zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

ZDANIEM 46 PROCENT PROFESJONALISTÓW DYSKRYMINACJA I UPRZEDZENIA POZOSTAJĄ NAJWIĘKSZĄ BARIERĄ DLA KOBIET NA POLSKIM RYNKU PRACY

Pomimo licznych działań na rzecz wyrównania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, sytuacja, w jakiej znajdują się profesjonalistki pozostawia wiele do życzenia. W ankiecie przeprowadzonej przez agencję doradztwa personalnego Hays uprzedzenia i dyskryminacja ze względu na płeć ponownie zostały zidentyfikowane jako największa bariera utrudniająca kobietom rozwój oraz aktywny udział w rynku pracy. Jednocześnie 24 proc. respondentów uważa, że na przestrzeni ostatniego roku wśród ich pracodawców zmalało zainteresowanie kwestią równości i różnorodności (DE&I).

Czym jest wsparcie zdrowia psychicznego i wypalenie zawodowe polskich pracowników?

Choć zdawać by się mogło, że o zdrowiu psychicznym mówi się coraz częściej, to według raportu Manpower, 43% polskich pracodawców nadal nie podejmuje żadnych działań mających na celu wsparcie tego niezwykle ważnego obszaru. Pracownicy natomiast uważają, że zapobieganiu wypaleniu zawodowemu cennymi byłoby nie tylko zapewnienie elastyczności, dodatkowych dni wolnych, ale też zróżnicowanie zespołów pod względem wieku. 

SILVERSOM JEST TRUDNIEJ NA RYNKU PRACY

Dojrzałym pracownikom trudniej jest zmienić pracę i rozwijać się zawodowo. Takiego zdania jest nie tylko 90 proc. profesjonalistów biorących udział w sondażu Hays Poland, ale również eksperci rynku pracy. Osoby w wieku 50+, mimo że wyróżniają się dojrzałością biznesową, wysoką sprawczością oraz bogatym doświadczeniem zawodowym, to na rynku pracy są często niezauważane lub intencjonalnie pomijane w rekrutacjach. Problem ten wciąż jest aktualny, a zmiany negatywnego postrzegania Silversów postępują zbyt wolno.

64 PROC. PROFESJONALISTÓW MA WĄTPLIWOŚCI, CZY APLIKOWAĆ DO FIRMY Z BRANŻY, KTÓRA W ICH OPINII JEST NIEETYCZNA

Z Raportu płacowego Hays 2024 wynika, że w tym roku największy odsetek specjalistów nie planuje zmieniać pracy, lecz wyraża otwartość na atrakcyjne propozycje zawodowe. Atrakcyjne, czyli przede wszystkim dobrze płatne oraz umożliwiające rozwój.

Mężczyzna z dobrego domu

 

Kariera: W drodze na sam szczyt firmowej i zawodowej hierarchii nadal liczą się płeć oraz pochodzenie społ‚eczne. Tak przynajmniej wynika z kilkuletnich austriackich badań.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

W zasadzie Martin Poller ma ciekawą… pracę™. W biurze zarządu dużej giełdowej spół‚ki opracowuje strategię™ dla jednego z niemieckich koncernów-gigantów.

 

Jednak ten wysoko wykwalifikowany ekonomista niezbyt dobrze czuje się w przedsionku władzy. Szuka firmy, w której miał‚by więcej do powiedzenia i która dałaby mu szansę™ dotarcia na sam szczyt. Fakt, że nie wszedł‚ do ś›cisłego kierownictwa, wynika - wg niego - m.in. z czegoś›, na co nie ma wpływu. Chodzi o pochodzenie społ‚eczne. - Był‚em już ś›wiadkiem awansu kolegów, którzy nie reprezentowali niczego więcej ode mnie, ale za to należeli do "swoich" - mówi Poller, który wywodzi się z prostej i ubogiej rodziny.

 

Cenne pochodzenie

Jego podejrzliwość jest zrozumiał‚a - dobre zaplecze rodzinne nadal jest jedną z najważniejszych przesłanek kariery. Tak przynajmniej wynika z badań„ przeprowadzonych przez AE w Wiedniu. Manager Magazin publikuje ich wyniki na zasadzie wyłą…czności.

 

Profesor Wolfgang Mayrhofer i jego zespół przeanalizowali kariery zawodowe kilku pokoleń„ absolwentów tej najwię™kszej uczelni ekonomicznej w Europie, którą… ukoń„czyli tacy czoł‚owi menedżerowie, jak Erich Hampel - szef banku Creditanstalt, Peter Brabeck-Letmathe - CEO Nestle czy Dietrich Mateschitz - zał‚ożyciel Red Bulla. W sumie: ponad tysiąca menedżerów ś›redniego i wyższego szczebla zarzą…dzania dużych firm niemieckich, szwajcarskich i austriackich. Porównanie karier absolwentów z lat 70., 80. i 90. określa czynniki, które w najbliższych latach mogą… istotnie wpł‚ywać na awans zawodowy i pokazuje zmiany, jakie zaszł‚y w tym zakresie w ostatnich dziesię™cioleciach.

 

Wielu pnących się do góry menedżerów natrafia prę™dzej czy później na tyleż niewidoczne, co trudne do pokonania bariery, o których nigdy nie słyszeli na żadnym szczeblu edukacji, nawet jeś›li byli nader pilnymi słuchaczami. Rodzice Martina Pollera nie znali się na teatrze, nie mówiąc już o operze. Najbardziej elegancka restauracja, w jakiej bywali, to wiejska gospoda na szlaku górskiej wę™drówki w bawarskich Alpach. W pewnym momencie Poller zauważył‚, że brakuje mu wiedzy ogólnej i zaczął‚ pochłaniać ksią…żki, o których są…dził‚, że należą… do kanonu elity biznesowej. Chciał‚ nadrobić braki. - Ale to nie dość, by wskoczy㇠na naprawdę™ wysoki szczebel - mówi. Profesor Mayrhofer, sam pochodzą…cy z prostej rodziny, twierdzi, że wie, dlaczego się nie udał‚o. - Można posią…ść wiedzę™ i przyswoić sobie techniki towarzyskie, ale nie można nauczy㇠się sposobu bycia dobrze urodzonych - wyjaś›nia. Tymczasem przy obsadzie funkcji kierowniczych przełożeni preferują… kandydatów swojego pokroju, którzy na wysokich szczeblach władzy czują… się jak u siebie.

 

Wiedeń„skie badanie ujawnia, że rodzice wię™kszoś›ci menedżerów z najwyższej pół‚ki mają wyższe wykształ‚cenie. Z kolei socjolog Michael Hartmann ustalił‚, że na wiodą…cych stanowiskach w 400 najwię™kszych niemieckich firmach dominują… synowie klasy ś›redniej. Prawie poł‚owa prezesów 100 najwię™kszych przedsiębiorstw pochodzi z rodzin wysokich urzę™dników, kadry kierowniczej i przedsiębiorców. - Przynależność podwładnych do tej samej "klasy" daje szefom poczucie, że otaczają… się osobami godnymi zaufania - wyjaśnia Hartmann.

 

W rekrutacji, w której do głosu dochodzą… wzglę™dy społ‚eczne, ważną… rolę™ odgrywają cztery kryteria:

  1. Znajomość ekskluzywnego kodu ubioru i zachowania zdradzająca, czy kandydat zna niepisane reguły panujące na szczycie,
  2. Myś›lenie w kategoriach przedsiębiorczości i związane z tym pozytywne podejście do życia jako nieodzowny warunek wizjonerskiej zdolności twórczej,
  3. Pewność siebie w sposobie bycia,
  4. Szeroka wiedza ogólna dająca pożądane, cał‚ościowe spojrzenie.

Niektóre z tych cech pretendenci do awansu mogą… sobie przyswoić‡. Ale i tak wyjdzie szydł‚o z worka: brakuje im naturalnej swobody, z jaką dobrze urodzeni poruszają… się po salonach.

 

Pł‚e㇠ważniejsza niż kompetencje

Większą… niż pochodzenie społ‚eczne przeszkodą… w zaję™ciu wysokiego stanowiska jest jedynie przynależność do pł‚ci pię™knej. Badania prof. Mayrhofera potwierdzają… bowiem stereotyp o preferowaniu mężczyzn. Okazuje się, że w pierwszych trzech latach pracy praktycznie nie ma wśród przedstawicieli obu pł‚ci różnic, jeś›li chodzi o wynagrodzenie, liczbę™ podwładnych czy satysfakcję™ zawodową. Ale w miarę upł‚ywu czasu coraz wyraźniej ujawnia się uprzywilejowanie mężczyzn. Po 10 latach pracy zarabiają oni rocznie przecię™tnie o 18 tys. euro więcej niż kobiety. W sumie, w cią…gu tego okresu mꙿczyźni gromadzą na koncie 71 tys. euro więcej niż ich koleżanki.

 

Różnice widać też w zakresie przyznawanych uprawnień„. Kobiety muszą… czekać 3 lata nim otrzymają kolejnego podwładnego, podczas gdy przecię™tny szef-mężczyzna "wzbogaca się™" o dwóch podwładnych rocznie.

 

Eva Schunder - szefowa dział‚u HR producenta sprzę™tu medycznego - na własnej skórze odczuwa tą™ tendencję™. - Mając 38 lat zarabiam tyle, ile moi koledzy, którzy ledwie skoń„czyli trzydziestkę™ i mają znacznie mniejsze doświadczenie - mówi. Czy więc kobiety i dzieci z rodzin robotniczych są… z góry skazani na to, że ich kariera utknie w ślepej uliczce? Absolutnie nie - biologiczny i społ‚eczny handicap można zmniejszy㇠przez odpowiednią… postawę i ś›rodki zaradcze.

 

Sukces odnoszą… głównie ci, którzy eksponują… swoje osią…gnię™cia i talenty. Menedżerowie dbający o autoreklamę zarabiają przecię™tnie więcej i mają pod sobą więcej podwładnych niż skromni szefowie, którzy wolą… pielę™gnować dobre kontakty z przełożonymi. - Autoprezentacja opłaca się zdecydowanie lepiej niż służenie innym - podsumowuje Mayrhofer. Autoreklama jest więc w ś›wiecie biznesu zaletą…, a ci, którzy mają inne zdanie, przestają awansować. Zwłaszcza, jeś›li są… kobietami. Eva Schunder uważa np., że zarówno ewolucja, jak i wychowanie uczynił‚y z przedstawicielek jej pł‚ci istoty cenią…ce harmonię™, a w ich naturze nie leży "praca ł‚okciami". - Mierzi mnie takie zachowanie i postanowił‚am, że nie chcę™ ubiegać się o stanowisko czł‚onka zarządu - mówi.

 

Manager Magazin

 

Claus G. Schmalholz - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.