zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

6 zasad dobrego planowania dla menedżerów

 

Dobry menedżer powinien umieć dobrze planować - nawet jeśli nie widzi takiej potrzeby w aktualnym miejscu pracy, w danym momencie. Większość małych i średnich firm może bowiem działać bez skomplikowanych analiz i odnieść trwały sukces. Jednak jeśli zwiększy się liczba działań, które musisz kontrolować (na skutek rozwoju firmy lub zmiany miejsca pracy), niezbędne stanie się planowanie w sensie porządkowanie działalności, wybór najbardziej zyskownych kierunków i najbardziej wartościowych projektów. Oto 6 podstawowych zasad dobrego planowania, których przestrzeganie pozwoli ci pracować z niezachwianą pewnością… siebie.

 

(1) Przede wszystkim trzeba wiedzieć‡, że proces planowania obejmuje: prognozowanie, programowanie i tworzenie planu. Prognozowanie polega na naukowym przewidywaniu przyszłych zjawisk i procesów. Programowanie jest zespołem czynności zmierzających do ustalenia sformatowanego opisu celów działalności organizacji oraz określenia optymalnych środków ich realizacji. Tworzenie planu dotyczy przyszłej działalności tak jak programowanie, jednak różni się od niego stopniem konkretności:

  • Programów jest kilka, plan jest jeden, wybrany z wielu możliwych.
  • Program to propozycja do dyskusji, plan obowiązuje i jest egzekwowany.
  • Program zawiera ogólniki, plan zawiera liczby.
  • Program wskazuje kierunki i sposoby realizacji celów, plan to zbiór decyzji.

 

(2) Jeśli nie chcemy stosować metody prób i błędów, licząc na szczęśliwy przypadek, musimy odpowiednio ukierunkować naszą aktywność. właściwe ukierunkowanie działań jest łatwiejsze, gdy podchodzimy do tego w sposób zorganizowany i systematyczny. Po to właśnie stosuje się plany. Planowanie jest więc procesem polegającym na świadomym ustalaniu kierunków działania oraz podejmowaniu decyzji opartych na celach, faktach i dobrze przemyślanych ocenach. Oczywiście dopiero przyszłość weryfikuje skuteczność planu, jednak nawet jego sporządzenie przynosi konkretne korzyści.

 

(3) Podstawową cechą planu jest jego celowość. Każdy plan jest bowiem formułowany dla zapewnienia sprawnej realizacji postawionego celu. Plany powinny zatem przewidywać jakie działania prowadzą do zamierzonego celu, jakie od niego oddalają, jakie mogą ze sobą kolidować, a jakie są po prostu nieistotne. Wymaga to postawienia wielu pytań i znalezienia wielu informacji. Stąd też plany nie powinny powstawać pod presją czasu czy budżetu na kontakty z ekspertami. Jeśli zależy ci na efekcie, okaż to, przykładając się do planu.

 

(4) Proces planowania jest w istocie ciągiem stawianych pytań i udzielanych odpowiedzi. Za trzy podstawowe pytania, na które należy udzielić odpowiedzi w procesie planowania, uważa się następujące:

  • Dokąd zmierzasz?
  • W jakim środowisku i otoczeniu się znajdujesz?
  • Jak się dostaniesz tam, dokąd zmierzasz?

 

W pytaniu pierwszym zawiera się dążenie do określenia misji organizacji oraz naczelnych celów jej działania. Pytanie drugie wiąże się z potrzebą zbadania wewnętrznych warunków organizacji, czyli uzyskania informacji o siłach i słabościach przedsiębiorstwa. Wymagane jest także określenie potencjalnych szans i zagrożeń stwarzanych przez czynniki oraz trendy wypływające z otoczenia firmy. Natomiast pytanie trzecie obejmuje opracowanie alternatywnych rozwiązań dla opracowywanego planu. Następnym zadaniem jest tworzenie planów "na wszelki wypadek", przydatnych w razie zajęcia niespodziewanych zdarzeń„ czy sytuacji kryzysowej.

 

(5) Ciągłe cele przekształca się w konkretne zadania przez wyznaczenie harmonogramów osiągania każdego celu, ustalenie konkretnych wskaźników realizacji, za pomocą których można zmierzyć każde zadanie, szeregowanie celów w kolejności znaczenia z punktu widzenia przyszłości.

 

(6) Zgodnie z kryterium "charakter planu" najczęściej dzieli się plany na: strategiczne, taktyczne i operacyjne. Przez plan strategiczny należy rozumieć zbiór decyzji określających cele i ich zmiany wynikające z konieczności przystosowania się do zmian w otoczeniu, zasoby niezbędne do osiągnięcia założonych celów oraz sposoby ich pozyskania, rozmieszczenia i użytkowania. Zakreśla on ogólne ramy dla zasadniczych decyzji przedsiębiorstwa. Plan taktyczny jest natomiast zbiorem decyzji określających cele półśrednie względem celów sformułowanych przez plan strategiczny. Plan ten obejmuje także ustalenia, co do reguł przydzielenia zasobów stosownie do zadań bieżących oraz ustalenia reguł efektywnego ich wykorzystywania przy realizacji zadań. Przez plan operacyjny należy natomiast rozumieć zbiór decyzji określających konkretne zadania i działania konieczne do poprawnego ich wykonania w przewidzianym ściśle czasie oraz warunki, które muszą być dotrzymane przy realizacji poszczególnych zadań i czynności (technologiczne, ekonomiczne, organizacyjne), a także warunki zewnętrzne (np. ochrony środowiska). Jest to konkretny zestaw czynności w danym dniu, tygodniu, miesiącu.

 

więcej informacji o zarządzaniu popartych realistycznymi studiami przypadków znajdziesz w książce "Zarządzanie. Teoria i praktyka" Andrzeja K. Koźmińskiego i Włodzimierza Piotrowskiego (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Książka jest dostępna w cenie ze zniżką… w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl. Wykorzystanie za wiedzą… Wydawcy.

 

KarieraManagera.pl

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.