zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Nowa definicja elastyczności, rewolucja kompetencji i cyfrowe wyzwania to kluczowe trendy rynku pracy 2025. Jak wpłyną na stanowiska i płace?

Przyszłość rynku pracy rysuje się w dynamicznych barwach – błyskawiczna cyfryzacja miejsc pracy, presja na nowe umiejętności i konieczność strategicznego planowania kariery to tylko niektóre z trendów, które zdominują 2025 rok. Wnioski te płyną z opublikowanego dziś „Raportu Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy – przyspieszenie adaptacji”, przygotowanego przez Manpower. Publikacja identyfikuje 16 kluczowych zmian, które ukształtują świat pracy z perspektywy zarówno pracowników, jak i kandydatów. Partnerem raportu jest portal pracy rocketjobs.pl.

Według 4 na 10 liderów Gen Z nie są przygotowani do pracy. 7 na 10 z nich uważa, że działają nieetycznie

Do 2030 roku przedstawiciele generacji Z będą stanowić 1/3 globalnego rynku pracy, jednak 40% liderów biznesowych uważa, że nie są oni odpowiednio przygotowani do pracy. Młodzi ludzie mają trudności w śmiałym wkroczeniu w życie zawodowe ze względu na pandemię czy konflikty globalne.

Jak poradzić sobie z krytyką i negatywną oceną?

 

Zostałem skrytykowany przez swojego przełożonego w obecności współpracowników. Negatywnie ocenił on moje zachowanie i wyniki pracy. Czują się źle z tego powodu, bo wydaje mi się, że taka bezpośrednia krytyka była niezasłużona. Jak mam poradzi㇠sobie z takimi emocjami?
krytyka, fot. shutterstock krytyka, fot. shutterstock

Jeśli został‚eś› skrytykowany, zwłaszcza gdy w Twojej opinii krytyka była niesłuszna, masz prawo czuć się podle. Warto jednak zadać sobie pytanie, czy przeżywanie negatywnych emocji oraz "przeżuwanie", czyli cią…gł‚e powracanie myślami do rozmowy, w której usłyszał‚eś› kilka gorzkich słów pod swoim adresem, owocuje w Twoim przypadku czymś więcej niż niepotrzebnym podtrzymywaniem zł‚ego samopoczucia. Krytyka i negatywna ocena nie muszą… bowiem nieuchronnie prowadzi㇠nas do odczuwania obniżonego nastroju. Nawet jeś›li wydają… się by㇠niesłuszne, możemy spróbować je wykorzystać konstruktywnie, tak aby nauczy㇠się czegoś› o sobie i zwię™kszy㇠swoją efektywność. Kluczem do sukcesu w tym przypadku jest odpowiednie podejście do krytyki naszej osoby i własnych poczynań„.

 

Zamiast krytyki - ocena

Pierwsza ważna kwestia. Zadaj sobie pytanie: "Skąd wiem, że to, co usłyszał‚em, to była krytyka?". Krytyka to naprawdę mocne słowo. By㇠może, dla własnego dobrego samopoczucia i pomyślności kontaktów z krytykującą… nas osobą, warto zadbać o to, aby "odpowiednie dać rzeczy słowo". Czy naprawdę™ to, co usłyszał‚eś› z ust drugiej osoby, można i warto nazwać krytyką…? By㇠może jest to zbyt mocne, nieco na wyrost, określenie na tą™ sytuację, która tym samym wpł‚ywa na Twoje emocje nieproporcjonalnie silniej do swej rzeczywistej wagi. Sprawdź, czy takie określenia, jak "wymiana opinii", "różnica zdań„" lub "odmienna perspektywa" nie tylko lepiej opisują… to, co naprawdę Cię spotkał‚o, ale także pozwalają… sprawniej zapanować nad własnymi emocjami. Sł‚owa, którymi opisujemy to, co się nam przytrafił‚o, wpł‚ywają na to, jak czujemy się w zwią…zku z wystą…pieniem tych sytuacji. "Krytyka" wzbudza zazwyczaj silne negatywne emocje (zł‚ość, żal), natomiast "wymiana opinii" może budzić naszą… ciekawość. Zaciekawienie się opinią… drugiej osoby pomaga nam rozważy㇠zasadność jej argumentów i wyciągną…ł‡ z zaistniał‚ej sytuacji cenne wnioski, które mogą okazać się pomocne w naszym dalszym rozwoju.

 

Bez osobistych wycieczek

Warto także zwrócić uwagę™ na to, że wiele osób ma problemy z dostarczeniem konstruktywnej informacji zwrotnej, czyli tego, czym jest w swej istocie to, co zwykle zwiemy krytyką… lub oceną…. Trudności tych osób z dostarczeniem konstruktywnej informacji zwrotnej owocują… tym, że słuchając informacji zwrotnych podawanych przez nie, mamy niekiedy wrażenie, że niesprawiedliwie nas oceniają lub wręcz obrażają…. Najczęściej nie mają one takiej intencji. Brakuje im po prostu jednej z kluczowych kompetencji społ‚ecznych. Przekazując informację zwrotną…, często zamiast opisywać nasze zachowania i uzyskane przez nas wyniki oraz zestawiać je z pożą…danymi lub oczekiwanymi przez nie zachowaniami i rezultatami (tzw. metoda Action - Impact - Desired outcomes), nadmiernie generalizują… i w efekcie oceniają nas jako osoby - nierozważnie stosując argumenty ad personam. W tej sytuacji powinniśmy nauczy㇠się okazywać wyrozumiał‚ość drugiej osobie, niż brać jej oceny dosłownie i niepotrzebnie się denerwować. To, co potencjalnie wartościowe w wypowiedzi drugiej osoby, należy dopiero wywnioskować z ogólnikowych, zawoalowanych, niekiedy silnie emocjonalnie zabarwionych opinii. W takiej sytuacji warto reagować wybiórczo na wypowiedzi drugiej osoby. Przypomina to technikę asertywności zwaną… mgłą…. W swoich reakcjach odnosimy się tylko do merytorycznej zawartości wypowiedzi drugiej osoby. W ten sposób możemy zadbać zarówno o własne samopoczucie, jak i konstruktywny przebieg samej rozmowy. Zadając drugiej osobie pytania o konkretne przykł‚ady własnych zachowań„, które wedł‚ug niej powinniś›my wyeliminować lub zmodyfikować, oraz konkretne sytuacje, w których powinniś›my działać sprawniej, ukierunkowujemy rozmowę na właściwy tor. Dzięki temu możemy pozyskać informację zwrotną…, która jest rzeczywiś›cie pomocna w usprawnieniu własnego działania i która zarazem nie stanowi ataku na naszą… osobę™.
 


Personel i Zarzą…dzanie

 

Paweł Smółka - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.