zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

Czy Herzberg miał‚ rację?

  czyli przyczyny zaangażowania ludzi w pracę. Motywacja jest mechanizmem, który daje czł‚owiekowi chęć i siłę do działania oraz umożliwia realizację celów życiowych. Pozwala też osiągać zaplanowane wcześ›niej wyniki w pracy zawodowej. W motywowaniu ważne jest nie tylko to, by pobudzić czł‚owieka do działania, ale by utrzymać go na optymalnym poziomie zaangażowania w pracę. Dlaczego zatem jedni są… bardziej zaangażowani, a inni mniej?  
Czy Herzberg miał‚ rację™?, fot. shutterstock Czy Herzberg miał‚ rację™?, fot. shutterstock

W teorii motywacji Herzberg wyróżnił‚ dwie kategorie czynników (czynniki zewnę™trzne - zwane czynnikami higieny lub niezadowolenia oraz czynniki wewnę™trzne - zwane motywatorami lub zadowolenia), które decydują… o postawach pracowników. Postawy pozytywne można kreować m.in. poprzez zainteresowanie pracą… czy też planowanie kariery pracownika, natomiast postawy negatywne wynikają… z niezadowolenia pracownika, na przykł‚ad ze zbyt niskiego wynagrodzenia za pracę™.

Można się zastanawiać, jakie źródł‚o motywacji jest lepsze - zewnę™trzne czy wewnę™trzne. Aby to stwierdzić, trzeba znaleźć‡ odpowiedź na pytanie, co jest dla mnie kryterium sukcesu - bycie lepszym od innych czy bycie lepszym od siebie? Jeśli bycie lepszym od innych, to ważne są… nagrody, uznanie, osią…gnię™cia, awans, jeś›li bycie lepszym od siebie, to sukcesem jest możliwość rozwoju i wykonywanie pracy dającej satysfakcję. Motywatory wskazane przez Herzberga bę™dą zatem różnie oddział‚ywały na ludzi, w zależnoś›ci od tego, z jakiego rodzaju źródł‚a ludzie ci czerpać motywację™, czyli co jest dla nich motorem działania.

Zaangażowanie organizacyjne

Żeby organizacja mogła efektywnie osią…gać wyznaczone cele, ważne jest, by jej pracownicy byli w nie zaangażowani, identyfikowali się z nimi, chcieli mie㇠wpł‚yw na ostateczny sukces firmy. Zaangażowanie jest poję™ciem szerszym niż motywacja i wykazuje tendencję™ do utrwalania się wraz z upł‚ywem czasu. Silne zaangażowanie organizacyjne bę™dzie związane z sumiennością…, niskim poziomem absencji, wysokim poziomem wysił‚ku, wię™kszą… efektywnością…. Wysoki poziom zaangażowania może powodować wzrost efektywności w niektórych sytuacjach(1).

Zaangażowanie organizacyjne(2) można pogrupować w trzy główne obszary:

- zaangażowanie jako emocjonalne przywią…zanie (afekt) - osoby o wysokim poziomie tego zaangażowania czują… się związane z firmą…, angażują… się w nią… oraz są… zadowolone z bycia uczestnikiem danej organizacji. Zaangażowanie typu afekt wskazuje na emocjonalne przywią…zanie do celów i wartości organizacji, do roli jednostki związanej z realizacją… tych celów oraz do samej organizacji dla jej dobra. Osoba o takim typie zaangażowania ma w sobie gotowość do ponoszenia wysił‚ku na rzecz organizacji, jej motywacja do pracy wynika z wysokiej identyfikacji z firmą, jej wizją… i misją…;
- zaangażowanie jako konsekwencja przewidywanych kosztów (trwanie) - zaangażowanie tego typu niesie ze sobą nastawienie na przetrwanie. Oznacza to, że ludzie są… przywią…zani do organizacji na zasadzie trwania w niej, ponieważ nie widzą… innych możliwoś›ci na rynku, w zwią…zku z tym mniej efektywnie wykonują… swoją pracę™;
- zobowią…zanie (normatywne) - zaangażowanie normatywne związane jest z przekonaniami pracownika co do powinności wobec organizacji (3). Opierając się na tym założeniu, osoba postępuje w określony sposób, gdyż uznaje dane działania za właściwe i moralnie uzasadnione. Pracownicy deklarujący wysoki poziom zaangażowania normatywnego pozostają… więc w organizacji, bo czują…, że powinni, są… lojalni wobec niej.

Wewnę™trzna motywacja

Od kilkunastu lat pisze się o motywacyjnej funkcji wynagrodzeń, a zgodnie z teorią… Herzberga wynagrodzenie nie jest motywatorem, ale czynnikiem higieny. Motywuje za to połączenie dobrego systemu wynagrodzeń z cał‚ym systemem czynników, które mogą… wpł‚ywać na wzrost motywacji. W budowaniu zaangażowania w organizacją™ najistotniejsze są… te czynniki, które stanowią źródł‚o wewnę™trznej motywacji i są… związane z tym, co zapewnia rozwój, a więc: feedback, innowacyjność firmy, możliwość wpływu na kształt firmy oraz na własną… karierę™ zawodową.


Personel i Zarzą…dzanie

 

Agnieszka Kozak, Radosław Wajler - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.