zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Czy Herzberg miał‚ rację?

  czyli przyczyny zaangażowania ludzi w pracę. Motywacja jest mechanizmem, który daje czł‚owiekowi chęć i siłę do działania oraz umożliwia realizację celów życiowych. Pozwala też osiągać zaplanowane wcześ›niej wyniki w pracy zawodowej. W motywowaniu ważne jest nie tylko to, by pobudzić czł‚owieka do działania, ale by utrzymać go na optymalnym poziomie zaangażowania w pracę. Dlaczego zatem jedni są… bardziej zaangażowani, a inni mniej?  
Czy Herzberg miał‚ rację™?, fot. shutterstock Czy Herzberg miał‚ rację™?, fot. shutterstock

W teorii motywacji Herzberg wyróżnił‚ dwie kategorie czynników (czynniki zewnę™trzne - zwane czynnikami higieny lub niezadowolenia oraz czynniki wewnę™trzne - zwane motywatorami lub zadowolenia), które decydują… o postawach pracowników. Postawy pozytywne można kreować m.in. poprzez zainteresowanie pracą… czy też planowanie kariery pracownika, natomiast postawy negatywne wynikają… z niezadowolenia pracownika, na przykł‚ad ze zbyt niskiego wynagrodzenia za pracę™.

Można się zastanawiać, jakie źródł‚o motywacji jest lepsze - zewnę™trzne czy wewnę™trzne. Aby to stwierdzić, trzeba znaleźć‡ odpowiedź na pytanie, co jest dla mnie kryterium sukcesu - bycie lepszym od innych czy bycie lepszym od siebie? Jeśli bycie lepszym od innych, to ważne są… nagrody, uznanie, osią…gnię™cia, awans, jeś›li bycie lepszym od siebie, to sukcesem jest możliwość rozwoju i wykonywanie pracy dającej satysfakcję. Motywatory wskazane przez Herzberga bę™dą zatem różnie oddział‚ywały na ludzi, w zależnoś›ci od tego, z jakiego rodzaju źródł‚a ludzie ci czerpać motywację™, czyli co jest dla nich motorem działania.

Zaangażowanie organizacyjne

Żeby organizacja mogła efektywnie osią…gać wyznaczone cele, ważne jest, by jej pracownicy byli w nie zaangażowani, identyfikowali się z nimi, chcieli mie㇠wpł‚yw na ostateczny sukces firmy. Zaangażowanie jest poję™ciem szerszym niż motywacja i wykazuje tendencję™ do utrwalania się wraz z upł‚ywem czasu. Silne zaangażowanie organizacyjne bę™dzie związane z sumiennością…, niskim poziomem absencji, wysokim poziomem wysił‚ku, wię™kszą… efektywnością…. Wysoki poziom zaangażowania może powodować wzrost efektywności w niektórych sytuacjach(1).

Zaangażowanie organizacyjne(2) można pogrupować w trzy główne obszary:

- zaangażowanie jako emocjonalne przywią…zanie (afekt) - osoby o wysokim poziomie tego zaangażowania czują… się związane z firmą…, angażują… się w nią… oraz są… zadowolone z bycia uczestnikiem danej organizacji. Zaangażowanie typu afekt wskazuje na emocjonalne przywią…zanie do celów i wartości organizacji, do roli jednostki związanej z realizacją… tych celów oraz do samej organizacji dla jej dobra. Osoba o takim typie zaangażowania ma w sobie gotowość do ponoszenia wysił‚ku na rzecz organizacji, jej motywacja do pracy wynika z wysokiej identyfikacji z firmą, jej wizją… i misją…;
- zaangażowanie jako konsekwencja przewidywanych kosztów (trwanie) - zaangażowanie tego typu niesie ze sobą nastawienie na przetrwanie. Oznacza to, że ludzie są… przywią…zani do organizacji na zasadzie trwania w niej, ponieważ nie widzą… innych możliwoś›ci na rynku, w zwią…zku z tym mniej efektywnie wykonują… swoją pracę™;
- zobowią…zanie (normatywne) - zaangażowanie normatywne związane jest z przekonaniami pracownika co do powinności wobec organizacji (3). Opierając się na tym założeniu, osoba postępuje w określony sposób, gdyż uznaje dane działania za właściwe i moralnie uzasadnione. Pracownicy deklarujący wysoki poziom zaangażowania normatywnego pozostają… więc w organizacji, bo czują…, że powinni, są… lojalni wobec niej.

Wewnę™trzna motywacja

Od kilkunastu lat pisze się o motywacyjnej funkcji wynagrodzeń, a zgodnie z teorią… Herzberga wynagrodzenie nie jest motywatorem, ale czynnikiem higieny. Motywuje za to połączenie dobrego systemu wynagrodzeń z cał‚ym systemem czynników, które mogą… wpł‚ywać na wzrost motywacji. W budowaniu zaangażowania w organizacją™ najistotniejsze są… te czynniki, które stanowią źródł‚o wewnę™trznej motywacji i są… związane z tym, co zapewnia rozwój, a więc: feedback, innowacyjność firmy, możliwość wpływu na kształt firmy oraz na własną… karierę™ zawodową.


Personel i Zarzą…dzanie

 

Agnieszka Kozak, Radosław Wajler - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.