zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Ustawowy zakres prokury a odpowiedzialność prokurenta

Ustanowienie prokury znacznie ułatwia dział‚alność gospodarczą, bo uprawnia do występowania w imieniu i na rachunek przedsiębiorcy nie tylko jego przedstawicieli ustawowych (wspólników spół‚ki osobowej, zarząd spół‚ki kapitałowej), ale też szczególnego przedstawiciela, jakim jest prokurent. Wiąże się z tym także ryzyko. Prokury nie można bowiem ograniczy㇠ze skutkiem wobec osób trzecich, a czynności prokurenta praktycznie zawsze wywierają skutek w sferze przedsiębiorcy.  
Ustawowy zakres prokury a odpowiedzialność prokurenta, fot. shutterstock Ustawowy zakres prokury a odpowiedzialność prokurenta, fot. shutterstock

Zgodnie z art. 109 [1] § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.) - prokura  jest  pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę, który podlega obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców. Obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są… związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Jest to zatem szczególny rodzaj pełnomocnictwa dla celów obrotu gospodarczego (dlatego często udzielana jest profesjonalistom). Różnica jest taka, iż jej zakres, w porównaniu ze "zwykłym" pełnomocnictwem, jest szerszy i ustawowo określony. Cechą wyróżniajacą jest też to, że może ją… ustanowić tylko przedsiębiorca podlegający obowiązkowi wpisu do KRS (spół‚ki osobowe, kapitałowe, spółdzielnie, ale już nie jednoosobowi przedsiębiorcy - ci podlegają wpisowi do ewidencji dział‚alności gospodarczej).
Na znaczenie prokury w obrocie gospodarczym podstawowy wpł‚yw ma fakt, iż prokurent składa oświadczenia woli w imieniu reprezentowanego, a swoim zachowaniem wywołuje skutki bezpoł›rednio dla niego (teoria reprezentacji - art. 95 par. 2 k.c.). Zakaz ograniczania prokury ze skutkiem wobec osób trzecich jest przy tym przepisem o charakterze bezwzględnie obowią…zującym (ius cogens), tzn. strony nie mogą go zmienić w umowie.
W prokurze można jednak wyodrębnić dwa stosunki prawne: zewnę™trzny i wewnę™trzny. Stosunek zewnę™trzny obejmuje relacje mię™dzy prokurentem a osobami trzecimi (reprezentacja przedsiębiorcy). Stosunek wewnę™trzny oznacza relację mię™dzy prokurentem a mocodawcą. Określa w umowie sposób i zakres wykonywania prokury przez prokurenta. "Zewnętrzny" zakaz ograniczeń w zakresie reprezentacji spół‚ki nie wyłącza dopuszczalności takich ograniczeń w umowie. Rodzi się zatem pytanie: co w sytuacji, gdy mimo takiej umowy prokurent dział‚a poza zakresem umocowania? A idąc dalej - co w sytuacji, gdy prokurent dział‚a w zmowie z osobą trzecią na niekorzyść spół‚ki?

Co do samych ograniczeń w umowie - należy uznać je za skuteczne, ale tylko na linii mocodawca-prokurent. Wyobrażenia kontrahenta o podstawie działania prokurenta i zakresie jego umocowania są… w zasadzie bez znaczenia dla skutecznego zawarcia umowy mię™dzy prokurentem a osobą trzecią. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy osoba trzecia wiedział‚a albo z  łatwością mogła się dowiedzie㇠o takim ograniczeniu. Innymi słowy - nie ma podstaw aby taką czynność prokurenta podważy㇠(tak: M. Pazdan [w:] Kodeks cywilny, Komentarz do art. 1-449[1], K. Pietrzykowski (red.), Warszawa 2008, s. 499). Nakazanie bowiem osobie trzeciej, aby liczyła się z treścią umowy mię™dzy mocodawcą a prokurentem, znacznie osłabiłoby jej atrakcyjność. Wyraża się ona w tym, że zakres umocowania prokurenta jest stały i wynika z ustawy. Jednak prokurent, który dział‚a wbrew przyjętym obowiązkom lub ograniczeniom z umowy, odpowiada za wyrządzoną przedsiębiorcy szkodę. Podstawą jego odpowiedzialności jest właśnie umowa określająca zakres prokury (art. 471 i nast. K.c.). Wystarczy, że przedsiębiorca wykaże szkodę wskutek działania prokurenta, oraz związek przyczynowy mię™dzy jego dział‚aniem a szkodą - art. 361 i nast. K.c.).
Wspomnie㇠jednak należy, iż w doktrynie zwolenników ma też pogląd, że czynność prawna dokonana przez prokurenta z osobą trzecią, która zdaje sobie sprawę™, iż prokurent przekracza ograniczenia z umowy, należy bez wzglę™du na okoliczności uznać za naruszające zasady wsp󳂿ycia społ‚ecznego (zob. J. Szwaja, Kodeks handlowy, Komentarz, t. I, 1997, s. 523; M. Kasprzyk, Prokura, s. 102).
Dalej idące sankcje należy natomiast wyciągnąć ze zmowy prokurenta z osobą trzecią. W tym przypadku możliwe jest powołanie się przez przedsiębiorcę na nieważność takiej czynności. Podstawą może by㇠art. 5 k.c. (konstrukcja nadużycia prawa) lub art. 59 par. 2 k.c. (nieważność czynności prawnej sprzecznej z zasadami wsp󳂿ycia społ‚ecznego). Przykładowo - jeżeli tą metodą prokurent zwolni nieodpł‚atnie kontrahenta z zobowią…zania, mocodawca bę™dzie mógł powołać się na nieważność czynności. Nie wyczerpuje to odpowiedzialności prokurenta. Przedsię™biorca może pociągnąć go bowiem do odpowiedzialności deliktowej. Zgodnie z art. 415 k.c. - kto z winy swojej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia (zapłaty odszkodowania).
    Sankcją dla prokurenta za działania poza umownym zakresem umocowania lub na szkodę spół‚ki, może by㇠też jego natychmiastowe odwołanie. Samo ustanowienie prokury np. w spółkach kapitałowych wymaga zgody wszystkich członków zarządu. Inaczej jest w przypadku jej odwołania. Wystarczy ku temu dział‚anie jednej z tych osób (jeś›li umowa/statut nie stanowi inaczej). Prokura może by㇠odwołana w każdym czasie i jest to zasada o charakterze bezwzględnym. Wynika z tego, że przedsiębiorca nie może zrzec się skutecznie jej odwołania, co jest możliwe przy pełnomocnictwie zwykłym.
Konstrukcja i ulokowanie prokury w kodeksie cywilnym ma i tę zaletę, że w wypadkach nieuregulowanych w przepisach o prokurze stosuje się do niej przepisy ogólne o pełnomocnictwie, w tym także art. 98 k.c. (tak: S. Rudnicki [w:] Dmowski S., Rudnicki S., Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza. Czꙶć ogólna, Warszawa 2009 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie IX) ss. 556). Oznacza to, iż dla czynności, które przekraczają zakres prokury, prokurent musi mie㇠osobne peł‚nomocnictwo do dokonania tej czynności. Ma to znaczenie np. dla czynności prokurenta ustanowionego dla danego oddział‚u przedsiębiorcy (tzw. prokura oddział‚owa - art. 109 [5) k.c.). Jeśli przekroczy on zakres umocowania, należy wtedy przez analogię stosować art. 103 i  104 k.c. Przepisy te dla ważności takich czynności peł‚nomocnika wymagają ich potwierdzenia przez mocodawcę; w braku potwierdzenia - prokurent musi zwróci㇠to, co otrzymał od drugiej strony, oraz naprawić szkodę, którą druga strona poniosła, nie wiedząc, że prokurent przekroczył zakres umocowania. Pamiętać należy też, iż pewnego rodzaju kontrolę nad dział‚alnością prokurenta zapewnia fakt, iż nie może on ustanowić obok siebie innych prokurentów, czyli tzw. substytutów. Zakaz przenoszenia prokury nie wyłącza natomiast ustanawiania przez prokurenta peł‚nomocników. Prokurent może udzielić pełnomocnictwa, ale wyłącznie do poszczególnych czynności lub pewnego rodzaju czynności.
    Podsumowując - choć prokura sama w sobie upoważnia do szerokiego zakresu czynności w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy, osoba, która podejmuje się funkcji prokurenta musi liczy㇠się™: 1) z odpowiedzialnością umowną w ramach stosunku łączącego ją… z przedsiębiorcą,  2) deliktową,  3) jak i tym, że w określonych wypadkach jej czynności mogą zostać uznane za nieważne.

Z orzecznictwa SN:
 "Jedynym dokumentem, który potwierdza status prokurenta, jest wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego. Jak nakazuje art. 109[8] kodeksu cywilnego, udzielenie i wygaśnięcie prokury przedsiębiorca powinien zgłosić do rejestru. Dlatego dokumentem, który pozwala prokurentowi wykazać swój status, jest wypis z tego rejestru" (Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 20 października 2005 r. II CK 120/2005, Monitor Prawniczy 2005/22 str. 1095)


Europejskie Centrum Konsultacji Prawnych Sp. z o.o., Sp. k

 

Piotr Trocha - Europejskie Centrum Konsultacji Prawnych Sp. z o.o., Sp. k
Europejskie Centrum Konsultacji Prawnych Sp. z o.o., Sp. k


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.