zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Regulaminy wynagradzania - zasady ich opracowania, czy w każdej firmie powinny istnieć?

Zgodnie z treścią art. 772 § 1 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (tekst jednolity Dz. U. 1998 r. Nr 21 poz. 94), w brzmieniu po nowelizacji z dnia 26 lipca 2002 roku, obowiązek wydania Regulaminu Wynagradzania ciąży na pracodawcy zatrudniajacym co najmniej dwudziestu pracowników.
Kodeks, fot. shutterstock Kodeks, fot. shutterstock

Regulamin jest autonomicznym źródł‚em prawa pracy wymienionym expressis verbis w art. 9 k.p. i jako taki musi by㇠ustalony w szczególnym trybie, ściśle określonym przepisami tegoż prawa. Jest on jednakże źródł‚em prawa pracy o charakterze przejś›ciowym, w tym sensie, że obowią…zuje do czasu obję™cia danego pracodawcy zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy.

Sposób ustalania regulaminu wynagradzania

Jako tzw. wewną…trzzakładowy akt normatywny, jest ustalany indywidualnie i samodzielnie przez konkretnego pracodawcą™. Jednakże ważne jest, zwłaszcza w przypadków wię™kszych pracodawców, że regulamin nie może wejść w życie bez uprzedniego uzgodnienia z organizacją… związkową, jeżeli taka oczywiś›cie dział‚a u danego pracodawcy. (vide wyrok Są…du Najwyższego z dnia 12 lutego 2004 r., I PK 349/03). Wówczas regulamin jest swoistym porozumieniem mię™dzy pracodawcą a takimi związkami zawodowymi.
W tym miejscu zaznaczy㇠jedynie wyraźnie należy, iż tryb konsultacji związkowych w takim wypadku wygląda oczywiś›cie inaczej, kiedy w firmie dział‚a jeden związek zawodowy a inaczej kiedy jest ich kilka.

Ustalając treść regulaminu wynagrodzenia, warto również pamiętać, że winien on by㇠na tyle jasny i czytelny, aby możliwe było na jego podstawie określenie warunków indywidualnych, konkretnych umów o pracę™. Trzeba zwłaszcza pamiętać o tym, aby ustalana w firmie siatka płac nie prowadził‚a w żadnym wypadku do dyskryminacji płacowej (najczęściej zwłaszcza z uwagi na płeć).
Ochroni to firmę przed niepotrzebnymi procesami są…dowymi, a nastę™pnie kosztami powstałymi w zwią…zku z wykonywaniem niekorzystnych dla pracodawcy wyroków.

Przy ustalaniu treści regulaminu nie można także zapominać, że zgodnie z ogólną… zasadą… wyrażoną… w art. 9 k.p, jego postanowienia nie mogą… by㇠mniej korzystne niż przepisy prawa pracy. W takim mianowicie wypadku postanowienia te bę™dą nieważne, a zastosowanie znajdą… odpowiednie przepisy prawa pracy (art. 18 § 2 k.p.).
Wydaje się w zwią…zku z tym również, że nie ma wię™kszego powodu dokonywania w regulaminie powtórzenia zapisów ustawowych (co nadal jest czę™ste w praktyce), albowiem wszelkie takie powtórzenia mają jedynie charakter informacyjny, a nie normatywny.

Elementy regulaminu wynagradzania - obligatoryjne i fakultatywne

Niezbędnym skł‚adnikiem każdego regulaminu jest określenie systemu wynagradzania za pracę™ określonego rodzaju lub na określonym stanowisku.
System ten oznacza po prostu sposób mierzenia iloś›ci i jakości wykonanej przez pracownika pracy a w konsekwencji i obliczania wysokości należnego mu wynagrodzenia.
Ustalenie w regulaminie systemów wynagradzania i stawek wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych rodzajów prac wykonywanych w zakładzie jest tym samym wystarczające, aby można było ustalić należne pracownikowi wynagrodzenie za pracę. Umieszczenie w regulaminie wynagradzania dodatkowych skł‚adników wynagrodzenia (premii regulaminowych, dodatków funkcyjnych czy za staż pracy, nagrody) zależne jest tylko i wyłą…cznie od woli pracodawcy.

Wejście w życie i sposób podawania regulaminu wynagradzania do wiadomości

Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyję™ty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 k.p.).
Powyższe stosuje się odpowiednio do zmian wprowadzanych w regulaminie przez pracodawcą™, który w takim wypadku musi po prostu pamiętać w istocie o wszystkich regułach obowią…zujących przy ustalaniu regulaminu (np. o konsultacjach związkowych o jakich mowa była powyżej).
Co ważne, pracodawca jest obowią…zany dostarczy㇠zakładowej organizacji związkowej niezbędną… liczbę™ egzemplarzy regulaminu, a na żadanie pracownika udostępni㇠mu do wglądu tekst tego regulaminu i wyjaś›ni㇠jego treść. Jednakże na uwagę zasługuje tutaj teza wyroku Sądu Najwyższego z dnia 21 lipca 1999 r., I PKN 165/99, zgodnie z którą wejś›cie w  życie regulaminu wynagrodzenia nie jest zależne od tego, czy i kiedy pracodawca udostę™pnił‚ pracownikowi jego tekst.
Pracodawca jest również obowiązany zawiadomi㇠pracowników o wprowadzanych do regulaminu zmianach, czy wreszcie o jego wypowiedzeniu lub rozwiązaniu.
Korzystniejsze postanowienia regulaminu wynagradzania zastę™pują… z dniem jego wejś›cia w  życie dotychczasowe warunki umowy o pracę™. Natomiast postanowienia regulaminu mniej korzystne od dotychczasowych warunków umowy o pracę™ wymagają… dokonania przez pracodawcę™ wypowiedzenia zmieniającego warunki umowy o pracę™ lub innego aktu stanowią…cego podstawę™ nawią…zania stosunku pracy.

Zakres zastosowania

Zakres stosowania regulaminu wynagradzania jest identyczny jak zakładowego układu zbiorowego. Konsekwencją… tego jest to, że nie ustala się go dla osób enumeratywnie wyliczonych w katalogu zawartym w art. 239 k.p.
Dotyczy to przede wszystkim członków korpusu służby cywilnej, sędziów i prokuratorów, pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powoł‚ania czy ś›ciśle określonych pracowników samorzą…dowych.

Skutki braku regulaminu wynagradzania

Na końcu wskazać wreszcie należy, iż pomimo obligatoryjnego zapisu art. 772 § 1 k.p., niedopełnienie zawartego w nim obowią…zku, nie jest jednakże zagrożone jakkolwiek wyraźną…, bezpoł›rednio działającą… sankcję. Nie jest to także wykroczenie przeciwko prawom pracownika.
W celu jego ustanowienia istnieją… zatem jedynie poł›rednie metody oddział‚ywania na pracodawcę™, jak zgłoszenie sporu zbiorowego, gdy u pracodawcy dział‚a związek zawodowy lub wystą…pienie państwowego inspektora pracy. W tym drugim przypadku ewentualne ukaranie grzywną… bę™dzie jednak wynikiem nie braku regulaminu, lecz naruszeniem uprawnień„ pracownika, które jest konsekwencją tegoż braku.


Kancelaria Adwokacko-Radcowska Chabowski & Jaroszewicz S.C.

 

Karol Chabowski - Kancelaria Adwokacko-Radcowska Chabowski & Jaroszewicz S.C.
Kancelaria Adwokacko-Radcowska Chabowski & Jaroszewicz S.C.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.