zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

Wskaźniki zaangażowania szefa

Przywództwo nie jest związane z pozycją… w hierarchii firmowej. Powinno by㇠widoczne wszędzie, na każdym poziomie organizacji. Każda firma jest ł‚ań„cuchem powiązanych ze sobą interakcji. Dlatego funkcjonuje dobrze wtedy, kiedy wewnę™trzne relacje mię™dzy ludźmi są… zdrowe.
Wskaźniki zaangażowania szefa. Fot. Shutterstock Wskaźniki zaangażowania szefa. Fot. Shutterstock

Wedł‚ug J. Scherera postawa, zaangażowanie i dział‚anie szefa firmy i jej liderów są… wskazówką… dla innych ludzi w organizacji. Ale, aby tak było w rzeczywistości, liderzy powinni przyjrze㇠się uważnie najpierw sobie.
Odkryj, kim jesteś, pokaż, kim jesteś i zmieniaj na lepsze siebie i ś›wiat, w którym żyjesz - to trzy główne zadania lidera wedł‚ug Johna Scherera.

Bez podział‚u praca-życie

- Czy jest sposób, aby zintegrować pracę zawodową i życie prywatne? Jak by㇠sobą w pracy? Czy możliwe jest osią…gnię™cie równowagi mię™dzy pracą… a życiem poza nią…? Najbardziej efektywni ludzie, jakich spotkał‚em, łączą… te dwa aspekty w jedną wartość - twierdzi Scherer. Uważa też, że każdy gromadzi w sobie różne doświadczenia, ale tylko niektórzy wyciągają… z tego wnioski.
Nawet najbardziej efektowne tezy mogą by㇠uznawane wyłą…cznie za teorię™, jeżeli nie są… poparte konkretnymi dowodami czy wynikami. Scherer wskazuje na rezultaty badań„ przeprowadzonych już 15 lat temu przez Canadian Institute of Market Driven Quality, w których wzi곂o udział 326 firm o różnej wielkości i różnym profilu. Analizie poddano wymierne wyniki przedsiębiorstw, satysfakcję™ klientów, jakość oferowanych produktów i usług oraz zaangażowanie kadry menedżerskiej we własny rozwój. Badania wykazał‚y bezpoł›redni i wprost proporcjonalny związek mię™dzy rozwijaniem przez liderów swoich kompetencji a wzrostem wartości i wymiernymi wynikami prowadzonych przez nich przedsiębiorstw. Okazał‚o się więc, że wskaźnik zaangażowania szefa we własny rozwój - w doskonalenie kompetencji indywidualnych i zawodowych - był podstawowym wyróżnikiem firm osią…gających znakomite efekty od pozostałych rynkowych graczy.

Prowokujące pytania

20 lat obserwacji i analizy postaw menedżerów oraz liderów organizacji z całego świata powoduje, że John Scherer chętniej zadaje pytania, niż udziela odpowiedzi. Jego zdaniem dobre pytanie ma dużo wię™ksze znaczenie niż szybka odpowiedź. Prowokuje do tego, aby głębiej zastanowi㇠się na sobą i swoim postępowaniem. Burzy też wewnętrzną… stagnację™, stymuluje do oceny sytuacji w nowy, świeży sposób, a co za tym idzie - do własnego rozwoju.
Dlatego też Scherer proponuje pięć pytań„, na które w jego opinii warto sobie odpowiedzieć‡:
1. Z czym muszą się zmierzyć‡? - czyli jakie problemy stoją przede mną…; jakie decyzje muszą™ podjąć; jakim tematom muszą™ się przyjrzeć‡, a czego dotychczas unikał‚em.
2. Co wnoszą™ ze sobą w konfrontacji z problemem, który musimy rozwiązać? - czyli jakie był‚y moje dotychczasowe doświadczenia; czego się obawiam; jakie są… moje oczekiwania i nadzieje.
3. Co mną kieruje? - czyli co mnie napędza do działania (nie chodzi o pozytywną motywację™, ale o podś›wiadome impulsy).
4. Jakie jest moje powołanie? - czyli jakie możliwoś›ci i zdolności chcą™ wyrazi㇠w swojej pracy; co mam do zaoferowania innym; co pobudza mnie do działania.
5. Co wyzwala mój potencjał?
- czyli co zrobił‚bym w moim życiu i w mojej pracy, gdybym nie czuł‚ strachu i gdybym wiedział‚, że odniosą™ sukces?

Zaję™cia w klasie

John Scherer proponuje przeprowadzenie dość zaskakującego zabiegu. Sugeruje, aby wyobrazić sobie, że nasze miejsce pracy to szkolna klasa, gdzie - chcąć nie chcąć - zdani jesteśmy na współ‚dział‚anie z kolegami i wspólną… naukę™. Stawia tezę™, że przywództwo najlepiej można rozwinąć‡ w warunkach, w których nie ma szans na dobór współpracowników. Tak jak w klasie, w której w są…siednich ł‚awkach siedzą… osoby, których nie lubimy, które nas drażnią…. Warto przyjrze㇠się i zanalizować zachowanie i sposób działania tych, których nie darzymy sympatią, ale którzy okazują… się skuteczniejsi od nas.
Jest to wyzwanie, które, pozwoli przekształ‚ci㇠palą…cy problem w twórczą… zmianę™. To zarazem jedna z metod rozwijania zdolności przywódczych. Pojawiające się problemy czy sytuacje kryzysowe, które trzeba pokonywać, są… okazją… do rozwoju. Zdaniem Scherera warto je potraktować jako okazje do kształtowania w sobie postawy lidera. I doskonalenie siebie jako czł‚owieka.

Oryginał‚ ukazał‚ się w wyd. Sierpień„ 2008 Personel i Zarzą…dzanie


Personel i Zarzą…dzanie

 

Halina Guryn - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.