zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Zespoł‚y kulturowe zamiast odejścia z pracy?

Jeśli drugi lub trzeci raz pod rząd zmieniasz pracę z dokładnie takim samym poczuciem niesmaku, niezrozumienia i złości na kretyński świat, najpewniej jest to kwestia niedopasowania twojej kultury pracy z kulturami firm tej branży. Na to nie pomogą nowe umieję™tnoś›ci zawodowe czy menedżerskie, bo dzię™ki nim osiągniesz tylko tyle że zamiast za dwa lata, kolejne rozczarowanie zawodowe spotka cię za lata trzy. Zmiana firmy może pomóc, a zmiana branży pomoże na pewno - pod warunkiem że bę™dziesz wiedzie㇠czego szukasz. A do tego potrzebujesz nieco nowej wiedzy na temat kultury firmowej.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Koncepcja i treść kultury organizacyjnej to temat mnóstwa badań i książek. William Schneider okreś›lił tak zwane "cztery C kultury" czyli cztery rodzaje kultury określone z punktu widzenia sposobu organizacji pracy: kompetencję (competence), współpracę (collaboration), kultywację (cultivation) i kontrolę (control).

Zarząd i starsi stażem pracownicy firmy w której panuje kultura kompetencji wierzą w zasadę doskonałości produktu - "jeżeli opracujemy doskonałe produkty, to ludzie bę™dą je masowo kupować". Kultura ta ceni ponad wszystko doskonałość techniczną. Przedsiębiorstwom o tej kulturze przewodzą zwykle inżynierowie lub naukowcy. Wiele nowo tworzonych firm technologicznych stanowi ucieleśnienie kultury kompetencji.
Kultura kompetencji CENI osią…gnię™cia, WYRóŻNIA osoby osiągające najlepsze wyniki, PRIORYTETYZUJE pracę, PYTA "jak?", PROWADZI DZIĘKI wiedzy specjalistycznej, ORGANIZUJE PRACĘ W FORMIE projektów roboczych, REKRUTUJE PRACOWNIKóW konkurencyjnych.

Kultura współpracy to dokładne przeciwieństwo kultury kompetencji. W tym przypadku nacisk kładzie się na zrozumienie indywidualnych potrzeb każdego klienta. Przedsiębiorstwa o silnej kulturze współpracy wolą, by oferty produktowe i udogodnienia kształtowali klienci i ich wymagania, nie zaś by napędzały je wybitne umieję™tnoś›ci techniczne inżynierów od oprogramowania i sprzętu. Zorientowane na usługi przedsiębiorstwa i firmy opracowujące i dostarczające indywidualnie przygotowywane rozwiązania sprzętowe i programowe muszą zwykle wypracować sobie kulturę współpracy, aby odnieść sukces na rynku. Kultura współpracy CENI powiązania, WYRóŻNIA pracę zespoł‚ową, PRIORYTETYZUJE ludzi, PYTA "kto?", PROWADZI DZIĘKI procesowi, ORGANIZUJE PRACĘ W FORMIE zespoł‚ów, REKRUTUJE PRACOWNIKóW godnych zaufania.

Kultura kultywacji przypisuje wielką wagę rekrutacji, retencji i wychowywaniu wysoce kreatywnych pracowników, aby tworzy㇠wyjątkowe produkty. Spółki medialne, agencje reklamowe i wyspecjalizowane firmy konsultanckie to archetypy kultury kultywacji, wprowadzające seriami innowacje o różnej sile wpływu na rynek. Kultura kultywacji CENI samodoskonalenie, WYRóŻNIA kreatywność, PRIORYTETYZUJE pomysł, PYTA "dlaczego?", PROWADZI DZIĘKI charyzmie, ORGANIZUJE PRACĘ W FORMIE tak niewielkiej jak to tylko możliwe, REKRUTUJE PRACOWNIKóW błyskotliwych.

Kultura kontroli jest istotna dla przedsiębiorstw w dojrzałych i poddanych utowarowieniu sektorach rynku, także w dojrzałych branżach usługowych, takich jak księgowość czy użyteczność publiczna. Na tych rynkach marża zysku jest niewielka, więc kluczem do sukcesu jest powtarzalne osią…ganie rezultatów przy niskich kosztach. Kultura kontroli CENI porządek i bezpieczeństwo, WYRóŻNIA przygotowanie planu, PRIORYTETYZUJE system, PYTA "co?", PROWADZI DZIĘKI autorytetowi, ORGANIZUJE PRACĘ W FORMIE hierarchii, REKRUTUJE PRACOWNIKóW lojalnych.

Czy któryś opis przypomina ci firmę, która ostatnio przelewała ci na konto wypłatę?

A który opis przypomina ciebie? Gdyby trafił ci się awans na dyrektora, w którym kierunku poszłaby firma pod twoim przewodnictwem?

Konflikt mię™dzy twoim osobistym typem kultury a typem kultury firmy w której pracujesz można rozwiązać nie tylko zmianą firmy lub branży. Jeśli masz dobre kontakty z wyższą kadrą… zarzą…dzają…cą, możesz zaproponować stworzenie testowego zespoł‚u zgodnego z TWOJĄ kulturą. zespół ten podejmowałby projekty których nikt inny nie chce podjąć, bo są… nie dość prestiżowe, nie dotyczą najlepszych klientów, nie operują w znanej przestrzeni wiedzy i umieję™tnoś›ci.

Każda firma - tak naprawdą - potrzebuje w jakimś stopniu wszystkich czterech wymiarów kultury np. firma innowatorska którym nikt nie bę™dzie sprawdzał kosztów szybko zbankrutują, firma współpracująca bez nowych pomysł‚ów nie bę™dą mieli czego zaproponować klientom, firma kontrolująca bez kreatywnych rozwiązań szybko napotka ścianę minimalnych kosztów, firma kompetencyjna przekona się że bez współpracy z klientami nawet najlepsze rozwiązania nie przyciągają wielu transakcji.

Twój zespół dawałby firmie to czego jej brakuje, łatałby słabe strony - żeby uży㇠fachowego żargonu. Jeśli do tego pomysłu przekonałby się zarząd i przeznaczyłby stały budżet, znajdziesz swoje miejsce bez konieczności wielkich zmian w swoim życiu lub postrzeganiu siebie.

Parę słów na temat organizacji pracy takiego zespoł‚u.

Jeśli zespół bę™dzie pracował w kulturze kontroli, powinien mie㇠charakter funkcjonalny: niech to bę™dą osoby z jednej specjalizacji zawodowej, które swoimi projektami wzbogacają pracę innych dział‚ów.

Jeśli zespół bę™dzie pracował w kulturze kompetencji, niech bę™dą to specjaliści techniczni z danej dziedziny produktu. Załatw laboratorium, literaturę, i daj ludziom przestrzeń do powię™kszania i testowania swojej wiedzy zawodowej - poza ich normalną pracą.

Jeśli zespół bę™dzie pracował w kulturze bliskich relacji z klientem, niech ma strukturę projektową, niech testuje nowych i zwariowanych klientów oraz nowe rozwiązania których nikt wcześ›niej w firmie nie próbował. Niech zespół pracuje po kolei ze wszystkimi klientami podczas "sesji kreatywnych", w trakcie których powstaną nowe koncepcje działania, które bę™dą dalej wdrażane przez normalne zespoł‚y klienckie w firmie.

Jeśli zespół bę™dzie pracował w kulturze kultywacji, powinien dostać absolutnie wolną rękę we wszystkim. Jego celem jest bowiem sprawdzanie zupełnie nowych możliwoś›ci, pomysł‚ów na przyszł‚ość, testowanie rozwiązań z innych rynków i branż. Czꙶć zespoł‚u powinna mie㇠smykałkę do organizowania i formalnego zarzą…dzania projektami, aby nowe rozwiązania zamykać w formie produktów i pilnować ich rozwoju we wczesnej fazie - gdy okażą… się zyskowne, przejmie je dedykowany zespół zgodny z ogólną kulturą firmy, zaś zespół kultywacyjny ruszy w kierunku nowych wyzwań.

Kwestia kultury firmy to jeden z kluczowych czynników wpł‚ywających na powodzenie wdrożenia strategii firmy w praktyce. Kultura jest jednym z elementów należÄ…cych do tak zwanego imperatywu natury - oprócz struktury i strategii. więcej wskazówek na temat tego imperatywu oraz pozostałych pięciu (koncepcji, wizji, uruchomienia, syntezy, przejścia) oraz szczegółowo rozpisane przykł‚ady m.in. Southwest Airlines, Toyoty, Lockheed Martin, Iridium, Odyssey, Biblioteka Narodowa Singapuru, kolarz Lance Armstrong, znajdziesz w książce "Skuteczne wdrażanie strategii" Marka Morgana, Raymonda E. Levitta, Williama Maleka (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Książkę znajdziesz w księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl.

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.