zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Aaabsolutny wstęp do e-learningu

E-learning to poję™cie dość enigmatyczne, dlatego najczęściej wyobrażamy je sobie jako elektroniczne materiał‚y edukacyjne udostę™pniane osobom uczącym się™.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Materiałami tymi mogą być‡: teksty pisane, ćwiczenia, testy sprawdzające, filmy, animacje, prezentacje multimedialne, ebooki i audiobooki, gry edukacyjne, e-testy, wideokonferencje, czaty, podcasty, blogi, aplikacje internetowe itd. Zdarzają… się też materiał‚y zebrane w bardziej tradycyjny sposób Nośnikiem tych materiał‚ów mogą… by㇠pł‚yty CD i DVD, różnego rodzaju programy, aplikacje i narzę™dzia internetowe.

Przyk‚ładowy fragment programu e-learningu wygląda nastę™pująco:

Cel programu - Nabycie umieję™tnoś›ci przygotowania i przeprowadzenia projektu

Lekcja 1 - Wstę™p do zarzą…dzania projektami
Ekran początkowy (widziany przez użytkownika programu) -  Cele lekcji (forma: tekst czytany przez lektora)
Ekran 1 - Definicja projektu (forma: tekst czytany przez lektora)
Ekran 2 - Definicja zarzą…dzania projektami (forma: tekst czytany przez lektora)
Ekran 3 - Typy projektów (forma: tekst czytany przez lektora, otwierające się okienko pop-up z definicją… danego typu projektu)
Ekran 4 - Cykl życia projektów (forma: animacja obrazująca cykl życia projektu, pop-up z opisem charakteryzującym różne cykle)
Ekran 5 - Główne procesy w ramach zarzą…dzania projektami (forma: schemat, tekst, pop-up z opisem danego procesu)
Ekran 6    - System zarzą…dzania projektem w firmie (forma: tekst, ikony prezentujące różne programy do zarzą…dzania)
Ekran 7    - Kluczowe osoby zaangażowane w projekty (forma: schemat (zdję™cia) z podział‚em na role w zespole, pop-up z opisem odpowiedzialności poszczególnych ról)
Ekran koń„cowy - Podsumowanie lekcji 1 (forma: tekst czytany przez lektora)

Lekcja 2 - Przywództwo w zarzą…dzaniu projektami   
Ekran począ…tkowy - Cele lekcji (forma: tekst czytany przez lektora, przewodnia grafika)
Ekran 1 - Lider a kierownik (forma: tekst - opis cech)
Ekran 2 - Atrybuty lidera (forma: ć‡wiczenie)
Ekran 3 - Budowanie autorytetu lidera (forma: krótkie filmiki prezentujące zł‚e i dobre praktyki)
Ekran koń„cowy - Podsumowanie lekcji nr 2 (forma: tekst czytany przez lektora)

Ale przecież to samo dzieje się podczas zwykł‚ych szkoleń„ - powiesz.

Owszem, ale w e-learningu nie ma trenera podającego ci informacje w czasie kiedy twoje dziecko leży chore w domu lub gdy myślami jesteś przy ważnym projekcie, który trzeba jutro zamknąć. I z drugiej strony - nie musisz czekać na najbliższy termin szkolenia, ponieważ produkty e-learningowe są… dostę™pne przez cał‚y czas. Korzystanie z e-learningu obniża budżet szkoleniowy, eliminując koszty delegacji, honorariów trenerów i koszty logistyki (transport, żywienie, zakwaterowanie). Treść i umieję™tnoś›ci nabywane przez pracowników są… standaryzowane, ponieważ na wybór ważnych informacji i sposób przekazania (motywujący lub nudzą…cy) nie ma wpł‚yw żaden trener. Powtarzalność doświadczenia uczenia się jest bardzo wysoka. Kolejną korzyś›cią z używania e-learningu jest zmiana mentalności pracowników - odpowiedzialność za przebieg nauki leży po ich stronie, nie po stronie dział‚u HR lub menedżera zespoł‚u. Wszystkie treści są… gotowe i czekają…, pracownik powinien samodzielnie wybrać szkolenie, zakres potrzebnych informacji i preferowane tempo ich przyswajania. Obserwacja własnych wyników daje motywację™ do przechodzenia kolejnych lekcji, rozwiązywania i poprawiania testów, a także poszerzania wiedzy na własną… rę™kę™ lub z wykorzystaniem sesji dodatkowych z trenerem, ściśle dostosowanych do potrzeb i specyfiki pracy danego pracownika.

Oto przykł‚ad pewnej firmy ś›redniej wielkości, która skorzystał‚a z e-learningu:

***  Problem/wyzwanie:
1.   Szybki rozwój i czę™sta modyfikacja produktów.
2.   Częste interwencje pracowników serwisu w bł‚ahych sprawach.
3.   Konieczność autoryzacji sieci partnerów i reprezentantów handlowych luźno związanych z firmą…, którzy do tej pory wiedzą™ dotyczą…cą… produktów zdobywali z materiał‚ów tekstowych i rzadko organizowanych szkoleń„.
4.   Brak programów i ś›cieżek szkoleniowych pracowników i partnerów handlowych.

***  Rozwią…zanie:
1.   Został‚y stworzone szczegółowe opisy kompetencji i umieję™tnoś›ci sprzedawców i pracowników technicznych, a nastę™pnie programy szkoleń„ i ś›cieżki rozwoju.
2.   Ze wzglę™du na bardzo rozwinię™tą… sie㇠sprzedaży zdecydowano, że wszystkie szkolenia dotyczące produktów i technik sprzedaży bę™dą organizowane w formie e-learningowej, a szkolenia techniczne w formie mieszanej: początkowo e-learningowej, nastę™pnie w postaci tradycyjnych warsztatów i ponownie konsultacji online.
3. Wprowadzono dwa rodzaje autoryzacji partnerów, polegające na wydawaniu certyfikatów dla sprzedawców i pracowników technicznych partnerów biznesowych. W celu uzyskania certyfikatu konieczne było zaliczenie kilku kursów polegających na samodzielnej nauce i wzię™cie udziału w kilku sesjach online. Pracownicy techniczni brali również udział w egzaminie praktycznym.
4. Z powodu braku specjalistów IT zdecydowano się na skorzystanie z systemu utrzymywanego przez firmę™ zewnę™trzną…: wykupiono na rok konta dla 200 użytkowników, z możliwoś›cią… comiesię™cznej zmiany użytkownika i pobierania opł‚at za szkolenia od partnerów biznesowych.

***  Efekty:
W cią…gu pierwszego roku zmniejszono o poł‚owę liczbę™ interwencji serwisu w błahych sprawach, a czas reakcji serwisu skrócił‚ się do kilku godzin. Pracownicy partnerów biznesowych samodzielnie wykonywali prace montażowe, a dodatkowe konsultacje był‚y potrzebne sporadycznie. Nastą…pił‚ również wzrost sprzedaży.

Jak widzisz na przykł‚adzie tej firmy, e-learning może by㇠realizowany jako samodzielny program rozwoju pracowników (uczestnicy otrzymują… hasło dostę™pu, logują się w witrynie e-learningowej i zapoznają z zamieszczonymi tam treściami) albo jako jeden z elementów procesu edukacyjnego (np. materiał‚y e-learning, potem sesja ć‡wiczeniowa z trenerem wykorzystująca informacje z e-learningu, test sprawdzenia poziomu opanowania wiedzy i umieję™tnoś›ci). Istnieje wiele modelów procesu edukacyjnego z wykorzystaniem e-learningu. Ich wybór zależy od potrzeb danej firmy, zespoł‚u lub pracownika.

Jak znaleźć‡ odpowiedni program edukacyjny wykorzystujący e-learning?

Zanim zaczniesz szukać firm oferujących systemy e-learningowe, musisz odpowiedzie㇠sobie na cztery pytania. Pomogą ci one doprecyzować czego właś›ciwie potrzebujesz.

Pytanie 1  -  Czego wymagam od uczestników programu edukacyjnego?
Odpowiedź 1  -  Jeśli potrzebne jest przekazanie konkretnej wiedzy i niepotrzebne są… dodatkowe objaśnienia na temat praktycznego wykorzystania oraz współpraca z innymi ludźmi, to skuteczna bę™dzie forma podawcza programu edukacyjnego - czyli dokumenty, prezentacje multimedialne (ale nie ćwiczenia interaktywne!), nagrania audio lub wideo udostę™pniane za poł›rednictwem platformy edukacyjnej, bez możliwoś›ci kontaktu z nauczycielem lub innymi uczestnikami szkolenia. Jeśli konieczne jest zaangażowanie uczestnika programu, skontrolowanie jego wyników, przeć‡wiczenie zdobywanej wiedzy w sytuacjach praktycznych, wtedy skuteczna bę™dzie forma interaktywna - czyli materiał‚y dydaktyczne wzbogacone o różnego rodzaju zadania, ćwiczenia, testy, quizy, gry, symulacje. Jeśli konieczne jest wyartykułowanie wiedzy przez uczestników, wymiana poglądów, pokazanie różnych punktów widzenia, wtedy należy skorzystać z formy współpracy - czyli umożliwi㇠wymianą™ informacji mię™dzy uczestnikami, zorganizować wirtualne grupy, laboratoria, sesje dyskusyjnych i ć‡wiczeniowych, konferencje na żywo.

Pytanie 2  -  Kiedy pracownicy bę™dą uczestniczy㇠w programie (zakładamy, że nie da się ich zebrać w tym samym miejscu)?
Odpowiedź 2  -  Jeśli trudno zebrać wszystkich zainteresowanych o tym samym czasie, wtedy skuteczna jest forma asynchroniczna programu edukacyjnego - czyli głównie samokształcenie wspierane mentoringiem lub coachingiem indywidualnym. Jeśli da się zebrać o tym samym czasie, wtedy należy skorzystać z formy synchronicznej - czyli spotkał„ w wirtualnych klasach pod opieką… instruktora moderującego zajęcia. Można również stosować formę mieszaną… - czyli jedną czꙶć materiał‚ów przekazać asynchronicznie, a drugą czꙶć przekazać synchronicznie.

Pytanie 3  -  Czy konieczna jest praca online uczestników?
Odpowiedź 3  -  Forma offline polega na pobraniu materiał‚ów edukacyjnych z systemu, a nastę™pnie korzystaniu z nich bez konieczności stał‚ej komunikacji z portalem szkoleniowym. Forma online polega na korzystaniu z materiał‚ów przy stałym połączeniu z portalem szkoleniowym. Różnica może wynikać zarówno z treści materiał‚ów (jeś›li zawierają ważne informacje firmowe), jak i fizycznych ograniczeń„ łą…cz i zasię™gu dostępu do internetu (nie wszędzie korzystanie z internetu odbywa się sprawnie i pł‚ynnie przez cał‚y czas).

Pytanie 4  -  Czy potrzebne jest bieżą…ce śledzenie postę™pów uczestników?
Odpowiedź 4  -  Forma bez śledzenia (no tracking) to takie korzystanie przez użytkowników z materiał‚ów edukacyjnych, w trakcie którego system zarzą…dzania treścią nie gromadzi informacji na temat postępu użytkownika w szkoleniu oraz wyników jego wykonania. Forma ze śledzeniem postępu (tracking) taką… kontrolę™ prowadzi. Umożliwia to nie tylko bieżą…cą… ocenę™ aktywnoś›ci i zaangażowania uczestnika, ale też np. automatyczne prowadzenie punktacji, dostosowanie poziomu trudności ć‡wiczeń„ lub wyś›wietlenie dodatkowych wskazówek wyjaś›niajacych niezrozumiał‚e fragmenty.

więcej ciekawych informacji o e-learningu znajdziesz w książce ''E-learning. Tajniki edukacji na odległość' Marleny Plebań„skiej (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Ksią…żka jest dostę™pna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.beck.pl

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.