zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Spotkania z sensem

Natrafił‚em kiedyś na taką… ciekawą reklamę™ spotkań„: "Czujesz się samotnie? Nie lubisz podejmować decyzji? Wolisz gadać niż robić‡? więc może ZWOفAJ SPOTKANIE? Dzięki temu: spotkasz się z ludźmi, wyś›pisz się do woli, zepchniesz decyzje na innych, nauczysz się pisać tony niepotrzebnych notatek, poczujesz sie VIPem, zaimponujesz kolegom.
Spotkanie z sensem, fot. shutterstock Spotkanie z sensem, fot. shutterstock

I to wszystko w godzinach pracy! Spotkania. Praktyczna alternatywa dla pracy." oryginalnie po angielsku jest np. tu http://www.ahajokes.com/crt567.html ]
Zdarzyło się to chyba każdemu… Siedzisz na spotkaniu. Jesteś tu, bo zostałeś zaproszony. W mglistym zarysie wiesz, jaki jest temat spotkania… Ale czego od Ciebie chcą? Co ma z tego spotkania wyniknąć?
W codziennym życiu w biznesie jest wiele kiepskich spotkań. Spotkań, na których po prostu tracimy czas. Spotkań źle przygotowanych. Źle poprowadzonych. Źle podsumowanych. Albo spotkań, których w ogóle dałoby się uniknąć, albo zaplanować i odbyć w krótszym czasie, albo w bardziej skutecznym składzie. Ale czy to naprawdę jest możliwe? Gwarantuję, że tak - jeżeli tylko zechcesz zastosować kilka zasad omówionych poniżej.

Przed spotkaniem
Zastanów się najpierw, po co chcesz w ogóle zwołać spotkanie. Jaki jest cel spotkania? Co chcesz poprzez to osiągnąć? Podjąć decyzję? Przeanalizować problem? Zderzyć myśli? Wygenerować nowe pomysły? Przedstawić pomysł i uzyskać informację zwrotną? Istotne jest, aby cel spotkania był naprawdę precyzyjnie określony. "Omówienie bieżących spraw" nie jest właściwie określonym celem spotkania - jest zbyt ogólne, nie wskazuje na "produkt" spotkania.
Dlaczego tak ważne jest określenie celu? Otóż cel definiuje pozostałe składowe spotkania: osoby, czas, miejsce, potrzebny sprzęt, oraz konieczne przygotowania. Do podjęcia decyzji potrzebujesz decydenta - ale niekoniecznie cały dział. Jeżeli chcemy starannie przeanalizować problem, to zapewne potrzebujemy na to więcej czasu, niż np. na weryfikacją listy projektów. Do wygenerowania nowych pomysłów możemy potrzebować specjalnych narzędzi, np. arkuszy do techniki "kwiat lotosu". Na zajmujące pół dnia spotkanie wymagające skupienia warto rozważyć miejsce poza biurem, gdzie będzie znacznie mniej zakłóceń.
Kiedy już odpowiesz sobie na te pytania, przystępujesz do organizacji spotkania. Chyba, że doszedłeś do wniosku, że spotkanie nie jest konieczne, bo np. można daną sprawę załatwić wysyłając maila.
Przygotowujesz agendę spotkania: cel spotkania ("Podjęcie decyzji w sprawie X’), elementy składowe (1. Referat Jana W. - 10min, 2. Dyskusja - 15 min, 3. Podjęcie decyzji - 5 min.).
Zapraszasz uczestników - dobrze jest im wysłać agendę. Jeżeli wymagasz od nich przygotowania przed spotkaniem - określ to. Jeżeli potrzebne są do tego materiały - zapewnij je uczestnikom. Bardzo ważne - uzyskaj potwierdzenie od zaproszonych, że przybędą na spotkanie - unikniesz przykrych niespodzianek.


W trakcie spotkania
Generalnie każde spotkania składa się z trzech elementów: 1.wprowadzenia, 2. prowadzenia, 3. zakończenia.
Najczystszą przyczyną problemów na spotkaniu są błędy popełnione w momencie wprowadzenia. Dlatego ważne by zawierało ono:
• Wyjaśnienie celu - przypomnienie raz jeszcze, po co się tu zebraliśmy. Założenie, że "wszyscy wiedzą, bo to było w zaproszeniu" jest błędne.
• Odniesienie się do szerszego kontekstu - pomaga skupić uwagę uczestników na temacie spotkania. Uwaga: należy unikać zbyt szerokiego kontekstu, bo może to spowodować, że uczestnicy przestaną "być obecni".
• Poznanie uczestników. Ten punkt można pominąć, jeżeli wszyscy się znajdą. Jeżeli jednak jest nawet jedna nowa osoba, to chociażby z grzeczności należy się przedstawią. Ten punkt nie dotyczy oczywiście spotkań, w których bierze udział kilkadziesiąt (lub więcej) osób.
• Pokazanie agendy - i uzyskanie wyraźnego potwierdzenia jej akceptacji przez uczestników. Tak zawarty kontrakt ułatwia później panowanie nad grupą, przywoływanie jej do porządku w przypadku odchodzenia od tematu.
• Ustalenie norm podczas spotkania - kto kontroluje czas, w jaki sposób przydzielany jest głos, czy pytania w trakcie, czy może na końcu spotkania, kto prowadzi notatki ze spotkania, czy akceptujemy włączone komórki i otwarte laptopy, inne.
• "Parking" - wyznaczenie miejsca na zapisanie tematów/wątków, które nie dotyczą istoty spotkania, ale które warte są poruszenia w innym terminie (lub na koniec spotkania, jeżeli będzie jeszcze na to czas).
• Odpowiedź na pytania dotyczące procesu lub zawartości. Pozwala to ewentualnym krytykom na wypowiedź. Jeżeli z niej nie skorzystają, a będą próbowali wracać do tej sprawy w trakcie spotkania, to prowadzący może się odwołać, że przestrzeń na to była na początku spotkania.

Kiedy już przejdziemy przez Wprowadzenie, przydadzą nam się umiejętności prezentera i moderatora spotkania. Najczęstszą przyczyną problemów na spotkaniu w fazie Prowadzenia, jest zaprojektowanie procesu, który nie bierze pod uwagę w wystarczającym stopniu celu i uczestników spotkania - ich nastroju, postaw, podejścia, umiejętności i wreszcie czasu. Musimy się wykazać asertywnością, dyplomacją i taktem, jak również umiejętnością obserwowania nastrojów, aby skutecznie:

• Stymulować aktywność uczestników,
• wzmacniać zachowania konstruktywne,
• utrzymywać cel i dyscypliną dyskusji.

Na zakończenie spotkania zawsze należy podsumować dyskusję oraz ustalenia ze spotkania - na co się umówiliście, konkretnie, punkt po punkcie. Dopytując, czy wszyscy się zgadzają z użytymi sformułowaniami. Ludzka pamięć jest zawodna, a słowa mają różne znaczenie dla różnych osób. Ten ostatni punkt jest szczególnie ważny dla spotkań pomiędzy partnerami z różnych firm, czy nawet z różnych działów - różnice kulturowe mogą spowodować przeinaczenie ustaleń.
Oprócz tego warto poinformować uczestników: o terminie wysłania notatek ze spotkania, planie dalszych działań (następne spotkanie, etc.), co się stanie z wynikami tego spotkania itp. Oczywiście na sam koniec należy uczestnikom podziękować za udział i wkład.

Po spotkaniu
Samo spotkanie nie kończy się z chwilą wyjścia uczestników z sali. Pozostaje nam jeszcze napisanie notatki po spotkaniu (czego dotyczyło, kto uczestniczył, co ustalono, plan działania) i rozesłanie jej do uczestników. Następnie rozpoczynamy wdrożenie podjętych decyzji w formie innych spotkań, zadań, czy projektów. Ale to już zupełnie inna historia.

Jeszcze lepsza wydajność
Jak zwiększyć wydajność spotkań? Warto używać technologii, przede wszystkim:
• korzystać z kalendarza w MS Outlook czy Lotus Notes dla wysyłania zaproszeń i kontrolowania potwierdzeń uczestnictwa;
• robią notatki podczas spotkania bezpośrednio na laptopie - można to robią nawet od razu w formie emaila, który wysyłamy do wszystkich zaraz po podsumowaniu ustaleń;
• robią zdjęcia zapisów na flipczartach/tablicach (zamiast przepisywania).

Czy zawsze trzeba się stosować do tych wszystkich zasad?
są spotkania, które nie wymagają sformalizowanego zarządzania nimi, na przykład w zespołach, które pracują ze sobą od dawna i świetnie się rozumieją. Niemniej nawet w takich zespołach warto chociażby spisać ustalenia i rozesłać je do uczestników. Generalna zasada jest taka: im większe spotkanie, im wyższa jego ranga, im mniej znają się uczestnicy - tym bardziej musimy zadbać o jakość organizacji i komunikacji podczas spotkania.
Trzeba pamiętać, że właściwe przygotowanie, zaplanowanie zawsze oszczędza czas podczas realizacji. Jest to prawdą zarówno dla projektów, jak i dla spotkań. Skrócenie czasu spotkania 8 osób nawet o 15 minut daje sumaryczną oszczędność 2 godzin! - nie do pogardzenia w dzisiejszych czasach.
Życzą udanych spotkań!
 


House of Skills

 

Radek Ruciński - House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.