zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Business Plan Kariery

Wiele osób uważa, że sukces managerski osiągają ci, którym udał‚o się znaleźć‡ we właściwym miejscu we właściwym czasie. Jeśli mówią… to ci, którzy taki sukces odnieśli, to jest to z ich strony przejaw pewnej kokieterii. Jeśli ci którym się to nie udał‚o - próba usprawiedliwienia własnej porażki. Oczywiś›cie są… takie przypadki (dobrym przykł‚adem jest początek lat dziewięć‡dziesią…tych, gdy w Polsce kariery managerskie robili absolwenci filologii angielskiej, bo był‚y to jedyne osoby, z którymi zachodni inwestorzy mogli się dogadać), ale najczęściej - jak w każdej innej dziedzinie - sukces jest wynikiem ciężkiej pracy i świadomości celu, do którego się da…ży.
Business Plan Kariery, fot. shutterstock Business Plan Kariery, fot. shutterstock

Gdy przyjrzymy się ś›cieżkom karier managerów, którzy wysokie pozycje osią…gnę™li wcześ›niej niż inni, okaże się, ze wię™kszość z nich nie tyle pomagał‚a szczꙶ›ciu, co tworzyła swoje szczꙶ›cie poprzez, z jednej strony umieję™tność lepszego niż inni wykorzystywania nadarzających się okazji, z drugiej wyczucia, w którym kierunku iść i w jakim momencie dokonywać zmian.
Oczywiś›cie tak, jak nie każdy może by㇠wirtuozem skrzypiec tak nie każdy jest w stanie prowadzi㇠do sukcesu zł‚ożone organizacje.
Ale prócz talentu potrzebna jest też praca, rozumiana nie tylko jako możliwie najlepsze wykonywanie powierzonych zadał„, ale także jako praca nad sobą - analizowanie sytuacji, w której się znajdujemy, wycią…ganie wniosków i przekł‚adanie ich na odpowiednie działania.
Tak naprawdę™ zakres dział‚ań„ w tym obszarze nie różni się od klasycznego bussines planu, z którym każdy z nas miał‚ wielokrotnie do czynienia.

Jaki powinien by㇠horyzont czasowy "bussines planu kariery"?
Cel z reguły jest dalekosiꙿny, ale powiedzenie, że za 15 lat chcą™ by㇠prezesem dużej mię™dzynarodowej korporacji jest bardziej marzeniem niż planem.
Większość specjalistów uważa, że bussines plan kariery powinien by㇠robiony na okresy 3- 5 letnie.
Ja dodam od siebie, że powinno to by㇠planowanie kroczą…ce - przynajmniej raz na rok powinno się przeanalizować sytuację™ i wprowadzi㇠odpowiednie zmiany.

Co powinien obejmować "bussines plan kariery"?

Cele bussinesowe do osią…gnię™cia w cią…gu 3-5 lat
Gdzie powinieneś się po tym czasie znaleźć‡ w sensie funkcji, poziomu hierarchii, branży, lokalizacji, ś›rodowiska i typu ludzi, z którymi chciał‚byś› pracować, rodzaju doświadczenia, które chciał‚byś› zdobyć‡.

Analiza historyczna

Dotychczasowy przebieg kariery, tempo i rodzaj promocji, obszary szczególnych osiągnięć i dział‚ań„ dających najwię™kszą… satysfakcję. Czy w ś›wietle dotychczasowej historii postawione sobie cele są… realistyczne?

Analiza potrzeb rozwojowych
Czego brakuje mi by by㇠kompletnym managerem? W jakich obszarach potrzebują dalszego rozwoju, które kompetencje mogą™ poprawi㇠drogą… formalnego szkolenia (jakiego), a które poprzez zdobycie dodatkowego doświadczenia (jakiego)?

Otoczenie
Jak bę™dzie się zmieniał, jak może wyglądać rynek pracy za 3-5 lat? Znaczenie jakich cech, kwalifikacji i doświadczenia bę™dzie rosło, a jakich malał‚o?  Jakiego typu bussines bę™dzie miał‚ szansą najwię™kszego rozwoju? Jakie bę™dą zmiany geograficzne, jak bę™dzie przemieszczał‚ się bussines? Czy są… zmiany ekonomiczne lub technologiczne, które mogą… wpł‚ynąć‡ na rynek pracy?

Produkty
Jakie "produkty" ( w sensie wartości dodanej dla pracodawcy) mogą zaoferować? Czy za 3-5 lat na takie "produkty" bę™dzie zapotrzebowanie rynkowe? Jaki rozwój/zmiany/adaptacja są… potrzebne by mój "produkt" był rynkowy? Jakich "produktów" nie oferują™? Których "produkcją™" mogą… uruchomić‡, a których nie (bo np. nie mam odpowiednich zdolności numerycznych)?  W jaki sposób te czynniki mogą… wpł‚ywać na realizację™ założonych celów?

Dostawcy
Czy określonej wyżej cele (kariera, rozwój osobisty, wynagrodzenie materialne) mogą… by㇠osią…galne przy użyciu obecnych "dostawców" (w tym przypadku dostawcą… jest nasz pracodawca)? Jacy są… inni dostawcy na rynku? Co należy zrobić‡, by upewni㇠się, że inni dostawcy są… w stanie spełni㇠nasze oczekiwania?

Zasoby
Czy z punktu widzenia zdrowia, kondycji psychicznej jestem w stanie osią…gnąć cele, jakie sobie okreś›liłem? Czy mam wystarczające zasoby finansowe (by przyjąć‡ niżej pł‚atną…, ale rozwojową… pracę™, iść na stacjonarne MBA lub otworzy㇠własną… firmę)? Czy moja sytuacja rodzinna pozwala mi na osią…gnię™cie zamierzonych celów?

Plan alternatywny
Czy mam satysfakcjonujące "wyjście zapasowe", jeżeli nie zdołam osią…gnąć zamierzonego celu? Jakie inne umieję™tnoś›ci i zainteresowania powinienem rozwijać, by nie znaleźć‡ się w ślepym zaułku?

Prawda, że brzmi to znajomo?
Jeśli takie planowanie sprawdza się w tysiącach przypadków projektów businessowych to spróbujmy zastosować je dla siebie.


4Direct Search

 

Maciej Grzegrzółka - 4Direct Search
4Direct Search


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.