zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Rozporządzenie akcją lub udziałem przed wpisem do rejestru

artykuł 16 kodeksu spółek handlowych zawiera zakaz dokonywania rozporządzeń„ akcją… lub udziałem przed wpisem do rejestru.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Stosownie do tego przepisu "Rozporzą…dzenie udziałem albo akcję… dokonane przed wpisem spół‚ki kapitałowej do rejestru albo przed zarejestrowaniem podwyższenia kapitału zakładowego jest nieważne".

Zakres czasowy art. 16 k.s.h

Spół‚ki kapitałowe (spółka z ograniczoną… odpowiedzialnością… oraz spółka akcyjna) powstają… z chwilą… wpisu do rejestru przedsiębiorców. Z chwilą… wpisu do rejestru kształ‚tują się ostatecznie prawa i obowią…zki wspólników i akcjonariuszy Spół‚ki istniejące w postaci akcji lub udział‚ów. Przed wpisem do rejestru prawa te istnieją… zasadniczo w formie tzw. ekspektatywy, jednakże szersze objaśnienie tego zagadnienia to odrębny temat przekraczający ramy niniejszego artykułu. 

Podwyższenie kapitału zakładowego spół‚ki zasadniczo wią…że się ze zmianą umowy spół‚ki lub statutu, która do swojej skuteczności wymaga konstytutywnego wpisu do rejestru przedsiębiorców (por. art. 255 par. 1 k.s.h. oraz 262 par. 4 k.s.h. w odniesieniu do spół‚ki z ograniczoną… odpowiedzialnością…, oraz art. 430 par. 1 k.s.h i 441 par. 4 k.s.h. w odniesieniu do spół‚ki akcyjnej).

W spółce z ograniczoną… odpowiedzialnością… kodeks spółek handlowych przewiduje również tryb podwyższania kapitału zakładowego bez zmiany umowy spół‚ki (art. 257 k.s.h). Jednak także i w tym wypadku podwyższenie kapitału zakładowego nastę™puje z chwilą… wpisu do rejestru przedsiębiorców, o czym wprost stanowi art. 262 par. 4 k.s.h.

W zwią…zku z powyższym zakaz rozporzą…dzania akcją…  lub udziałem, o którym mowa w par. 16 k.s.h dotyczy nastę™pujących okresów czasowych:
 
a)udział‚ów (akcji) w czasie od zawią…zania spół‚ki do chwili wpisu jej do rejestru przedsiębiorców, 
b)udział‚ów (akcji) w podwyższonym kapitale zakładowym spół‚ki od podję™cia stosownych uchwał o podwyższeniu kapitału do chwili zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego.

Zakres przedmiotowy

Art. 16 k.s.h zakazuje rozporządzenia akcjami (udziałami) we wskazanych w nim okresie.
Pojęcie "rozporządzenia" nie jest wprost zdefiniowane w kodeksie spółek handlowych, jednakże zgodnie z powszechnymi wypowiedziami doktryny, należy je rozumie㇠stosownie do art. 57 par. 1 kodeksu cywilnego jako przeniesienie, obciążenie, zmiana  lub zniesienia prawa. 

Społ›ród powyżej wskazanych czynności, najwię™ksze praktyczne znaczenie ma przeniesienie i obciążenie prawa.

Art. 16 k.s.h. przewiduje zatem zakaz bezwzględny czynności rozporzą…dzających polegających na przeniesieniu tego prawa na inną… osobę™. Z uwagi na to, że w systemie prawa cywilnego rozróżnia się czynności o skutku:
a)zobowią…zującym,
b)rozporządzającym, 
c)podwójnym skutku zobowiązująco - rozporzą…dzającym (w praktyce najwię™ksze znaczenie mają właśnie te czynności)
- zakresem zakazu rozporządzenia, o którym mowa w par. 16 k.s.h. są… obję™te czynności o których mowa w pkt b i c.

Natomiast art. 16 nie zakazuje dokonywania czynności o charakterze wyłą…cznie zobowią…zującym (pkt a), które polegają… na zobowią…zaniu do rozporzą…dzenia udziałem (akcją…) po wpisie do rejestru przedsiębiorców.

W doktrynie wyrażono również pogląd, że zakaz o którym mowa w art. 16 k.s.h obejmuje również "czynności zobowią…zująco- rozporzą…dzające a więc umowy podwójnym skutku - zobowią…zującym i rozporządzającym, także zawarte pod warunkiem zawieszającym co do nastą…pienia rejestracji (spół‚ki lub podwyższenia kapitału zakładowego). Wynika to z charakteru umów zobowiązująco-rozporzą…dzających jako umów o skutku także rozporządzającym" (tak: Szajkowski, Tarska  Kodeks spółek handlowych. Komentarz do art. 1-150 KSH prof. dr hab. Stanisław Sołtysiń„ski, prof. dr hab. Andrzej Szajkowski, prof. dr hab. Andrzej Szumań„ski, prof. dr hab. Janusz Szwaja, Rok wydania: 2006,  Wydawnictwo: C.H.Beck, Wydanie: 2, uw. 30-39 do art. 16).

Odnoś›nie tego ostatniego stanowiska można wyrazi㇠wą…tpliwość, gdyż stosownie do art. 89 k.c. zastrzeżenie warunku zawieszającego polegającego na rejestracji spół‚ki lub podwyższenia kapitału zakładowego powoduje, że z chwilą… zawarcia umowy nie powstaje skutek zobowią…zująco- rozporzą…dzający (lub rozporządzający), a więc nie dochodzi do rozporzą…dzenia udziałem i akcją….  Stosownie do art. 90 k.c.  ziszczenie się warunku nie ma mocy wstecznej, chyba że inaczej zastrzeżono, a więc zasadniczo (w braku innego postanowienia umowy) skutek umowy ograniczonej warunkiem zawieszającym uzależniony jest od uprzedniej rejestracji spół‚ki lub podwyższenia kapitału zakładowego. W zwią…zku z powyższym wątpliwe jest czy rozporzą…dzenie akcją… (udziałem) ograniczone warunkiem zawieszającym, jest niezgodne z art. 16 k.s.h.

Odnośnie obcią…żenia udziału w doktrynie wskazuje się, że obcią…żenie można rozumie㇠szeroko lub wąsko.

W znaczeniu wą…skim chodzi o obciążenie polegające na ustanowieniu ograniczonego prawa rzeczowego na udziale (akcji) skutecznego erga omnes - czyli np. ustanowienie zastawu lub prawa użytkowania.  
Z kolei w  znaczeniu szerokim obcią…żenie rozumiane jest także jako ustanowienie prawa o charakterze wzglę™dnym (czyli obligacyjnym) to jest np. ustanowienie takiego prawa jak najem lub dzierżawa.

W doktrynie prawa handlowego sformuł‚owano głosy, które uznają…, że zakresem art. 16 k.s.h. obję™te jest szerokie rozumienie poję™cia "obcią…żenie".  - tak. Szajkowski, Tarska, j.w., M. Rodzynkiewicz, Kodeks Spół‚ek Handlowych, Komentarz, Warszawa 2005.


Na zakończenie zwróci㇠należy jeszcze uwagę na to, że art. 16 kodeksu spółek handlowych nie stoi na przeszkodzie dokonywaniu zmian podmiotowych w strukturze wspólników. Zmiany te muszą… jednak nastę™pować w trybie zmiany umowy spół‚ki lub statutu (tak. Szajkowski, Tarska, j.w.).


Autor:  Radca Prawny Krzysztof Kohut 


Krzysztof Kohut Kancelaria Radcy Prawnego

 

Krzysztof Kohut - Krzysztof Kohut Kancelaria Radcy Prawnego
Krzysztof Kohut Kancelaria Radcy Prawnego


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.