zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Nowa definicja elastyczności, rewolucja kompetencji i cyfrowe wyzwania to kluczowe trendy rynku pracy 2025. Jak wpłyną na stanowiska i płace?

Przyszłość rynku pracy rysuje się w dynamicznych barwach – błyskawiczna cyfryzacja miejsc pracy, presja na nowe umiejętności i konieczność strategicznego planowania kariery to tylko niektóre z trendów, które zdominują 2025 rok. Wnioski te płyną z opublikowanego dziś „Raportu Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy – przyspieszenie adaptacji”, przygotowanego przez Manpower. Publikacja identyfikuje 16 kluczowych zmian, które ukształtują świat pracy z perspektywy zarówno pracowników, jak i kandydatów. Partnerem raportu jest portal pracy rocketjobs.pl.

Według 4 na 10 liderów Gen Z nie są przygotowani do pracy. 7 na 10 z nich uważa, że działają nieetycznie

Do 2030 roku przedstawiciele generacji Z będą stanowić 1/3 globalnego rynku pracy, jednak 40% liderów biznesowych uważa, że nie są oni odpowiednio przygotowani do pracy. Młodzi ludzie mają trudności w śmiałym wkroczeniu w życie zawodowe ze względu na pandemię czy konflikty globalne.

Jak zapanować nad tremą podczas publicznych wystąpień?

 

Dla wielu osób publiczne wystąpienia są… źródł‚em silnego stresu. Zabieranie głosu na forum podczas prac zespoł‚u lub poprowadzenie prezentacji na branżowej konferencji to często raczej niechciana konieczność niż oczekiwana przyjemność. Badania wskazują…, że z tremą… w trakcie publicznych wystą…pień„ ma problemy, przynajmniej od czasu do czasu, wię™kszość respondentów. Trema jest więc problemem powszechnym.

Trema a publiczne wystąpienie, fot. shutterstock Trema a publiczne wystąpienie, fot. shutterstock

 

Nie polega ona na tym, że w ogóle mamy obawy lub odczuwamy lę™k w zwią…zku z koniecznością publicznego wystąpienia. Wią…że się raczej bowiem z przeżywaniem zbyt dużych obaw i zbyt silnego, paraliżującego lę™ku. Pewne napię™cie związane z zabieraniem głosu na forum jest czymś zupełnie zrozumiał‚ym i normalnym. Ma nawet korzystne implikacje - chcemy dobrze się zaprezentować, więc odpowiednio się przygotowujemy oraz, już w trakcie wystą…pienia, zważamy na to, co i jak mówimy. Jednakże przeżywanie tremy może pokrzyżować nam nasze plany.

 

Paraliżujący lę™k sprawia, że nie jesteśmy w stanie zrealizować tego, co zaplanowaliś›my - zapominamy, co chcieliś›my powiedzieć‡, więc nieskładnie staramy się zakomunikować nasze myśli, nie tylko czujemy się spię™ci i skrę™powani, ale także mamy wrażenie, że inni, widzą…c nasze zaniepokojenie, wyrażą… swoją dezaprobatę wobec nas i że w ten sposób zepsujemy sobie własną reputacją™. Nawet jeś›li nasze zachowanie podczas wystą…pienia nie zdradza audytorium tego, jak silny lę™k przeżywamy, to jego tłumienie wpł‚ywa na nasze dobre samopoczucie w trakcie prezentacji, czynią…c zeń„ trudne i nieprzyjemne doświadczenie.

 

Ujarzmić tremę™

Panowanie nad tremą… to cenna umieję™tność. Pozwala ona na intencjonalną… redukcję™ lę™ku i obaw, jakie przeżywamy w zwią…zku z koniecznością… publicznego wystą…pienia. Dzięki niej możemy zadbać o swoje dobre samopoczucie oraz własną… reputację w trakcie zabierania głosu na forum lub prowadzenia prezentacji. W tym miejscu warto jednocześnie wspomnie㇠o jednej ważnej rzeczy. Jeśli mamy tendencję™ do przeżywania tremy niemal za każdym razem, kiedy musimy wystą…pi㇠publicznie, to racjonalnym celem doskonalenia i stosowania metod panowania nad tremą powinno by㇠raczej zmniejszenie nasilenia tremy niż jej cał‚kowite wyeliminowanie. Dzięki panowaniu nad tremą… możemy uczynić publiczne wystąpienia bardziej znoś›nymi, a z czasem może nawet uznać je za przyjemne wyzwania.

 

Jednak na począ…tku, kiedy bardzo stresujemy się każdym wystąpieniem, naszym celem powinno by㇠zmniejszenie tremy na tyle, aby móc sprawnie zakomunikować swoje zdanie. Nierealistyczne oczekiwania bł‚ogiego spokoju lub niczym niezmąconej radości z faktu zabierania głosu na forum, paradoksalnie, mogą… by㇠jedną z przyczyn przeżywania zbyt silnej tremy. Nie mogąc bowiem sprostać własnym nierealistycznym oczekiwaniom, niepotrzebnie dodatkowo siebie stresujemy - stajemy się więc jeszcze bardziej spią™ci i tym samym jeszcze mniej efektywni w komunikowaniu swojego zdania.

 

Oswojone emocje

Trema ma przynajmniej dwa oblicza. Jedno z nich to nasze obawy (myśli) o to, czy uda nam się odpowiednio zaprezentować, czy jesteśmy dobrze przygotowani oraz czy audytorium bę™dzie przychylne wobec tego, co chcemy zakomunikować. Drugie oblicze tremy to emocje - lę™k, który przeżywamy, i napię™cie, które odczuwamy w naszym ciele. Nasze obawy mogą by㇠stosunkowo łatwo rozproszone poprzez dobre przygotowanie i nabywanie doświadczenia. Dobre przygotowanie do czekającego nas wystą…pienia i obycie związane z licznymi, uprzednimi wystą…pieniami publicznymi czynią… zeń„ sytuacje, z którymi jesteśmy oswojeni, dla których mamy gotowe, wypracowane schematy działania. To powoduje, że jesteśmy w stanie funkcjonować w nich kompetentnie, skutecznie i adekwatnie.

 

Dzięki temu możemy zachowywać się w trakcie prezentacji w sposób, który ma szansę™ wywrze㇠pozytywne wrażenie na audytorium. Niemniej dobre przygotowanie do prezentacji i oswojenie się z publicznymi wystąpieniami może, ale niekoniecznie musi, mie㇠pozytywny wpł‚yw na redukcję™ przeżywanego przez nas lę™ku i napięcia. Możemy więc by㇠zaskoczeni, że pomimo dobrego przygotowania i uprzedniego doświadczenia w prowadzeniu prezentacji nadal przeżywamy tremę. Choć na zewnątrz, z perspektywy audytorium, nasze zachowanie wygląda na kompetentne, w ś›rodku czujemy lę™k i ł‚apiemy się na tym, że tylko czekamy na to, jak bę™dziemy mogli już zakończy㇠swoje wystąpienie. Chcąć zapanować nad tremą…, musimy więc skorzystać z dwutorowej strategii - po pierwsze, musimy rozproszy㇠swoje obawy związane z zabraniem głosu na forum, po drugie zaś›, musimy poradzi㇠sobie z niechcianymi emocjami (lę™kiem).

 

Recepta na sukces

Sposobem na poradzenie sobie z obawami jest oswojenie się z sytuacją… i dobre przygotowanie do publicznego wystą…pienia. Warto więc zawczasu dobrze przemyśleć‡, co i w jakiej kolejności chcemy powiedzieć‡. Można przy tym wyszczególni㇠te elementy naszej wypowiedzi, które chcemy, aby audytorium w szczególności zapamię™tał‚o. Gdyby okazało się, że mamy na swoją prezentację™ mniej czasu niż było planowane, bę™dziemy wiedzieć‡, do czego warto ograniczy㇠swoje wystą…pienie i mimo to osią…gnąć zamierzony cel. Dobrym pomysłem jest także przeć‡wiczenie przed lustrem naszego wystąpienia, czyli wypowiedzenie na głos treści, które chcemy zakomunikować. W ten sposób możemy ugruntować nasze dobre przygotowanie od strony merytorycznej (utrwalamy sobie treść własnego wystą…pienia) i prezentacyjnej (możemy popracować nad stosowną mową ciał‚a - gestami, postawą… i mimiką…). Pomocną… w redukcji obaw taktyką… jest także oswojenie się z miejscem prezentacji.

 

Należy więc, o ile jest to możliwe, zawczasu, jeszcze przed przybyciem audytorium, pojawią‡ się w sali, w której bę™dziemy przemawiać i zapoznać się z nią…. W szczególności warto sprawdzią, skąd bę™dziemy przemawiać, jaki widok na słuchaczy bę™dziemy mie㇠oraz czy sprzęt audiowizualny funkcjonuje bez zarzutów. Jak tylko zaś zaczną pojawiać się na sali pierwsi słuchacze, trzeba się z nimi przywitać, podając dłoń„ i zamieniajac kilka słów. Ta taktyka sprawdza się zwłaszcza w przypadku wystą…pień„ konferencyjnych przed nieznanymi sobie osobami. W ten sposób oswajamy się z audytorium i rozwiewamy czꙶć naszych obaw. Wszystko to może także pomóc nam zapanować nad lę™kiem. Jednakże skuteczne poradzenie sobie z nim może wymagać od nas zastosowania dodatkowych metod.

 

Jak już wspomniano, realistycznym celem panowania nad tremą… nie jest cał‚kowite wyeliminowanie lę™ku, a raczej jego redukcja do takiego stopnia, abyśmy byli w stanie sprawnie realizować plan naszego wystą…pienia. Jedną z metod pomocnych w redukcji lę™ku jest relaksacja. Jeśli jesteśmy wypoczę™ci, ł‚atwiej jest nam radzi㇠sobie z dodatkowym napię™ciem, jakie pojawia się w trakcie publicznego wystąpienia. Warto więc zadbać o to, aby w nocy przed ważną… prezentacją… dobrze się wyspać. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, aby na chwilę™ przed rozpoczę™ciem prezentacji, kiedy audytorium dopiero się schodzi, ś›wiadomie zadbać o rozluźnienie własnych napiętych mi궛ni i uspokojenie siebie. W tym celu możemy zastosować tak prostą… techniką™, jak przeniesienie naszej uwagi z własnych obaw na to, co się dzieje na sali - uważne i spokojne obserwowanie, jak schodzą… się kolejni słuchacze, może by㇠naprawdę™ odprꙿającym doś›wiadczeniem. Na koniec wreszcie należy zadać sobie kluczowe pytanie - czy naprawdę poziom lę™ku, który odczuwam, jest dla mnie nie do zniesienia. Przeżywanie lę™ku nie należy do najprzyjemniejszych doświadczeń, jednocześnie w wię™kszoś›ci sytuacji pomimo jego przeżywania potrafimy sobie doskonale poradzić‡. Nie pozostaje nam więc nic, tylko odważnie podjąć wyzwanie.

 

Oryginał‚ ukazał‚ się w wyd. Maj 2008 Personel i Zarzą…dzanie

 

Personel i Zarzą…dzanie

 

Paweł Smółka - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.