zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Nowa definicja elastyczności, rewolucja kompetencji i cyfrowe wyzwania to kluczowe trendy rynku pracy 2025. Jak wpłyną na stanowiska i płace?

Przyszłość rynku pracy rysuje się w dynamicznych barwach – błyskawiczna cyfryzacja miejsc pracy, presja na nowe umiejętności i konieczność strategicznego planowania kariery to tylko niektóre z trendów, które zdominują 2025 rok. Wnioski te płyną z opublikowanego dziś „Raportu Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy – przyspieszenie adaptacji”, przygotowanego przez Manpower. Publikacja identyfikuje 16 kluczowych zmian, które ukształtują świat pracy z perspektywy zarówno pracowników, jak i kandydatów. Partnerem raportu jest portal pracy rocketjobs.pl.

Według 4 na 10 liderów Gen Z nie są przygotowani do pracy. 7 na 10 z nich uważa, że działają nieetycznie

Do 2030 roku przedstawiciele generacji Z będą stanowić 1/3 globalnego rynku pracy, jednak 40% liderów biznesowych uważa, że nie są oni odpowiednio przygotowani do pracy. Młodzi ludzie mają trudności w śmiałym wkroczeniu w życie zawodowe ze względu na pandemię czy konflikty globalne.

Osoby starsze wiekiem - jak z nimi pracować?

 

Praktycznie całe życie mamy problemy z kontaktami z osobami starszymi od nas. Dzieci kompletnie nie rozumieją rodziców. Rodziców nagminnie irytują dziadkowie. Menedżer nie pojmuje decyzji starszego prezesa, a młody sprzedawca nie potrafi pokazać korzyści produktu klientowi starszemu od siebie o dwadzieścia lat.  

Ta pokoleniowa bariera komunikacyjna wynika z wieku (a dokł‚adnie - z fizycznych zmian) oraz z zebranego doświadczenia życiowego (starsze osoby mogł‚y doświadczy㇠szerszej gamy problemów życiowych i mogł‚y przetestować znacznie więcej sposobów ich rozwiązania niż osoby mł‚ode). Bariera ta jest naturalna - można ją… jednak pokonać. A w sumie nawet trzeba - ponieważ to właśnie starsze wiekiem osoby decydują… o karierach młodszych od siebie menedżerów, sprzedawców, specjalistów, lekarzy, prawników itd.

 

Podstawową… rzeczą… w zbudowaniu dobrego kontaktu z osobą starszą… wiekiem jest zrozumienie dwoistości okresu życia, w którym ta osoba obecnie się znajduje. Starość (zgodnie z wytycznymi ښwiatowej Organizacji Zdrowia rozpoczyna się w wieku 60 lat, bez wzglę™du na płeć) ma swoje plusy i ma swoje minusy. Plusy trzeba podkreślać. Minusów natomiast nie należy unikać (jest to strasznie denerwujące), tylko taktownie do nich nawiązywać i pokazywać sposoby ich naprawy lub obejś›cia.

 

Do plusów starości i starzenia się zalicza się przede wszystkim świadomość emerytury - a więc odrzucenie zmę™czenia pracą…, konieczności łączenia obowią…zków domowych, rodzinnych i zawodowych. Przejś›cie na emeryturę™ otwiera nowe możliwoś›ci rozwojowe i dla wielu osób wią…że się z kolejnymi wyzwaniami życiowymi. Osoby starsze mogą… dysponować swoim czasem zgodnie z własną… wolą…, potrzebami, kondycją… psychofizyczną… i możliwoś›ciami finansowymi. Mogą przeznaczy㇠więcej czasu na kontakty z rodziną lub przyjaciół‚mi, mogą… poszerzać swoje zainteresowania poprzez uczestniczenie w różnych formach kształcenia, m.in. w Uniwersytecie Trzeciego Wieku.

 

Wkraczanie w okres starości często jest poprzedzone reorganizacją… ustalonych wcześ›niej celów życiowych. Pojawia się wię™ksza zdolność porzucania celów, które wydają się mało istotne. Normalną… postawą… jest mniejsza koncentracja na zdobywaniu rzeczy materialnych, awansów społ‚ecznych czy zawodowych, a wię™ksza na przykł‚ad na sprawach związanych ze zdrowiem. Większa uwaga jest skupiona na zaspakajaniu potrzeby uczestnictwa w grupie, przydatności i przynależności. Osoby starsze zwykle posiadają dobrze rozwinię™te cechy charakteru takie jak umiar, rozwaga, świadomość własnych ograniczeń„, ś›wiadomość niezdolności kontroli wielu wydarzeń życiowych. Osoby starsze w porównaniu z osobami mł‚odszymi mają wię™kszą zdolność akceptacji bolesnych doświadczeń i poszukiwania w nich znaczenia dla własnego rozwoju.

 

Wraz z upł‚ywem lat wzrasta myś›lenie cał‚ościowe, szerokość spojrzenia na problemy innych ludzi - zdolność rozumienia ich potrzeb, przekonał i wartości, zdolność kontroli własnych zachowań„ i wczuwania się w przeżycia drugich. Osoby starsze nie mają potrzeby wyrażania swojej opinii na każdy temat, ale są… zdolne do wyrażania swojego stanowiska bez wzglę™du na to, czy bę™dzie ono zaakceptowane. فatwiej przyjmują… przeciwności losu pomimo doświadczanych trudności i są… zdolne do pogody ducha. Rzadziej niż osoby młodsze zaprzeczają trudnościom i są… mniej skł‚onne do oszukiwania samych siebie.

 

Z kolei za negatywne aspekty starości i starzenia się należy przede wszystkim uznać problemy z fizycznym obszarem życia: poruszaniem się, wykonywaniem drobnych codziennych obowią…zków, pogorszeniem stanu zdrowia, obniżeniem chęci do działania i pozytywnego nastroju. W pewnym stopniu pogłębia te kłopoty postę™p technologiczny - stopień skomplikowania urzą…dzeń„ roś›nie, jak również roś›nie liczba urzą…dzeń„ które trzeba obsługiwać (telewizor, pralka, telefon komórkowy, komputer, bankomat). Starszy czł‚owiek przechodzi zatem z dotychczasowej pozycji osoby niezależnej, zaradnej, i pomocnej innym na pozycją osoby zależnej, potrzebującej wsparcia innych.

 

Za minus starzenia się można też uznać łatwość do popadania w przesadę w kwestii dbania o poczucie bezpieczeń„stwa i podtrzymanie aktywnoś›ci i stymulacji. To dlatego osoby starsze mają problemy z uczeniem się nowych zachowań„ - szybko wracają do starych, wyuczonych przez wiele lat schematów działania, które dają… poczucie bezpieczeń„stwa, oddalają… niepokój i zapewniaja przewidywalne wyniki.

 

Starsi ludzie mają też kłopot z perspektywą czasową…. فatwo popadają w negatywną… oceną™ swojego życia i związaną… z tym negatywną… samooceną.  Bardzo często wystę™puje odczucie utraty - tę™sknota za dawną… sprawnością…, brak poczucia sensu życia, poczucie izolacji i osamotnienia. Na tym wszystkim kł‚adzie się też cieniem ś›wiadomość przybliżania się kresu ludzkiego życia.

 

Każda starsza osoba ma oczywiś›cie troszeczkę odmienne podejście do opisanych wyżej plusów i minusów starości. Zależy to od wielu czynników społ‚ecznych, rodzinnych, ekonomicznych, psychologii indywidualnej, dotychczasowych doświadczeń życiowych. Zawsze jednak wystę™pują opisane powyżej myśli, postawy i odczucia. Dlatego jeś›li chcesz z taką… osobą pracować, mieszkać lub choćby tylko spotykać się w przyjaznej atmosferze zrozumienia, wsparcia i sympatii, musisz wziąć‡ je pod uwagę™. Tylko wtedy okaże się skuteczny dobór argumentów podczas sprzedaży lub omawiania projektu, przebieg rozmowy i sugerowanie różnych zachowań„.

 

Inspiracją tekstu jest książka 'Psychologia starzenia się i starości' Stanisł‚awy Steuden (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą… Wydawcy.
Autor: Mariusz Ludwiń„ski

 

PWN

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.