zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

W którym z 55296 typów projektów się specjalizujesz?

Menedżerowie często narzekają, że nie mają jak się wyróżnić, że są… traktowani przez przełożonych jak barany w stadzie: dopóki dają wełnę wszystko jest w porządku, ale gdy powinie im się noga są… składani w ofierze błagalnej.  
fot. shutterstock fot. shutterstock

Od dziś nie bę™dziesz już wierzy㇠w tę bzdurę, że menedżer nie ma jak się wyróżnić.

Otóż wszystkie projekty realizowane w firmie - każdej firmie - można podzielić na 11 różnych grup. Gdyby się uprzeć‡, to można naliczy㇠aż 55296 typy projektów.

To dla ciebie bardzo dobra wiadomość, z dwóch powodów.

Powód pierwszy: już nigdy więcej nie bę™dziesz wynajdować sobie sztucznych zajęć, żeby zabić nudę w pracy. Zamiast tego możesz przygotować procedury realizacji projektów z każdego rodzaju. Szybko też okaże się czym tak naprawdą zajmuje się firma, jakiego typu projekty są… realizowane najczęściej i czy nie jest to przypadkiem wyjaśnienie problemów trapiących firmę.

Powód drugi: jeś›li któryś typ projektów szczególnie dobrze ci wychodzi, możesz zostać ekspertem od niego. Następnym razem jeś›li ktoś w firmie bę™dzie potrzebował projektu - przykł‚adowo: badawczego-dającego wysoki zwrot-technicznego-niezależnego-ś›redniego-kosztowego-zorientowanego obiektowo-o niskim stopniu nowości-wewnę™trznego-finansowanego wewnętrznie-krajowego - i bę™dzie zależe㇠mu na wysokiej jakości wykonania, nie bę™dzie go zlecał byle komu, tylko przyjdzie prosto do ciebie.

Możesz również stać się ekspertem od cał‚ej grupy projektów np. wykluczających się - jest to trudniejsze, wymaga wię™kszego doświadczenia zawodowego, ale też jest bardziej wartościowe dla przełożonych.

Aby określić który typ projektu wykonujesz najczęściej, zrób listę kilku swoich ostatnich projektów i nazwij je korzystając z klasyfikacji poniżej. Policz który typ występuje najczęściej - i gotowe. Od tego momentu to może by㇠twój ekspercki typ. Załóż sobie jakiś zeszyt (gruby A4, najlepiej czysty) i zacznij notować w nim swoje uwagi, spostrzeżenia, wnioski, procesy i schematy związane z realizacją twojego eksperckiego typu projektu. Możesz też zdobywać wiedzę od kolegów, coachów, książek, artykułów. Już po 2-3 tygodniach bę™dziesz dysponować ogromną bazą wiedzy eksperckiej - zdziwisz się jak bardzo jest skomplikowane to co robisz i jak wiele już wiesz na ten temat. Ten zeszyt to twój skarb, argument przetargowy o awans i podwyżkę, chroń go zatem pilnie i często uzupełniaj.

Cała klasyfikacja projektów wygląda następująco:

kryterium  -  cel
rodzaje  -  rozwojowe, odtworzeniowe, dostosowawcze, badawcze

kryterium  -  znaczenie praktyczne
rodzaje  -  priorytetowe, prestiżowe, dające wysoki zwrot, modne

kryterium  -  powiązania z obszarem dział‚alności
rodzaje  -  inwestycyjne, organizacyjne, biznesowe (rozwojowe), techniczne

kryterium  -  wzajemne powiązania
rodzaje  -  niezależne, komplementarne, wykluczające się

kryterium  -  rozmiar
rodzaje  -  duże, ś›rednie, małe

kryterium  -  przychody i koszty
rodzaje  -  przychodowe, kosztowe, inwestycyjne

kryterium  -  orientacja
rodzaje  -  zorientowane procesowo, zorientowane obiektowo

kryterium  -  stopień nowatorstwa
rodzaje  -  o niskim stopniu nowości, o wysokim stopniu nowości

kryterium  -  pochodzenie zlecenia
rodzaje  -  zewnę™trzne, wewnę™trzne

kryterium  -  sposób finansowania
rodzaje  -  finansowanie zewnę™trzne, finansowanie wewnę™trzne

kryterium  -  zasięg geograficzny
rodzaje  -  projekty krajowe, projekty mię™dzynarodowe

Inspiracją tekstu jest książka "Zarzą…dzanie wartością projektów" Moniki Łady i Aliny Kozarkiewicz (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Znajdziesz w niej wiele merytorycznych wskazówek i porad na temat zarzą…dzania projektami pod kątem finansowym. Ksią…żka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.sklep.beck.pl

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.