrzeby drugiej strony. To kolejny, często zapominany aspekt tej umieję™tnoś›ci. Warto dowiedzie㇠się, co jest dla innych ważne. Najprościej jest zapytać na przykł‚ad: "Jaki jest powód, dla którego po raz trzeci w tym tygodniu dokł‚adasz mi dodatkowej pracy?" lub w innej sytuacji: "Czuję™ się skrzywdzony twoją… opinią…, możesz mi wyjaś›nić‡, co cię do niej skłonił‚o?" Nastę™pnie, decydując się na asertywne zachowanie, starasz się tak sformuł‚ować komunikat, aby nie urazi㇠drugiej strony.

 

Tak rozumiana asertywność kł‚adzie nacisk na budowanie relacji opartej na partnerstwie i poszanowaniu swoich granic. Dba o interesy swoje, ale też innych. Wychodzi z zał‚ożenia "Ja jestem ok, ty jesteś ok" i jest pokrewna z technikami negocjacyjnymi opartymi na współpracy. Bą…dź miękki dla ludzi, a twardy dla problemu.

 

Asertywność oznacza też uświadomienie sobie i pogodzenie się ze swoimi mocnymi i słabymi stronami. Ponieważ znamy swoją wartość w jednych obszarach, potrafimy przyznać innym wyższość w drugich. Nie walczymy z krytyką czy z odmiennym zdaniem na swój temat. Mamy ś›wiadomość tego, co chcemy osią…gnąć w relacji z innymi, a równocześnie godzimy się na to, że mogą oni mie㇠odmienny punkt widzenia i inne interesy do uzyskania w relacji z nami. Czasami do tak poję™tej asertywności trzeba jednak dorosnąć.

 

Oryginał‚ ukazał się w wyd. Maj 2008 Personel i Zarzą…dzanie

 

Personel i Zarzą…dzanie

 

Kinga Markert - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.