zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

W którym z 55296 typów projektów się specjalizujesz?

Menedżerowie często narzekają, że nie mają jak się wyróżnić, że są… traktowani przez przełożonych jak barany w stadzie: dopóki dają wełnę wszystko jest w porządku, ale gdy powinie im się noga są… składani w ofierze błagalnej.  
fot. shutterstock fot. shutterstock

Od dziś nie bę™dziesz już wierzy㇠w tę bzdurę, że menedżer nie ma jak się wyróżnić.

Otóż wszystkie projekty realizowane w firmie - każdej firmie - można podzielić na 11 różnych grup. Gdyby się uprzeć‡, to można naliczy㇠aż 55296 typy projektów.

To dla ciebie bardzo dobra wiadomość, z dwóch powodów.

Powód pierwszy: już nigdy więcej nie bę™dziesz wynajdować sobie sztucznych zajęć, żeby zabić nudę w pracy. Zamiast tego możesz przygotować procedury realizacji projektów z każdego rodzaju. Szybko też okaże się czym tak naprawdą zajmuje się firma, jakiego typu projekty są… realizowane najczęściej i czy nie jest to przypadkiem wyjaśnienie problemów trapiących firmę.

Powód drugi: jeś›li któryś typ projektów szczególnie dobrze ci wychodzi, możesz zostać ekspertem od niego. Następnym razem jeś›li ktoś w firmie bę™dzie potrzebował projektu - przykł‚adowo: badawczego-dającego wysoki zwrot-technicznego-niezależnego-ś›redniego-kosztowego-zorientowanego obiektowo-o niskim stopniu nowości-wewnę™trznego-finansowanego wewnętrznie-krajowego - i bę™dzie zależe㇠mu na wysokiej jakości wykonania, nie bę™dzie go zlecał byle komu, tylko przyjdzie prosto do ciebie.

Możesz również stać się ekspertem od cał‚ej grupy projektów np. wykluczających się - jest to trudniejsze, wymaga wię™kszego doświadczenia zawodowego, ale też jest bardziej wartościowe dla przełożonych.

Aby określić który typ projektu wykonujesz najczęściej, zrób listę kilku swoich ostatnich projektów i nazwij je korzystając z klasyfikacji poniżej. Policz który typ występuje najczęściej - i gotowe. Od tego momentu to może by㇠twój ekspercki typ. Załóż sobie jakiś zeszyt (gruby A4, najlepiej czysty) i zacznij notować w nim swoje uwagi, spostrzeżenia, wnioski, procesy i schematy związane z realizacją twojego eksperckiego typu projektu. Możesz też zdobywać wiedzę od kolegów, coachów, książek, artykułów. Już po 2-3 tygodniach bę™dziesz dysponować ogromną bazą wiedzy eksperckiej - zdziwisz się jak bardzo jest skomplikowane to co robisz i jak wiele już wiesz na ten temat. Ten zeszyt to twój skarb, argument przetargowy o awans i podwyżkę, chroń go zatem pilnie i często uzupełniaj.

Cała klasyfikacja projektów wygląda następująco:

kryterium  -  cel
rodzaje  -  rozwojowe, odtworzeniowe, dostosowawcze, badawcze

kryterium  -  znaczenie praktyczne
rodzaje  -  priorytetowe, prestiżowe, dające wysoki zwrot, modne

kryterium  -  powiązania z obszarem dział‚alności
rodzaje  -  inwestycyjne, organizacyjne, biznesowe (rozwojowe), techniczne

kryterium  -  wzajemne powiązania
rodzaje  -  niezależne, komplementarne, wykluczające się

kryterium  -  rozmiar
rodzaje  -  duże, ś›rednie, małe

kryterium  -  przychody i koszty
rodzaje  -  przychodowe, kosztowe, inwestycyjne

kryterium  -  orientacja
rodzaje  -  zorientowane procesowo, zorientowane obiektowo

kryterium  -  stopień nowatorstwa
rodzaje  -  o niskim stopniu nowości, o wysokim stopniu nowości

kryterium  -  pochodzenie zlecenia
rodzaje  -  zewnę™trzne, wewnę™trzne

kryterium  -  sposób finansowania
rodzaje  -  finansowanie zewnę™trzne, finansowanie wewnę™trzne

kryterium  -  zasięg geograficzny
rodzaje  -  projekty krajowe, projekty mię™dzynarodowe

Inspiracją tekstu jest książka "Zarzą…dzanie wartością projektów" Moniki Łady i Aliny Kozarkiewicz (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Znajdziesz w niej wiele merytorycznych wskazówek i porad na temat zarzą…dzania projektami pod kątem finansowym. Ksią…żka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.sklep.beck.pl

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.