zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Nowa definicja elastyczności, rewolucja kompetencji i cyfrowe wyzwania to kluczowe trendy rynku pracy 2025. Jak wpłyną na stanowiska i płace?

Przyszłość rynku pracy rysuje się w dynamicznych barwach – błyskawiczna cyfryzacja miejsc pracy, presja na nowe umiejętności i konieczność strategicznego planowania kariery to tylko niektóre z trendów, które zdominują 2025 rok. Wnioski te płyną z opublikowanego dziś „Raportu Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy – przyspieszenie adaptacji”, przygotowanego przez Manpower. Publikacja identyfikuje 16 kluczowych zmian, które ukształtują świat pracy z perspektywy zarówno pracowników, jak i kandydatów. Partnerem raportu jest portal pracy rocketjobs.pl.

Według 4 na 10 liderów Gen Z nie są przygotowani do pracy. 7 na 10 z nich uważa, że działają nieetycznie

Do 2030 roku przedstawiciele generacji Z będą stanowić 1/3 globalnego rynku pracy, jednak 40% liderów biznesowych uważa, że nie są oni odpowiednio przygotowani do pracy. Młodzi ludzie mają trudności w śmiałym wkroczeniu w życie zawodowe ze względu na pandemię czy konflikty globalne.

Szef inteligentny emocjonalnie

 

Inteligencja emocjonalna nie oznacza, że zawsze jest się mił‚ym dla innych. Nieprawdę jest też, że są… istotne różnice w jej wystą™powaniu mię™dzy pł‚ciami. Podstawą… do jej zaistnienia jest dobrze poję™ty szacunek do siebie samego. On zawsze przeradza się w szacunek do innych.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Jak zachowuje się ktoś, o kim mówimy, że wyróżnia się inteligencją emocjonalną…? Czy ma on jakieś› "znaki szczególne"?

Guru inteligencji emocjonalnej, Daniel Goleman definiuje ją… jako "zdolność rozpoznawania uczuć własnych i innych, zdolność motywowania się i kierowania emocjami zarówno własnymi, jak i osób, z którymi ł‚ą…czą… nas jakieś› wię™zi."

 

Zdaniem psychologów Petera Saloveya i Johna Mayera o tym, czy mamy do czynienia z osobą emocjonalnie inteligentną… w codziennych relacjach podpowiada nam intuicja oparta na obserwacji.

 

5 kryteriów na określenie poziomu inteligencji emocjonalnej. Miernik Petera Saloveya i Johna Mayera:
1. Samoświadomość (wiedza o tym, co odczuwamy w danej chwili oraz wykorzystanie jej do kierowania naszymi decyzjami)
2. Samoregulacja (panowanie nad emocjami i dochodzenie do siebie po kryzysach emocjonalnych)
3. Motywacja (dział‚anie zgodnie z własnymi preferencjami, również w sytuacji niepowodzeń)
4. Empatia (współ‚odczuwanie - rozumienie i odczuwanie uczuć innych osób)
5. Umieję™tnoś›ci społ‚eczne (właściwe rozpoznawanie kontekstów społ‚ecznych i bezkolizyjne dział‚anie w ich sieci, zdolność stosowania funkcji zarządczych)

 

Inteligencja emocjonalna stała się kluczowym elementem sukcesu w szeroko poję™tych relacjach prywatnych i zawodowych. Warto zatem przyjrze㇠się, jak na nie wpł‚ywa, na przykł‚ad w ramach realizowania przez menedżera jego podstawowych funkcji wobec pracownika.

 

Planowanie

Gł‚ówną umieję™tnoś›cią… szefa w zakresie planowania jest formuł‚owanie dalekosiꙿnego lub doraźnego celu dla pracownika. Niezależnie od tego, kiedy ma by㇠osiągnięty, cel musi by㇠określony tak, by pracownik miał‚ peł‚ną… ś›wiadomość za co odpowiada. Emocjonalnie inteligentny szef zanim przekaże cel do realizacji, przemyśli, jak go sformuł‚ować, by dawał‚ gwarancję™ osią…gnię™cia sukcesu oraz jak się on ma do kompetencji pracownika. I nie chodzi tu o to, by każdy cel był porywający i dostarczał‚ epokowych doświadczeń„ rozwojowych. Nie przesadzajmy, bywają… cele rutynowe, prozaiczne, ale konieczne do osią…gnię™cia. Rolą… szefa jest sprawić‡, by pracownik czuł‚, że nawet te oczywiste i powtarzalne cele nie są… traktowane lekceważą…co.

 

Emocjonalnie inteligentny szef zastanowi się, komu i dlaczego powierza określony cel i czy wyznaczony pracownik miał‚ kiedyś możność zastosowania umieję™tnoś›ci potrzebnych do jego realizacji. Zastanowi się też, czy taki cel dla tego właśnie pracownika jest motywujący.
Szef stojący w obliczu wyzwania, jakim jest planowanie celów użyje inteligencji emocjonalnej, aby przewidzie㇠reakcje pracowników i przekonująco uzasadni㇠swoje decyzje.

 

Co robi inteligentny emocjonalnie pracownik, gdy nie wie jeszcze, jakie cele przypadną… mu do realizacji? Analizuje, choćby w skrytości ducha, jakie swoje kompetencje miał‚ okazję dotąd zademonstrować, a w jakich czuje się słabiej. Wycią…ga wnioski n/t własnych umieję™tnoś›ci. Dzięki temu bę™dzie mógł‚ mówi㇠z szefem zarówno o swoich atutach, jak i aspektach rozwojowych bez obawy, a za to ze ś›wiadomością… własnej wartości i wkł‚adu do pracy zespoł‚u/organizacji.

 

Używając kryteriów z miernika inteligencji emocjonalnej, w ramach planowania inteligencja emocjonalna szefa przejawi się przede wszystkim w zakresie empatii i umieję™tnoś›ci społ‚ecznych, u pracownika zaś - w zakresie samoświadomości i umieję™tnoś›ci społ‚ecznych.

 

Czym objawi się brak emocjonalnej inteligencji u szefa planującego cele dla pracowników? Np. tym, że bę™dzie odraczał‚ ich sformuł‚owanie, a ostatecznie określi je "na szybko", bez analizy ich relacji z kompetencjami pracowników, uzasadniajac swe dział‚anie brakiem czasu, ("Biznes to nie przedszkole", "Co go nie zabije to wzmocni"). Może też żywią‡ przekonanie, że cele są… oczywiste, przychodzą "z góry" i nie ma nad czym zastanawiać się™.

 

Czego można spodziewać się po mało inteligentnym emocjonalnie pracowniku, "czekającym" na cele do realizacji? Na przykł‚ad tego, że z góry zał‚oży, iż cele bę™dą gł‚upie, a rozmowa z szefem zainteresuje go tylko pod ką…tem ewentualności otrzymania podwyżki. Taki pracownik może też "zaciąć‡ się™" w sobie i uznać, że mu wszystko jedno, bo praca to tylko niewdzię™czny obowiązek służą…cy zarabianiu pienię™dzy.

 

Organizowanie

Kluczową umieję™tnoś›cią… menedżerską… dla tej funkcji jest delegowanie. Operacyjnie sprowadza się ona do poprowadzenia rozmowy delegującej. Inteligencja emocjonalna szefa objawia się tu przede wszystkim w przeprowadzeniu rozmowy adekwatnej do poziomu kompetencji pracownika. Czasem bę™dzie więc ona dłuższa i bę™dzie polegać na nauczeniu pracownika metody działania, kiedy indziej bę™dzie raczej kontrolnym pytaniem, jak pracownik chce stawiany cel osią…gnąć. W jeszcze innym wariancie szef bę™dzie musiał‚ wysłuchać obaw pracownika niepewnego, iż sobie ze stawianym celem poradzi.

 

Emocjonalnie inteligentny szef, poza ś›wiadomością… emocji własnych, dostrzeże emocje pracownika. I nawet jeś›li bę™dzie odczuwał‚ zniecierpliwienie, że np. pracownik znowu "marudzi" albo zł‚ość, że np. pracownik reaguje oporem, podejmie rozmowę z pracownikiem o tym, jak jego uczucia ograniczają… akceptację™ celu oraz jak temu przeciwdziałać. W sytuacji, gdy pracownik podejdzie do celu entuzjastycznie, emocjonalnie inteligentny szef nie ulegnie złudzeniu, że owe emocje gwarantują… zdolność poradzenia sobie z celem tylko sprawdzi, czy pracownik ma dostateczne kompetencje merytoryczne.

 

Pracownik inteligentny emocjonalnie podczas rozmowy delegującej bę™dzie uważnym słuchaczem, ale zadba też o swoje potrzeby, dopytując szefa o rzeczy, które nie są… dla niego jasne. Skorzysta z przyzwolenia na ujawnianie swoich wątpliwości świadom, że uczciwe omówienie ich daje szansę™ na uzyskanie odpowiedniej pomocy i w sumie na powodzenie w realizacji celu.

 

Emocjonalnie inteligentny, delegując obowią…zki, demonstruje przede wszystkim dużą samoświadomość, samoregulację™ oraz empatię™. Pracownik o wysokiej inteligencji emocjonalnej w procesie delegowania wykazuje zwłaszcza dużą samoś›wiadomość, samoregulację™ oraz motywację™.

 

Jak się zachowają w czasie delegowania szef i pracownik o mało rozwinię™tej inteligencji emocjonalnej? Szef najprawdopodobniej bę™dzie delegował‚, nie dopuszczając pracownika do głosu: zbyt rozwlekle lub zbyt skrótowo. Uzna, że przecież "mówi wyraźnie" i jak pracownik nie rozumie to znaczy, że się do tej roboty nie nadaje. By㇠może wybierze mailową formę™ kontaktu nawet, gdy ten twarzą… w twarz jest możliwy lub też "rzuci pracownika na głęboką… wodę", traktując to jako sposób na sprawdzenie i ocenę™, co zrobi pracownik zagubiony w niejasności oczekiwań„ i/lub zasobów.

 

Niewielka inteligencja emocjonalna pracownika zaowocuje emocjami nieadekwatnymi do sytuacji (np. nadmiernym lękiem, nawykowym znudzeniem albo bezkrytyczną akceptacją…) oraz ekspresją… (kł‚ótliwość dla zasady lub pochopne wyrażanie zgody na wszystko).

 

House of Skills

 

Łada Drozda - House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.