zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

ZDANIEM 46 PROCENT PROFESJONALISTÓW DYSKRYMINACJA I UPRZEDZENIA POZOSTAJĄ NAJWIĘKSZĄ BARIERĄ DLA KOBIET NA POLSKIM RYNKU PRACY

Pomimo licznych działań na rzecz wyrównania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, sytuacja, w jakiej znajdują się profesjonalistki pozostawia wiele do życzenia. W ankiecie przeprowadzonej przez agencję doradztwa personalnego Hays uprzedzenia i dyskryminacja ze względu na płeć ponownie zostały zidentyfikowane jako największa bariera utrudniająca kobietom rozwój oraz aktywny udział w rynku pracy. Jednocześnie 24 proc. respondentów uważa, że na przestrzeni ostatniego roku wśród ich pracodawców zmalało zainteresowanie kwestią równości i różnorodności (DE&I).

Czym jest wsparcie zdrowia psychicznego i wypalenie zawodowe polskich pracowników?

Choć zdawać by się mogło, że o zdrowiu psychicznym mówi się coraz częściej, to według raportu Manpower, 43% polskich pracodawców nadal nie podejmuje żadnych działań mających na celu wsparcie tego niezwykle ważnego obszaru. Pracownicy natomiast uważają, że zapobieganiu wypaleniu zawodowemu cennymi byłoby nie tylko zapewnienie elastyczności, dodatkowych dni wolnych, ale też zróżnicowanie zespołów pod względem wieku. 

SILVERSOM JEST TRUDNIEJ NA RYNKU PRACY

Dojrzałym pracownikom trudniej jest zmienić pracę i rozwijać się zawodowo. Takiego zdania jest nie tylko 90 proc. profesjonalistów biorących udział w sondażu Hays Poland, ale również eksperci rynku pracy. Osoby w wieku 50+, mimo że wyróżniają się dojrzałością biznesową, wysoką sprawczością oraz bogatym doświadczeniem zawodowym, to na rynku pracy są często niezauważane lub intencjonalnie pomijane w rekrutacjach. Problem ten wciąż jest aktualny, a zmiany negatywnego postrzegania Silversów postępują zbyt wolno.

64 PROC. PROFESJONALISTÓW MA WĄTPLIWOŚCI, CZY APLIKOWAĆ DO FIRMY Z BRANŻY, KTÓRA W ICH OPINII JEST NIEETYCZNA

Z Raportu płacowego Hays 2024 wynika, że w tym roku największy odsetek specjalistów nie planuje zmieniać pracy, lecz wyraża otwartość na atrakcyjne propozycje zawodowe. Atrakcyjne, czyli przede wszystkim dobrze płatne oraz umożliwiające rozwój.

Jak reagować na seksualne zaczepki?

 

Nawet kobiety zajmujące stanowiska zarządcze stykają… się z seksualnymi aluzjami lub mniej lub bardziej zawoalowanymi zaczepkami kolegów. Psychologowie są… zgodni: niezależnie od pozycji i stanowiska, jakie zajmują… autorzy niewybrednych komentarzy, kobiety powinny działać szybko i zdecydowanie. Nie ma, na co czekać.
Jak reagować na seksualne zaczepki. Fot. Shutterstock Jak reagować na seksualne zaczepki. Fot. Shutterstock

Nie jest tajemnicą, że wiele kobiet, także tych ze ś›redniego i wysokiego szczebla menedżerskiego, wielokrotnie z ust mężczyzn słyszy często niewybredne żarty i uwagi na temat własnego wyglądu i jego seksualnych aspektów. Takie słowne, dwuznaczne zaczepki to zwyczajny mobbing. Czynnikiem stymulującym jego trwanie jest to, że werbalnie drę™czeni pracownicy w obawie przed popsuciem dobrej atmosfery w zespole lub utratą… pracy nie skarżą… się na swoich kolegów lub przełożonych. To z kolei utwierdza ich prześladowców w przekonaniu, że mogą… nadal bezkarnie to robią‡, a nawet posuwać się krok dalej. W skrajnych przypadkach nie tylko werbalnie, ale i fizycznie molestować seksualnie.

 

Dlatego, zdaniem psychologów, kobiety nie powinny takich zachowań„ lekceważyć‡. W przeciwnym razie problem bę™dzie narastał‚. Z obserwacji wielu menedżerów i coachów wynika, że zaczepki natury seksualnej na szczꙶ›cie coraz rzadziej pojawiają… się szczególnie w firmach o rozwiniętej kulturze organizacyjnej, ale i tam zapewne nigdy nie znikną….

 

- W moim obecnym ś›rodowisku biznesowym ś›wiadomość i dojrzał‚ość menedżerów w zakresie etyki jest bardzo wysoka. Wiem, że nie pozwolą… sobie na tego typu zachowania, czy zaczepki słowne w stosunku do mnie czy też innych kobiet. Ale jako menedżer i dyrektor HR kilkakrotnie byłam proszona o sprawdzenie i zbadanie takich przypadków w firmie - zdradza Sylwia Krzyżycka, coach ICC i dyrektor ds. zarzą…dzania zasobami ludzkimi w Grupie Hortex Holding.

 

- W cią…gu kilkunastu lat pracy w branży reklamowej jedynym zwrotem wykraczającym poza sprawy biznesowe, jaki usłyszał‚am był‚: "nie wygląda pani na swój wiek", co akurat jest bardzo mił‚e. Potrafię™ sobie jednak wyobrazi㇠taką… sytuację, w której mężczyzna stawia kobietę™ w bardzo trudnej sytuacji, zwracając się do niej w sposób dwuznaczny - opowiada Magdalena Czaja, prezes agencji reklamowej San Markos Republika Dobrej Marki.

 

Szybka riposta w cenie

Kasia, pracownica dużej korporacji, przez kilka lat siedział‚a z czterema mężczyznami w jednym dużym pokoju. Ci gapili się na nią… i opowiadali mię™dzy sobą rubaszne żarciki o jej biuś›cie, udach itp. Wiedzieli, że ją… w ten sposób upokarzają…, a mimo to z lubością… robili to dalej. Żarty się skoń„czył‚y dopiero wtedy, gdy któregoś› dnia zagroził‚a, że jak nie przestaną… tak dalej mówić‡, wszystko powie szefowi. Ich gesty i sł‚owa nagle znikn곂y! Ale atmosfera w pokoju nadal była napię™ta. Kasia postanowił‚a odejść z pracy. Na jej miejsce szef przyjął‚ mężczyznę™...

 

Zdaniem psychologów, zachowanie Kasi, która postraszyła swoich prześladowców, było właściwe. Szkoda tylko, że tak długo z tym czekał‚a. Kobiety, choćby dla własnego zdrowia psychicznego, powinny nie tylko reagować na poniżające je mę™skie żarciki, ale i informować szefów o zł‚ym, nieetycznym traktowaniu. Jest to tym bardziej istotne, że mꙿczyźni często sami nie czują…, że przekraczają… granicę™ dobrego smaku. są… wręcz przekonani, że to, co mówią… jest sympatyczne i zabawne. Dlatego tak ważna jest natychmiastowa reakcja już przy pierwszej takiej sytuacji. Kobiety powinny o tym mówi㇠niezależnie od tego, czy osoba stojąca za taką… wypowiedzią jest naszym kolegą… na tym samym szczeblu menedżerskim, czy też szefem. Pierwszą… reakcją może by㇠celna i cię™ta riposta, której celem jest delikatne zasygnalizowanie, że nie zgadzamy się na takie zaczepki.
- Zwrócił‚abym się do tej osoby o wstrzymanie od tego rodzaju propozycji czy zachowań, powodujących mój dyskomfort i wprawiających mnie w niepotrzebne zakłopotanie. Jako kobieta oczekuję™ od każdego mężczyzny szacunku, a jako menedżer profesjonalnego zachowania - uważa Inga Wawrzyniak, dyrektor marketingu firmy Redan.

 

Ostrzejsze reakcje

Co zrobić‡, jeżeli słowne upomnienie nie wystarczy albo - co gorsza - tylko rozochoci "dowcipnisia"?

 

-Wówczas zwrócił‚abym się do przełożonego osoby, która zachował‚a się w niewłaściwy sposób. Natomiast gdyby to nie poskutkował‚o, a dotyczyło mojego szefa, cóż... To wymaga postawienia sprawy na ostrzu noża i poważnej szczerej rozmowy. Na pewno nie trwałabym w takiej sytuacji - mówi Inga Wawrzyniak.

 

Niektóre przedsiębiorstwa posiadają już w swoich strukturach osoby, które czuwają… nad etyką w firmie czy też odpowiednie systemy, tzw. hot line, gdzie można zgłaszać tego typu nadużycia. Wzrasta także ś›wiadomość menedżerów, zmieniaja się stereotypy i kultury organizacji, gdzie o takich przypadkach mówi się otwarcie i reaguje skutecznie. Jeżeli to nie skutkuje, pozostaje wejś›cie na drogę™ cywilno-prawną….

 

Marcin Zawiśliński - Dziennikarz niezależny
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.