zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Jeden Pierścionek, który rządzi wszystkimi strategiami biznesowymi

Jak długo wierciłby dziury w ścianie technik budowlany, gdyby jego wiertł‚a nie był‚y oznaczone czy nadają się do drewna, do metalu czy do betonu?
fot. shutterstock fot. shutterstock

Chaos, przypadek, częste niepowodzenia, frustracja, stres i wypalenie, niskie morale, kultura rywalizacji wewnę™trznej o zasoby i stanowiska - te terminy powinny ci przyjść na myśl.

A teraz - jak skuteczny jest menedżer, dyrektor lub prezes, który jednym tchem potrafi wymienić 8-10 różnych strategii i koncepcji biznesowych, ale nie potrafi ich uporządkować w sensowną… hierarchię™ ani w drzewko wyboru?

Chaos, przypadek, częste niepowodzenia... ciąg dalszy już znasz.

Ale to przecież normalna rzecz w firmach... prawda?

Może i normalna. Ale jak jest skuteczny taki menedżer czy prezes?

Zresztą, pal licho skuteczność. Oto znacznie ważniejsze pytanie: czy warto pł‚acić jemu lub jej aż tyle, skoro szansa na sukces jest tak przypadkowa?

Możesz dysponować cał‚ym arsenał‚em sensownych pomysł‚ów na rozwój firmy, ale jeś›li nie umiesz podjąć i uzasadni㇠decyzji który z tych pomysł‚ów jest najbardziej odpowiedni dla przyszłoś›ci firmy, to znaczy że nie warto pł‚acić ci dużych pienię™dzy. Prę™dzej czy później i tak zaczniesz sugerować się tym co robi konkurencja (pod postacią… jakiegoś› benchmarkingu) lub zaczniesz działać na zasadzie prób i błędów - co nie jest rozsą…dnym, strategicznym postępowaniem.

Chyba że posią…dziesz Pierś›cionek władzy - najważniejszą… koncepcję™ kontrolującą… wszystkie fikuś›ne wymyślanki biznesowych guru. Pierścionek władzy pozwoli ci działać racjonalnie i w sposób przemyślany. Korzystając z Pierś›cionka władzy przy myśleniu strategicznym o firmie i rynku, pokażesz że warto ci pł‚acić, że wiesz co robisz i że jeś›li nawet raz coś ci nie wyjdzie (w biznesie nigdy nie ma 100% pewności), to drugi raz nie popełnisz tego samego błę™du.

Oto i on, Pierścionek władzy.

Strategia przedsiębiorstwa to zbiór przedsię™wziąć‡ rozwojowych podejmowanych przez firmy, by dostosować się do zmieniającej się sytuacji w otoczeniu biznesowym. Przedsię™wzię™cia te powinny by㇠zgodne z celami firmy, jej zasobami i umieję™tnoś›ciami, a także powinny brać pod uwagę™ otoczenie oraz perspektywą zmian.

Podstawą… konkurencyjnej pozycji przedsiębiorstwa są… jego zasoby i umieję™tnoś›ci. W zależnoś›ci od sposobu ich oznaczania i rozwijania są… nazywane kluczowymi kompetencjami, zdolnościami wyróżniajacymi firmą™, kwalifikacjami rdzeniowymi firmy (core competence), umieję™tnoś›ciami zarzą…dzania wiedzą lub uczenia się i wieloma, wieloma innymi terminami. Ten poziom strategii nazywamy poziomem funkcjonalnym (poziomem zarzą…dzania jakoś›cią… poszczególnych funkcji firmy) i wyróżniamy w nim strategie zarzą…dzania finansami firmy, rozwoju kadr, organizacji produkcji, logistyki (w tym zaopatrzenia i sprzedaży), organizacji badań„.

Drugi obszar decyzji strategicznych dotyczy tempa, kierunków oraz zakresu wzrostu przedsiębiorstwa. Każdy zarząd zastanawia się czy zwię™kszy㇠udział w poszczególnych rynkach produktowych i geograficznych (jeś›li tak, to na ile rynków, na jakie rynki, w jakiej skali, w jakim czasie, jaką metodą). Decyzje te wpł‚ywają na strukturą™ produktowo-rynkową… (produkty/usługi, klienci) dział‚alności firmy. Ten poziom strategii to poziom konkurencji (Strategicznych Jednostek Biznesu) i wyróżniamy w nim strategie rynkowe korzystające z marketingowej koncepcji produktu oraz koncepcji segmentacji odbiorców (ignorowanie konkurencji, eliminowanie konkurencji, ograniczanie konkurencji, otwarta walka konkurencyjna) i strategie zasobowe (czy firma stawia na rozwój istniejących konkurencyjnych umieję™tnoś›ci, czy też na kreowanie nowych konkurencyjnych umieję™tnoś›ci).

Trzeci poziom zarzą…dzania strategicznego dotyczy kształtowania struktur i systemów przedsiębiorstwa, co faktycznie przekł‚ada się na zarzą…dzanie strukturą… kosztów i powtarzalne uzyskiwanie określonego poziomu przychodów i zysków. Struktury firmowe powinny umożliwiać optymalne korzystanie i rozwijanie zasobów i umieję™tnoś›ci firmy, wzmacniać wzrost rynkowy lub utrzymywać pożądaną… pozycję™ na rynku (zwłaszcza umożliwiać pomiar i kontrolę™ realizacji strategii), dawać możliwość wpływu na wybrane elementy otoczenia biznesowego firmy. Ten poziom strategii nazywamy poziomem korporacji i wyróżniamy w nim strategie specjalizacji, dywersyfikacji i umię™dzynarodowienia (geograficznej ekspansji, w tym zakupu lokalnych firm oraz outsourcingu).

Zanim przejdziemy do poziomu czwartego, uporzą…dkujmy właśnie poznane trzy poziomy. Poziom pierwszy można podsumować pytaniami "jak realizujemy podstawowe funkcje firmy" i "którą… funkcję™ realizujemy znakomicie". Drugi poziom to pytania "co oferujemy klientom" i "jak sobie radzimy w stosunku do konkurentów". Trzeci poziom to pytania "jak możemy zwię™kszy㇠pożą…dany efekt". Przykł‚adając te trzy poziomy do konkretnego przykł‚adu firmy np. McDonald’s, mamy: poziom pierwszy to jakość kanapek i czystość lokali, poziom drugi to atmosfera radości i dzieciń„stwa, poziom trzeci to tworzenie sieci lokalów na zasadzie franczyzy.

Ok, przejdźmy do czwartego, ostatniego poziomu zarzą…dzania strategicznego w firmie.

Poziom czwarty to poziom sieci współpracujących ze sobą firm. Celem tworzenia sieci jest aktywne wpł‚ywanie na wybrane elementy otoczenia m.in. dostawców, władze, opinię™ publiczną…, media, jednostki badawcze. Na tym poziomie pracuje się na kierunkach rozwoju sektora, jego granicach i standardach, barierach wejścia i wyjścia. Sieci pozwalają… korzystać z rzadkich zasobów i umieję™tnoś›ci, których wytworzenie we własnym zakresie wią…że się z tak dużymi kosztami, że jest to całkowicie nieopłacalne. Wśród strategii na tym poziomie stosuje się alianse strategiczne, klastry, zrzeszenia i stowarzyszenia, branżowe ośrodki badawcze i analityczne, fuzje i przeję™cia.

Wracając do McDonald’s na czwartym poziomie, możemy wyróżni㇠np. strategię™ dziecię™cej fundacji Ronalda McDonalda oraz ścisłą… współpracę™ licencyjną… z producentami filmów animowanych (co przekł‚ada się na obecność zabawek z postaciami filmowymi w zestawach dla dzieci).

Oczywisty jest wniosek, że udana mega strategia łączy w sobie harmonijnie strategie ze wszystkich czterech poziomów.

Pierścionek władzy pozwala wyjaś›ni㇠sukces McDonald’sa, Coca Coli i Wal-Martu (ich sprzedaż opiera się na stworzeniu sieci współpracujących firm, nie na własnych wysił‚kach), pozwala zrozumie㇠dlaczego tak zaciekle konkurują… ze sobą firmy obuwnicze i odzieżowe (próbują… różnicować się na poziomie jednostek biznesu, ponieważ wszyscy szyją… w Chinach i mają identyczną… strukturę™ kosztów i sprzedaży) oraz tłumaczy dlaczego Starbucks bez problemu otwiera i utrzymuje kawiarnie w miastach o dużym nasyceniu lokalami (system franczyzowy to strategia sieci, podczas gdy zwykł‚e kawiarnie działają na poziomie jednostek biznesu lub na poziomie funkcjonalnym).

Szczegółowy opis wszystkich wymienionych powyżej technik, metod, koncepcji i narzę™dzi wykorzystywanych w zarzą…dzaniu strategicznym znajdziesz w ksią…żce €žZarzą…dzanie strategiczne w przedsiębiorstwie” Zdzisława Pierścionka (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Ksią…żka jest dostę™pna w cenie ze zniżką… w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.