zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Nowa definicja elastyczności, rewolucja kompetencji i cyfrowe wyzwania to kluczowe trendy rynku pracy 2025. Jak wpłyną na stanowiska i płace?

Przyszłość rynku pracy rysuje się w dynamicznych barwach – błyskawiczna cyfryzacja miejsc pracy, presja na nowe umiejętności i konieczność strategicznego planowania kariery to tylko niektóre z trendów, które zdominują 2025 rok. Wnioski te płyną z opublikowanego dziś „Raportu Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy – przyspieszenie adaptacji”, przygotowanego przez Manpower. Publikacja identyfikuje 16 kluczowych zmian, które ukształtują świat pracy z perspektywy zarówno pracowników, jak i kandydatów. Partnerem raportu jest portal pracy rocketjobs.pl.

Według 4 na 10 liderów Gen Z nie są przygotowani do pracy. 7 na 10 z nich uważa, że działają nieetycznie

Do 2030 roku przedstawiciele generacji Z będą stanowić 1/3 globalnego rynku pracy, jednak 40% liderów biznesowych uważa, że nie są oni odpowiednio przygotowani do pracy. Młodzi ludzie mają trudności w śmiałym wkroczeniu w życie zawodowe ze względu na pandemię czy konflikty globalne.

Miękkie sterowanie

 

Dobry szef umie godzię‡ stanowczość i niestosowanie przymusu, troskliwość i bezwzglę™dność. Ten, który się z tym cechami nie urodził‚, powinien się ich nauczyć‡. To możliwe.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

 

- Praca prezesa to praca z ludźmi - mówi Tomasz Klekowski, dyrektor Intela na region Europy Centralnej i Wschodniej. - Dobra komunikacja, umieję™tność słuchania i wrażliwość mię™dzykulturowa to krytyczne obszary związane z zarzą…dzaniem firmę. Kiedy w pewnym momencie budowaliśmy mię™dzynarodowy zespół zarządzają…cy i kształtował‚a się tożsamość naszego regionu, umieję™tnoś›ci te okazał‚y się kluczowe. Np. różnice kultur na Bał‚kanach, w Polsce i na Sł‚owacji oraz w krajach Bał‚tyckich są… tak duże, że nie można ich ignorować, a zbudowanie spójnego mię™dzynarodowego zespoł‚u wymaga doskonał‚ego wzajemnego zrozumienia. W takich przypadkach rozwinię™te zdolności interpersonalne są… bardzo pomocne.

 

Wedł‚ug Tomasza Klekowskiego umieję™tnoś›ci miękkie szefa to przede wszystkim rozumienie ludzi i indywidualne dopasowywanie do nich stylów zarzą…dzania.

 

- Nie chodzi tu o stosowanie socjotechniki. Najważniejsza w dobrym funkcjonowaniu zespoł‚u jest współpraca polegająca na zaufaniu. Trzeba by㇠prawdziwym - przekonuje.

 

Nie należy lekceważy㇠roli szkoleń„. Pomagają… one kształtować umieję™tnoś›ci interpersonalne, wyostrzają… percepcję™ i dają… dodatkową… perspektywę™ na kwestie związane z zarzą…dzaniem ludźmi. Nie dostarczą… co prawda gotowych czarno-biał‚ych schematów, ale rozwijają… techniki zarzą…dzania, pozwalając menedżerom lepiej wykorzystać swój potencjał.

 

Doś›wiadczenia Tomasza Klekowskiego w pracy z menedżerami potwierdzają… opinię™, że najlepsi są… szefowie o dominującym nastawieniu na cel, ale nie lekceważą…cy budowania dobrej atmosfery pracy; podobnie jak szefowie nastawieni na zapewnienie dobrego klimatu, ale przywiązujący dużą wagę™ do osią…gania wyników. Jedni i drudzy wykorzystują… tzw. umieję™tnoś›ci miękkie. Wś›ród cech dobrego szefa wymienia on empatię™, umieję™tność słuchania i prowadzenia dyskusji, szczerość, naturalność, uczciwość wobec drugiej osoby.

 

Paradoksy przywództwa

- Wś›ród umieję™tnoś›ci osobistych szefów najwię™kszych przedsiębiorstw na pierwszym miejscu należy umieści㇠zdolność do godzenia sprzeczności, której niezbędnym elementem jest umieję™tność dystansowania się - mówi z kolei Leszek Zdrodowski, partner w firmie doradczej KEY Polska. Nie chodzi o bezduszność, ale o godzenie wrażliwości potrzebnej do w pracy z ludźmi z celami organizacji. Determinacja w dą…żeniu do osią…gania wyników jest konieczna.

 

Wśród typowych paradoksów związanych z inteligencją… emocjonalną… szefa Leszek Zdrodowski wymienia stał‚ość (w dążeniu do celu) i elastyczność (zdolność improwizacji, modyfikacji planów i podejmowania ryzyka, gdy pojawia się okazja biznesowa). Inne cechy, wedł‚ug niego szczególnie cenne na stanowiskach szefów firm to dar tworzenia wizji i angażowania ludzi w jej realizację™. Ważne są… także kompetencje polityczne. Oznaczają… one przede wszystkim umieję™tność poruszania się na rynku, poszukiwania aliansów, dogadywania się z innymi szefami, oraz budowania zaplecza dla firmy poprzez wspólne przedsię™wzię™cia realizowane z innymi.

 

Pokora w cenie

Nieograniczanie się do jednego wymiaru rzeczywistości wymienia z kolei jako podstawową… cechą szefa Wojtek Szymankiewicz, dyrektor generalny ADT/Tyco Polska.

 

- Jednowymiarowy szef przypomina ś›wietnego analityka, który opracował strategię™, wysłać‚ e-mailem do ludzi i po pół roku bardzo się zdziwił‚, że nie jest ona realizowana - podaje przykł‚ad Wojtek Szymankiewicz. - W koń„cu uznał‚, że popełnił‚ błą…d, więc rozpisał‚ strategię™ na zadania, wyznaczył‚ odpowiedzialnych i daty ich rozliczania. I nadal po pół roku dziwił‚ się, że nie ma efektów. Nie bę™dzie ich, jeżeli ludzie nie poczują się odpowiedzialni za swoje zadania, jeś›li nie uwierzą w ich sens.

 

Liderzy potrzebują inteligencji emocjonalnej właśnie po to, by przekazać ludziom wiarę™ i odkry㇠sens dział‚ań„.

 

Wedł‚ug dyrektora ADT/Tyco w Polsce inną kluczową kompetencją… mię™kką… szefa jest pokora. Wyzbycie się pychy, pozwala dostrzec wartość nawet w osobach na najniższych stanowiskach.

 

- To właśnie pokora pozwala zobaczy㇠ś›wiat wielowymiarowo - podkreśla Wojtek Szymankiewicz. - Menedżer, który w gabinecie prezesa jest mił‚ym i grzecznym czł‚owiekiem, a wobec pracownika recepcji - aroganckim gburem, pozostaje bardzo jednowymiarowy. Kiedy sam zostanie szefem, nie bę™dzie umiał‚ zarazić innych swoją wizją…

10 najważniejszych umieję™tnoś›ci mię™kkich szefa
wedł‚ug prof. Andrzeja Blikle, prezesa rady nadzorczej A. Blikle Sp. z o.o.
Asertywne zachowania:
1. Stanowczość bez przymusu,
2. Ugodowość bez uległ‚ości.
Asertywna komunikacja:
3. Aktywne słuchanie,
4. Rozwiązywanie konfliktów metodą… win-win,
5. Unikanie rozwiązywania konfliktów przez konfrontację™.
Przywództwo:
6. Wytworzenie poczucia jedności w zespole,
7. Przekazywanie zespoł‚owi swojej energii i zapał‚u,
8. Eliminacja uczucia strachu pracowników,
9. Nie stosowanie zasady kija i marchewki.
10. Budowanie współpracy i eliminacja współ‚zawodnictwa.

 

Taniec z gwiazdami

Inteligencję™ emocjonalną…, w odróżnieniu od zwykł‚ej inteligencji, można rozwijać. To dobra wiadomość. A jednak osoby, które z natury nie są… np. empatyczne, gdy zaczynają… ć‡wiczy㇠aktywne słuchanie, wydają… się często nieznośne przez wymuszoną… i sztuczną postawę™.
Jak sprawić‡, by umieję™tnoś›ci miękkie nie był‚y odbierane przez ludzi jako narzę™dzia wywierania wpływu, a wysił‚ki zmierzające do poprawy komunikacji nie zostały odebrane jako manipulacja?

 

- Jeżeli rzeczywiś›cie jest się uczciwym, osią…gnię™cie autentyczności zachowań„ to tylko kwestia czasu - uspokaja Wojtek Szymankiewicz. - Uczestnicy "Tań„ca z gwiazdami" na począ…tku też poruszają… się bardzo niezdarnie, by pod koniec show płynnie tań„czyć‡. Moja żona, która poznała mnie jako mł‚odego inżyniera o ś›cisłym, wręcz zero-jedynkowym umyśle, stwierdził‚a, że nie przypuszczała, że tak bardzo mogę™ się zmienić‡. Oczywiś›cie niektórzy mają pewne predyspozycje, ale ć‡wiczy㇠możemy wszyscy.

 PR: wait...  I: wait...  L: wait...  LD: wait...  I: wait... wait...  C: wait...  SD: wait...
 
 

 

Paweł Berłowski - Dziennikarz niezależny

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.