zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Wysłać menedżerów na LODOWIEC czyli jak rozwijać firmę usługową

Czy lepszy jest trening w komfortowych warunkach kalifornijskiej plaży, czy może w oś›nieżonych górach z wypchanym plecakiem na plecach? Rocky Balboa, bokser znany z wielu filmów, z pewnością wybrałby tą™ drugą opcję™. Trening powinien kształtować charakter, wytrzymał‚ość, powinien pozwalać na bycie sam na sam ze sobą i na pokonywanie własnych granic, uprzedzeń„ i głęboko zakorzenionych zał‚ożeń„.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Tak właśnie powinien wyglądać trening rozwojowy menedżerów w firmach usługowych.

W firmach produktowych to nie ma znaczenia - produkcja odbywa się przy pomocy maszyn, więc wpł‚yw czynnika ludzkiego jest z definicji ograniczony. Ale w usługach... w usługach czynnik ludzki ma pierwszorzędne znaczenie. Bez ludzi nie istnieją… usługi. Bez jakości ludzi jako specjalistów w zawodzie ani jakości ludzi jako członków grup społ‚ecznych firmy usługowe są… skazane na niskie marże, atmosferę rywalizacji, niedostateczne skupienie na potrzebach klienta, poł›lizgi, opóźnienia i poprawki w wykonywanych usługach.

Jak przeprowadzi㇠taki trening?

Wysłać menedżerów na LODOWIEC.

Metaforyczny, rzecz jasna.

Pierwszą… czynnością… jest ogarnię™cie całego procesu ś›wiadczenia usługi - co zakłada wysłanie menedżerów w teren i opisanie (najlepiej fotografiami) tego procesu: od pierwszego kontaktu klienta z firmą (czyli znacznie przed pierwszym telefonem lub emailem z pytaniem o cenę™ i zakres usługi) do zakontraktowania kolejnej usługi lub harmonogramu kolejnych usług w określonym czasie (po skutecznym zakończeniu ś›wiadczenia pierwszej usługi).

Drugą… czynnością… jest stworzenie wachlarza klientów - podzielenie obecnych klientów firmy na grupy o podobnych potrzebach

Następnie menedżerowie uzbrojeni w fotografie, własne obserwacje i przemyś›lenia, zbierają… pomysły na poprawę ś›wiadczenia usługi dla poszczególnych grup w wachlarzu klientów. Pomysły mogą… by㇠zbierane w różne ramy np. etapów usługi, podmiotu wykonującego dane dział‚anie, kosztów dział‚ań„, priorytetów wynikających ze strategii firmy. Kolejną… taką… ramę™ stanowi model LODOWIEC.

LODOWIEC to polskie tłumaczenie angielskiego skrótowca GLACIER, za którym kryje się innowacyjny proces tworzenia wartości usług. Analiza obecnie ś›wiadczonych usług pod ką…tem elementów kryjących się za GLACIER'em oraz burza mózgów zbierająca potencjalne usprawnienia to ś›wietny trening dla menedżerów, żeby przestali myśle㇠jak buchalterzy, jak producenci, a zaczę™li myśle㇠jak usługodawcy.

G oznacza GROWTH czyli wzrost. Menedżerowie którzy myślą… o tym aspekcie usług firmy zbierają… pomysły bę™dące odpowiedziami na pytania: 'jak powię™kszy㇠marżę', 'jak powię™kszy㇠cenę™', 'jak zwię™kszy㇠przydatną… klientowi wartość'.

L oznacza LEADERSHIP czyli przywództwo. W firmach usługowych przywództwo to zdolność inspirowania pracowników do poszukiwania nowych rozwiązań„, wszechstronny rozwój pracowników, stworzenie przestrzeni bezpiecznego testowania nowych pomysł‚ów. Należy szukać odpowiedzi na pytania: 'jak umożliwić pracownikom tworzenie nowych rozwiązań„', 'jak nagradzać pracowników za efekty'.

A oznacza ACCELERATION czyli przyspieszenie. Każde przedsiębiorstwo rozpoczyna dział‚alność jako mał‚a firma z innowacyjnym pomysłem. Potem wraz z upł‚ywem czasu dywersyfikowana jest dział‚alność, zmienia się portfel usług, roś›nie liczba klientów, zwię™ksza się liczba operacji i stopień skomplikowania procesów. Przyspieszenie ucina ten wyścig zbrojeń„ i zwraca uwagę™ na agresywne cele usług: 'jak możemy zwię™kszy㇠efekt o 50%', 'jak możemy skróci㇠czas o poł‚owę™', 'jak możemy zmniejszy㇠koszty o poł‚owę™'.

C oznacza COOPERATION czyli współpraca. Agresywnych celów nie da się uzyskać, korzystając wyłącznie z wewnę™trznych zasobów firmy. Potrzebne jest poszerzenie bazy zasobów - a najprościej i najtaniej jest to zrobi㇠poprzez nawią…zanie współpracy z innymi firmami. Literatura biznesowa jest peł‚na przykł‚adów sukcesu, w których firma A zamiast drenować marżę™ dla dostawcy B, wspólnie stworzyła rozwią…zanie minimalizujące koszty mię™dzy A i B, a przy okazji dostarczające wartość dla klienta C. Współpraca oznacza zwykle nawią…zanie ś›cisłych kontaktów z najbliższymi firmami w sieci wartości branży, z czoł‚owymi ekspertami, niezależnymi konsultantami.

I oznacza INNOVATION czyli innowację. Innowacja w usługach polega na poszerzaniu i pogłę™bianiu doświadczeń„ klientów firmy. Innowacja w usługach zachodzi więc podczas kontaktu przedstawiciela firmy z przedstawicielem klienta (lub bezpoł›rednio z klientem) i zachodzi na pł‚aszczyźnie emocji, intelektualnej satysfakcji, ludzkich interakcji. Nawet jeś›li polega na jakimś› fizycznym przedmiocie lub procedurze działania, to przejawia się poprzez ludzkie zachowanie i komunikację™.

E oznacza EXECUTION czyli wykonanie. To bezpoł›rednie przełożenie filozofii usług (satysfakcja kosztem jakości) na praktyczne działania. To dbał‚ość o eliminację™ błędów, idealne przygotowanie do świadczenia usługi, perfekcyjne doświadczenie klienta zgodne z jego potrzebami. Ten etap jest najbardziej zbliżony do tradycyjnej, produkcyjnej jakości. O ile jednak jakość polega na obniżaniu kosztów, tak doskonałość/perfekcja polega na powię™kszaniu wartości (koszty nie grają… roli, o ile przyrost wartości jest wyższy i jest do przyję™cia cenowo przez klienta) lub maksymalizowaniu wartości za określoną…, stałą… kwotę™.

R oznacza RETENTION czyli zatrzymanie. Dla klientów ważne jest poczucie, że usługodawca troszczy się o ich potrzeby, że słucha czego pragną, że nie zakłada pewnych rozwiązań„ z góry bez wcześ›niejszej konsultacji. W atmosferze zrozumienia i dobrych chę™ci nawet potknię™cia jakości nie powodują… negatywnych efektów, ponieważ klientom zależy na relacji równie mocno co na produkcie. Jeśli kupisz słabo zszytą… koszulę™ lub psujący się dysk twardy, to zrazisz się do danego producenta. Ale jeś›li osoba w sklepie zaoferuje ci wymianę na peł‚nowartościowy towar, pozostaniesz klientem tego sklepu. W zatrzymaniu często wykorzystuje się działania edukacyjne, ustanawianie standardów jakości, wspólne akcje promocyjne.

Wracamy do treningu menedżerów firmy usługowej.

Po sesji kreatywnej skupionej wokół GLACIER-a zarząd firmy powinien wytypować kilka pomysł‚ów najbardziej obiecujących i prostych w realizacji. Pomysły te powinny zostać wdrożone dla kilku wybranych klientów - powinni by㇠to klienci otwarci na nowinki, doceniajacy otrzymywanie znacznie więcej niż jest to warte (odpadają klienci którzy pytają… o cenę zanim usłyszą o co chodzi i co mogą… zyskać).

Kolejny etap to zwyczajowy cykl poprawy efektów: zebranie wyników wdrożonych pomysł‚ów, przygotowanie wniosków i wskazówek do następnych wdrożeń„, zaplanowanie kolejnego wdrożenia i jego realizacja.

Jeśli chcesz dowiedzie㇠się więcej o poszczególnych elementach LODOWIEC-a, poznać przykł‚ady skutecznych wdrożeń„ lub w ogóle poczytać na temat jakości w firmach usługowych, przyda ci się książka ''Strategiczna karta firm usługowych' Rajesha K. Tyagiego i Praveena Gupty (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Ksią…żka jest dostę™pna w cenie ze zniżką… w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.