zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Zmierzch epoki produktów

 Mobilna rewolucja trwa. Coraz częściej zamiast klasycznego peceta wybieramy smartfon lub tablet. Oznacza to wielkie zmiany nie tylko dla spragnionych nowinek technologicznych użytkowników. Prawdziwy renesans przeżywają globalni gracze z sektora teleinformatycznego (ICT - Information and Communication Technology). Pierwsze zwiastuny nowej ery już widać: dobiegła końca "epoka produktów".

Eksperci szacują, że sprzedaż urządzeń mobilnych niebawem wyprzedzi liczbę sprzedawanych klasycznych komputerów PC . Co, poza rosnącymi rynkami zbytu i mnożącymi się zyskami, oznacza to dla firm z sektora teleinformatycznego? W opinii dr Moniki Golonki, ekspertki z zakresu zarządzania w sektorze ICT Akademii Leona Koźmińskiego, najwięksi gracze na rynku w odpowiedzi na nadchodzące zmiany przyjmują zupełnie nową filozofię działania. Jej wyznacznikiem są rosnące oczekiwania odbiorców, zachęconych boomem na urządzenia mobilne. - Klienci nie tylko wybierają pomiędzy telefonem Apple czy Samsung. Decydują się także na całe systemy rozwiązań, jakie oferuje jedna czy druga firma - wyjaśnia specjalistka. Stąd mowa o nastaniu "epoki rozwiązań".

Początki ICT

Sektor ICT jest relatywnie młody. Powstał na początku lat 80., na styku dwóch sektorów rynkowych, które do tamtej pory funkcjonowały osobno: telekomunikacji i informatyki. - Nasilająca się konwergencja cyfrowa produktów czy usług, a w ślad za tym konsolidacja firm, zaowocowała rozmyciem się granic pomiędzy branżami - tłumaczy dr Monika Golonka. Kolejnymi z kamieni milowych, które rozpoczęły proces formowania tego, co dziś nazywamy sektorem teleinformatycznym, były: konwergencja internetowa wraz z powstaniem protokołu TCP/IP oraz rewolucja audiowizualna, czyli powstanie współczesnych multimediów.
Eksperci prognozują, że to dopiero początek zmian. Zdaniem Zhou Yanqing z firmy Huawei, obszar ICT będzie stale rósł, łącząc w sobie nie tylko komunikację i informacje, ale także rozrywkę, media, finanse, a nawet logistykę .
 

Klient nasz pan

Największą zmianą, którą wywołał postępujący proces globalizacji w obszarze technologii i komunikacji, jest zmiana wymagań klientów. Do niedawna tradycyjnym elementem, który generował przewagę konkurencyjną oraz determinował rozwój w branży, była technologia. Dla firm oznaczało to nieustanny "wyścig zbrojeń" (czyli rywalizację we wprowadzaniu coraz lepszych, nowocześniejszych produktów), dla klientów zaś bierny odbiór kolejnych rozwiązań. Jednak wraz ze stworzeniem otwartych standardów technologicznych, a więc upowszechnieniem się technologii nastąpiła nowa epoka. - Obecnie wygrywa ta firma, która zaoferuje swoim klientom lepsze rozwiązania ich problemów - wyjaśnia dr Golonka. Nadejście "epoki rozwiązań" stało się nieuchronne wraz z rewolucją Web 2.0. W jej wyniku klienci coraz częściej stają się również twórcami lub współtwórcami niektórych produktów czy usług. Przykładem z lokalnego rynku może być Sklep Play, w którym użytkownicy smartfonów mogą sprzedawać stworzone przez siebie aplikacje.
Jedną z pierwszych korporacji, która zdecydowała się na nowy model biznesu, był amerykański gigant z branży IT - IBM. W latach 90. z typowego producenta sprzętu (a dokładniej, mainframe’ów - komputerów używanych przez duże organizacje do najważniejszych aplikacji) Big Blue przekształcił się w firmę usługową. Z kolei te firmy, które nie zdążyły przystosować się dostatecznie szybko do zmian, błyskawicznie straciły swoją pozycję. Potwierdza to smutny przykład fińskiej Nokii, która przegrała na rynku smartfonów pomimo faktu, że była pierwszą firmą oferującą taki produkt. Steve Jobs, autor sukcesu konkurencyjnego Apple’a, traktował natomiast własny smartfon iPhone jak usługę, a nawet szerzej - rozwiązanie, na które składało się wiele powiązanych ze sobą produktów, usług, a także współpracujących ze sobą firm.

Kto jest kim?

Sektor ICT jest rosnącym obszarem rynku, składającym się z różnych podmiotów. Mimo to, oferta takich gigantów, jak Apple, Google, Microsoft czy Samsung upodabnia się do siebie. Gwałtowny rozwój technologii sprawił jednak, że żadna z tych firm nie ma już wystarczających kompetencji do samodzielnego tworzenia kompleksowych rozwiązań. - Stąd ogromna eksplozja aliansów między firmami z rynku teleinformatycznego - ocenia ekspertka. Współpraca pozwala największym graczom na wypełnienie luk w oferowanych rozwiązaniach oraz obniżenie kosztów działalności.
Jak uważa ekspertka, współpracują również konkurenci. Proces ten ilustruje relacja łącząca np. firmy Google oraz Samsung. Oba koncerny są już konkurentami w zakresie produkcji smartfonów (Google zakupił w ubiegłym roku Motorolę), jednak współpracują w zakresie wykorzystania systemu operacyjnego Android. Koncern z Korei Południowej jest największym producentem sprzętu, na którym wykorzystywane jest oprogramowanie giganta z Mountain View.

W większości krajów świata telefon komórkowy jest nieodłącznym elementem codziennego życia i znaczna część mieszkańców ma go przy sobie cały czas. Oczekują oni od technologii mobilnych rozwiązywania określonych problemów. Biznes chętnie odpowiedział na te oczekiwania. - Wszystko wskazuje na to, że zmiany obserwowane w ICT będą przenosić się na kolejne sektory globalnej gospodarki - prognozuje dr Monika Golonka. Aby nie dać zaskoczyć się konkurencji, polscy menedżerowie muszą podążać za tymi trendami. Pomaga w tym dokładna obserwacja i właściwa analiza coraz bardziej złożonego otoczenia. Jednak dopiero szerokie oraz krytyczne spojrzenie na temat, z którym można zetknąć się np. podczas szkoleń i studiów podyplomowych, pozwala poznać i efektywnie implementować najnowsze rozwiązania w rodzimych biznesach.

 

Akademia Leona Koźmińskiego
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.