zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Odpowiedzialność nabywcy udziału w spółce z o.o. za niespełnione świadczenia

Udział‚ w spółce z ograniczoną… odpowiedzialnością… stanowi zbiór praw i obowiązków w spółce. Wś›ród praw udziałowych można wyróżni㇠prawa majątkowe (takie jak prawo do udziału w zysku spół‚ki, prawo do rozporządzenia udziałem, prawo do partycypacji w masie likwidacyjnej w majątku spół‚ki w razie jej likwidacji) oraz prawa korporacyjne (takie jak na przykł‚ad prawo do udziału w zgromadzeniu wspólników, prawo do wykonywania głosu z udziału).
fot. shutterstock fot. shutterstock

Z kolei przykł‚adem obowiązków związanych z udziałem może by㇠obowiązek wniesienia dopł‚at (art. 177 -179 kodeksu spółek handlowych - na temat dopł‚at por. szerzej Krzysztof Kohut Instytucja dopł‚at w spółce z ograniczoną… odpowiedzialnością…, www.karieramanagera.pl) czy też obowiązek wnoszenia powtarzających się ś›wiadczeń„  niepieniężnych (art. 176 kodeksu spółek handlowych).

artykuł 186 kodeksu spółek handlowych

Przepisem który reguluje zagadnienie współ‚odpowiedzialności zbywcy i nabywcy udziału w spółce z ograniczoną… odpowiedzialnością…, w razie gdy zbywca udziału nie wykonał wobec spół‚ki obowią…zków ś›wiadczeń„ wynikających z udziału jest art. 186 kodeksu spółek handlowych.

Zgodnie z art. 186 par. 1 kodeksu spółek handlowych w przypadku zbycia udziału lub jego czꙶ›ci nabywca odpowiada wobec spół‚ki solidarnie ze zbywcą za niespełnione ś›wiadczenia należne spółce ze zbytego udziału lub zbytej czꙶ›ci udziału. Przepis ten stosuje się również do zbycia uł‚amkowej czꙶ›ci udziału.

Zakres przedmiotowy

W doktrynie prawa handlowego powszechnie przyjmuje się, że powyższy przepis od strony przedmiotowej dotyczy zbycia, darowizny, zamiany udziału, natomiast nie dotyczy takich sytuacji jak nabycie udziału w drodze dziedziczenia lub nabycie udziału w drodze egzekucji   komorniczej. Wydaje się że wspomniany przepis powinien również dotyczy㇠sytuacji wniesienia udziału jako aport do innej spół‚ki, chociaż w tej sytuacji należy mówią‡ raczej o przeniesieniu niż o zbyciu udział‚ów (por. jednak Szajkowski, Tarska - w: Kodeks spółek handlowych. Komentarz do artykułów 1-633, Soł‚tysiń„ski, Szajkowski, Szumań„ski, Szwaja, Rok wydania: 2005, Wydawnictwo: C.H.Beck, Wydanie: 2, komentarz do art. 186 k.s.h.). Z pewnością… jednak wspomniany przepis ma praktycznie najwię™ksze zastosowanie w przypadku "zwykł‚ego" zbycia udziału (udział‚ów) na podstawie  umowy kupna-sprzedaż udział‚ów.

Wskazać przy tym należy także to, że przepis ten dotyczy praw i obowiązków związanych z udziałem, a nie dotyczy sytuacji gdy dany obowiązek wobec spół‚ki nie jest związany z udziałem ale z osobą wspólnika (w doktrynie jako przykł‚ad tej ostatniej sytuacji wskazuje się obowiązek zwrotu bezprawnie pobranych wpłat przez wspólnika - por. A. Kidyba w:  spółka z ograniczoną… odpowiedzialnością…. Komentarz, Andrzej Kidyba, rok 2005, Wydawnictwo: C.H.Beck,  Wydanie: 4, komentarz do art. 186 k.s.h.). 

Solidarna odpowiedzialność

Zgodnie z przytoczoną regulację… zbywca i nabywca udziału odpowiadają… solidarnie wobec spół‚ki za ś›wiadczenia należne spółce. Odpowiedzialność solidarna uregulowana jest w art. 366 i nast. kodeksu cywilnego. Solidarna odpowiedzialność zbywcy i nabywcy oznacza że wierzyciel (w tym wypadku spółka) może dochodzią niespełnionych należności związanych z udziałem zarówno wobec zbywcy jak i wobec nabywcy lub też wobec zbywcy i nabywcy udziału

Umowa mię™dzy zbywcą i nabywcą

Powyższa zasada chroniąca interes spół‚ki nie może by㇠wyłą…czona. Strony umowy zbycia udział‚ów mogą… się jednak umówiś‡ odmiennie niż przewiduje art. 186 kodeksu spółek handlowych co do zakresu swojej odpowiedzialności (tak słusznie: E. Marszałkowskiej-Krzeń› [w:] Jacyszyn, Krzeń›, Marszał‚kowska-Krzeń, Komentarz, s. 302).

Umowa stron bę™dzie jednakże odnosią skutek tylko pomię™dzy stronami umowy zbycia udział‚ów, a nie wobec spół‚ki. Inaczej mówiąc umowa zbycia udziału bę™dzie odnosi㇠tylko skutek wewnę™trzny pomię™dzy zbywcą… i nabywcą udziału, zaś wobec spół‚ki cał‚y czas ponoszą… oni odpowiedzialność solidarną….  Biorąc pod uwagę™ powyższy przepis należy uznać,  że uregulowanie w umowie zbycia udziału zasad na jakich strony umowy  bę™dą ponosi㇠odpowiedzialność wobec spół‚ki za niewykonane ś›wiadczenia wynikające z udziału powinno by㇠ekonomicznie uwzględnione w cenie sprzedaży udział‚ów. Może się przecież zdarzy㇠tak że wartość obciążeń„ wobec spół‚ki wynikających z udziału może znaczą…co wpł‚ynąć‡ lub w skrajnych wypadkach nawet przewyższyć‡, wysokość ceny zbywanego udziału.

W konsekwencji może to zniweczy㇠ekonomiczny cel umowy jaką zamierzał‚y osią…gnąć strony umowy. W zwią…zku z powyższym w przypadku gdy przedmiotem umowy sprzedaży są… udziały, które są… obciążone niewykonanym zobowią…zaniem wobec spół‚ki strony powinny uregulować zasady na jakich bę™dą one ponosi㇠ciꙿar ich wykonania bą…dź zasady na jakich dokonają wzajemnych rozliczeń„ w razie gdy spółka bę™dzie dochodzi㇠tych ś›wiadczeń„ na zasadach przewidzianych w art. 186 kodeksu spółek handlowych.
Stosownie do art. 186 par. 1 zd. 2  kodeksu spółek handlowych przepis zd. 1 powyższego przepisu stosuje się odpowiednio w razie zbycia uł‚amkowej czꙶ›ci udziału.

Przedawnienie roszczeń„

Zgodnie z art. 186 par. 2 kodeksu spółek handlowych  Roszczenia spół‚ki do zbywcy z tytułu ś›wiadczeń„ określonych w § 1 przedawniaja się z upływem trzech lat od dnia, w którym zgłoszono spółce zbycie udziału, jego czꙶ›ci lub uł‚amkowej czꙶ›ci udziału.

Termin przedawnienia liczy się więc nie od zawarcia umowy sprzedaży, ale od powiadomienia Spół‚ki o fakcie zbycia udziału. Stosownie bowiem do art. 187 par. 1 zd. 2 kodeksu spółek handlowych  przejś›cie udziału, jego czꙶ›ci lub ułamkowej czꙶ›ci udziału oraz ustanowienie zastawu lub użytkowania jest skuteczne wobec spół‚ki od chwili, gdy spółka otrzyma od jednego z zainteresowanych zawiadomienie o tym wraz z dowodem dokonania czynności.


Autor: radca prawny Krzysztof Kohut


Krzysztof Kohut Kancelaria Radcy Prawnego

 

Krzysztof Kohut - Krzysztof Kohut Kancelaria Radcy Prawnego
Krzysztof Kohut Kancelaria Radcy Prawnego


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.