zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Prezentacja w biznesie

 Prezentacje są nieodzownym elementem języka współczesnego biznesu: tworzenie i przedstawianie ich przed gronem współpracowników czy kontrahentów stało się istotnym aspektem pracy niejednego menedżera. Gdy wystąpienie decyduje o być albo nie być projektu lub o pozyskaniu klienta, nie możemy pozwolić sobie na błędy czy nudę!

 O tym, że prezentacja biznesowa to chleb powszedni wielu menedżerów nie trzeba nikogo przekonywać. Zdecydowana większość osób na stanowiskach kierowniczych musiała przynajmniej raz przedstawić prezentację. Powody prezentowania i audytoria, do których kierujemy wystąpienie, bywają różne (występujemy przed szefami, współpracownikami, klientami). Wszystkie prezentacje mają jednak jedną wspólną cechę: ich celem jest wywarcie pozytywnego wrażenia na słuchaczach.

Opowiedz historię

Jak powinna wyglądać ciekawa prezentacja, która skutecznie zadziała na wyobraźnię odbiorców? - Podczas zajęć zwracam uwagę, aby osoba prezentująca opowiadała ciekawą historię, a nie referowała informacje ze slajdów - wyjaśnia Adam Rogala, dziennikarz telewizyjny i trener warsztatów medialnych w Akademii Leona Koźmińskiego. Jego zdaniem, celowe wykorzystanie opowieści angażuje słuchaczy i ułatwia odbiór prezentacji. Właśnie dlatego elementów narracji i tzw. storytellingu (ang. opowiadanie historii) można doszukać się również w innych formach komunikacji biznesowej. Przede wszystkim w reklamie. - Ludzie posiadają naturalną chęć słuchania historii. W końcu opowiadamy od momentu powstania języka - komentuje ekspert.

Nie zmyślaj

Towarzysząca prezentacji opowieść nie może być jednak przypadkowa. Wybierając ją, zastanówmy się nad tym, o czym opowiada nasza organizacja. - Każda firma ma swoją wizję i misję. Nasza historia powinna z nimi korelować - tłumaczy Rogala. Specjalista zaznacza, że lepsze od tworzenia literackiej fikcji jest mówienie prawdy. Relacjonowanie wydarzeń, w których uczestniczyliśmy osobiście będzie zawsze bardziej autentyczne niż najlepszy aktorski popis. Pozwoli nam także opowiadać na wybrany temat z zainteresowaniem. Najważniejszym źródłem tego typu historii są nasze własne obserwacje. Ciekawy punkt widzenia mogą dostarczyć inni pracownicy (również ci wyżej w hierarchii, np. członkowie zarządu). Zdarza się również, że klienci opowiadają nam fragmenty własnego życia. - Najlepsze historie warto zbierać. Nikt nie będzie nas pytał, skąd je znamy, a autentyczną opowieść trudno wymyślić w niedoczasie, na który cierpi obecnie tak wielu menedżerów - wyjaśnia ekspert.
Przed przystąpieniem do konstruowania wystąpienia, warto zatrzymać się nad jedną jeszcze kwestią - ustalić strategiczny przekaz. Co tak naprawdę chcemy uzyskać prezentując? Jaki efekt chcemy wywrzeć na słuchaczach? Odpowiedź na te pytania ułatwi nam pracę.

Wykorzystaj bohaterów

Każda interesująca historia musi mieć swych bohaterów. Zarówno tych dobrych, jak i złych. Mogą być nimi zarówno współpracownicy, jak i klienci danej firmy. Większość opowieści zawiera w sobie jakąś formę walki dobra ze złem. Podobny zabieg warto zastosować także w prezentacjach biznesowych. Punktem wyjścia dla takiej historii może być konflikt interesów lub kryzys (niekoniecznie wywołany działaniami antagonisty). Ważne, aby opisywane wydarzenie burzyło stan równowagi i zmuszało bohaterów do podjęcia działań. - Dla przykładu, jeżeli przygotowujemy prezentację dla firmy, która produkuje serwery backupowe, sytuacją kryzysową może być opis tego, jak będzie wyglądał dzień naszego klienta, w którym traci on swoje dane i nie ma takiego zabezpieczenia - opisuje Adam Rogala.

Uważaj na język

Nawet najlepsza prezentacja musi zostać opowiedziana. Najlepszym sposobem, aby dobrze przygotować się do wystąpienia są próby. Nim wystąpimy przed właściwą publicznością posłuchajmy sami siebie - to dobra metoda weryfikacji tego, co można poprawić w warstwie technicznej naszego wystąpienia. Próba generalna przed małą publicznością złożoną ze znajomych czy rodziny pomoże nam wydobyć dramaturgię opowieści.
Warto także zwrócić uwagę na język, którego używamy. W pierwszej kolejności niezbędne jest wyeliminowanie wszelkich wad wymowy, które mogą utrudnić słuchanie. Kluczem do skuteczności jest używanie właściwego słownictwa. - Na odbiorców duży wpływ ma prowadzenie relacji w pierwszej osobie liczby pojedynczej - zauważa trener. Poza zaawansowanym, abstrakcyjnym słownictwem, nie zapominajmy o konkretnych rzeczownikach, które odwołują się do wrażeń zmysłowych, obrazów czy emocji. Opowiadanie ogólnikowe i hipotetycznie, w którym nie ma konkretów szybko męczy odbiorców i utrudnia zrozumienie sensu.

Nie zapominaj o głosie

Pamiętajmy również o modulowaniu głosu (nadawaniu słowom odpowiedniej barwy, w zależności od ich znaczenia) oraz frazowaniu. Krótka pauza kończąca logiczną część zdania pozwoli nam zebrać myśli, a odbiorcy da czas na przetworzenie dotychczas usłyszanych informacji. Dobre wystąpienie nie powinno być dłuższe niż 30 minut. - Formuła długich przemówień już dawno przejadła się w naszym społeczeństwie. W erze internetu, wystarcza 15-minutowa, zwarta opowieść o produkcie czy projekcie - komentuje specjalista. Przygotowując prezentację pamiętajmy, aby odwoływała się do możliwie wszystkich zmysłów. Nie każdy nasz odbiorca musi być wzrokowcem.
W prezentowaniu, tak jak w każdej innej formie publicznych wystąpień najważniejsza jest jednak wiara w swoje umiejętności. Jeżeli do dobrego warsztatu dołączymy pasję i pewność siebie, żadne audytorium nie będzie nam straszne.

 

Artykuł pochodzi od agencji Red Pen Public Relations

 

Akademia Leona Koźmińskiego
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.