zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

4 powody przez które możesz wylecieć z pracy

Istnieją cztery główne powody, które mogą sprawić że twoją wypłatę i miejsce parkingowe przejmie ktoś inny.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Powód pierwszy to bezpoł›rednie narażenie się komuś ważnemu w firmie na tyle mocno, że ta osoba przy nadarzającej się okazji dopisze twoje nazwisko do listy zwolnień. Rozwią…zanie jest w sumie proste, tyle że bardzo bijące w dumę - należy przeprosić daną osobę oraz zaoferować swoją pomoc przy jakimś najbliższym projekcie. Trzeba bardzo dokładnie opisać jakiego typu pomoc możesz dostarczyć‡, żeby nie skończy㇠na metaforycznym czyszczeniu szaletów.

Pozostałe trzy powody należÄ… do tej samej grupy którą można nazwać "niezgodność z etapem istnienia firmy". Powody te wynikają z braku umieję™tnoś›ci potrzebnych na danym etapie istnienia lub z niedostatecznej biegłości w umieję™tnoś›ciach zawodowych w odniesieniu do wszystkich pracowników bę™dących na podobnej posadzie (np. informatyków odpowiedzialnych za sieć‡, księgowych bilansu, marketingowców sociala).

Powód numer dwa
to braki w obu tych wymiarach. Nie dość że taki menedżer nie pomaga w przejściu na następny poziom powodzenia biznesowego, to jeszcze nie jest dostatecznie wydajny w pracach bieżą…cych. Taki menedżer w zasadzie pracuje tymczasowo - dopóki nie bę™dzie dostę™pny na rynku pracy kandydat lepszy w wymiarze zawodowym i/lub w wymiarze rozwojowym.

Powód numer trzy to brak dostatecznych umieję™tnoś›ci rozwojowych przy zapewnieniu umieję™tnoś›ci codziennych. Przypadek ten zdarza się w sytuacji, gdy:
•  menedżerowi brakuje nastawienia na ambitne cele - nie chce zmieniać status quo, testować nowych rozwiązań, podważać dotychczasowych dogmatów funkcjonowania firmy,
•  firma powię™ksza się pod wzglę™dem kadry, a menedżerowi brakuje umieję™tnoś›ci podtrzymywania kontaktu z dużÄ… liczbą osób - zaniedbuje niektórych kosztem innych lub wszystkich traktuje tak samo, nie chce poznawać nowych osób, traktuje je jak intruzów,
•  menedżerowi brakuje szerokiego spojrzenia na firmę na tle cał‚ej branży i wyczucia rynku (powody sprawiające że klienci kupują pierwszy raz, a potem wracają ponownie) - nie rozumie sensu zmian, uważa firmę za jednego z liderów podczas gdy w rzeczywistości jest to jeden z wielu drobnych graczy.

Powód numer cztery to brak dostatecznych umieję™tnoś›ci codziennych przy zapewnieniu umieję™tnoś›ci rozwojowych. Zdarza się to w sytuacji, gdy pracownik ma smykałkę do kombinowania tak wielką, że dotychczasowe swoje obowiązki traktuje jak towar drugiej kategorii, którego obecność (lub nie) nie ma wię™kszego wpływu na dział‚alność firmy.

Jeśli uczciwie spojrzysz na swoją pracę, sposób pracy i uzyskiwane efekty, to szybko zorientujesz się który numer zagrożenia jest najsilniejszy w twojej sytuacji.

Rozwiązań sytuacji zagrożenia etatu jest kilka.

Pierwsze to odejście do innej firmy z nadzieją, że tam zagrożenie zniknie czyli umieję™tnoś›ci rozwojowe nie bę™dą potrzebne (bo firma nie ma ambicji wzrostu lub już osiągnęła ten wzrost), albo nie bę™dą potrzebne codzienne umieję™tnoś›ci (bo od tego firma ma bardziej wydajnych ludzi niż ty).

Drugie wyjście to założenie własnej firmy specjalistycznej świadczącej usługi m.in. dotychczasowej firmie w dotychczasowym zakresie.

Trzecie wyjście to założenie własnej firmy specjalistycznej, która bę™dzie badać, analizować i tworzy㇠możliwe scenariusze przyszłoś›ci branży.

Czwarte wyjście to stworzenie w ramach firmy osobnego zespoł‚u, który bę™dzie się zajmować testowaniem możliwoś›ci rozwoju.

Piąte wyjście to zaciśnięcie zębów i dopasowanie umieję™tnoś›ci do wymagań rozwoju lub wzmocnienie umieję™tnoś›ci by przeskoczy㇠w hierarchii innych pracowników.

W różnych firmach różne rozwiązania są… skuteczne. Trzeba to określić indywidualnie, bo też sytuacja materialna może by㇠całkiem różna.

Najczęściej spotyka się wyjście numer pięć (które dział‚a różnie, bo jednak ludzie są… przyzwyczajeni do starego sposobu działania, a przyzwyczajenia trudno zmienić, nawet za cenę utrzymania etatu) oraz wyjście numer jeden (przy czym w innej firmie okazuje się, że sytuacja jest dokładnie taka sama jak w firmie poprzedniej).

więcej wskazówek dla intraprzedsiębiorców, przedsiębiorców indywidualnych i menedżerów, plus bardzo ciekawe studia przypadków rozwoju polskich firm znajdziesz w książce "Przedsię™biorczość i zarzą…dzanie firmą. Podstawy teoretyczne" Jana Targalskiego i Anny Francik (red. nauk.) (Wydawnictwo C.H. Beck, 2009).

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.