zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Konferencja Dni HR 2025: o przyszłości pracy i roli działów HR

Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja, nowe pokolenia pracowników i zmieniające się modele pracy stawiają przed HR-owcami zupełnie nowe wyzwania? Odpowiedzi na te pytania będą szukać uczestnicy konferencji Dni HR 2025, która odbędzie się 25 czerwca w Katowicach. Organizatorem wydarzenia jest firma SGP – Training & Consulting.

4 na 10 pracodawców w Polsce nie chce żadnych zmian kadrowych, niemal tyle samo planuje nowe rekrutacje

W I kwartale 2025 roku 35% organizacji w Polsce chce rozbudowywać swoje zespoły, a 44% z nich nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Z koniecznością zwolnień liczy się natomiast 19% pracodawców, a 2% z nich nie sprecyzowało jeszcze planów kadrowych na nadchodzące miesiące.

Manager na ciężkie czasy

Rozmawiałem ostatnio z szefem Rady Nadzorczej dużej firmy. Zapytałem, czy jest zadowolony ze swojego polskiego Prezesa. Wiesz, nie do końca - odpowiedział‚. To jest taki manager na dobre czasy.  
Manager na ciężkie czasy, fot. shutterstock Manager na ciężkie czasy, fot. shutterstock

Poprosiłem go o rozwinięcie tematu i w trakcie, jego prezentacji zorientowałem się, że mówiąc o tym, czym powinien różnić się manager na dobre czasy od managera na złe czasy podaje różnice pomię™dzy zarzą…dzaniem a przywództwem.

Manager na dobre czasy to manager zarządzają…cy.

Potrafi przygotować plan i budżet, kontrolować ich wykonanie, administrować firmą, zapewnić sprawność i skuteczność działania podległych sobie zespoł‚ów.

Typowymi kompetencjami managera zarządzają…cego są: inteligencja, umieję™tność współ‚działania i pracy w zespole, dobra organizacja pracy własnej i innych, wytrwałość, odpowiedzialność, energia. Ten zestaw kompetencji jest konieczny zarówno w dobrych jak i ciężkich czasach. Ale w tych ciężkich często przestaje wystarczać.

Wedł‚ug klasycznej definicji przywództwa, liderem jest ten, kto potrafi wyznaczać dalekie i ambitne cele i zmobilizować otoczenie do jego osią…gnię™cia.
Dla mnie lider to ktoś, kto widzi dalej niż inni. Ktoś, kto nie myśli utartymi schematami, ale z pierwszych sygnałów zmieniającej się rzeczywistości potrafi wyciągnąć wnioski o kierunku zmian i spowodować, by organizacja, której przewodzi zareagowała na nie w sposób właściwy a do tego szybciej i sprawniej niż inni. Tego typu umieję™tnoś›ci są… przydatne zawsze. Dostrzeganie możliwoś›ci, których inni jeszcze nie widzą, daje szansę wyprzedzenia konkurencji i zgarnięcia "premii lidera".

W dobrych czasach, gdy rynek roś›nie z reguły starcza miejsca i dla liderów i dla tych, którzy podążają ich śladami. W warunkach stabilnego wzrostu relatywnie wię™kszego znaczenia nabierają umieję™tnoś›ci zarzą…dzania procesami. Musimy doskonalić proces produkcji i dystrybucji, kontrolować koszty, dbać o utrzymanie i rozwój kadry.
Ścigamy się z konkurencją, ale wyścig ten najczęściej polega na tym, kto osiągnie 5 a kto 25 procent wzrostu.
Po paru latach przyzwyczajamy się do takiej sytuacji i myślimy, że bę™dzie ona trwać wiecznie.
I nagle (w rzeczywistości nie tak nagle, ale wię™kszość z nas nie zauważa gromadzących się chmur) okazuje się, że popyt na nasze towary czy usługi drastycznie maleje.

Co robić?

Większość firm podejmuje działania, które na pierwszy rzut oka wydają się słuszne i uzasadnione.
Jeżeli spadają nam wpł‚ywy - powinniśmy ciąć koszty. Zwalniamy więc ludzi, pozostałym ograniczamy lub likwidujemy premie, zmniejszamy wszystko to, bez czego nasza produkcja czy sprzedaż może się obejść (w tym wydatki rozwojowe).
Z natury jestem czł‚owiekiem oszczędnym, więc nie uważam, by w cięciu kosztów było coś złego. Przeciwnie, każda okazja jest dobra, by przyjrze㇠się czy pienią…dze gdzieś nam nie wyciekają. Ale w warunkach gdy nie tylko my mamy problemy, ale w trudnej sytuacji jest cały nasz segment rynku czy cała gospodarka - to zdecydowanie nie wystarczy.

Koncentrując się na działaniach oszczę™dnoś›ciowych zapominamy, że wszyscy skończyliśmy podobne studia, czytaliśmy te same ksią…żki, chodzimy na te same szkolenia.
W sytuacji gdy wszyscy robią to samo efekty tych dział‚ań praktycznie się znoszą. Sukces może odnieść ten, kto zaproponuje konsumentowi nowe rozwiązania, lepiej odpowiadające jego potrzebom.

Potrzebna jest do tego z jednej strony kreatywność, innowacyjność i elastyczność myś›lenia, z drugiej - ponieważ nasze rozwiązania bę™dą najprawdopodobniej niestandardowe i bę™dą budziły w organizacji opór - umieję™tność przekonywującego tworzenia wizji i pociągnięcia innych za sobą.
Kryzys jest niczym innym, jak tylko naturalnym okresem selekcji, w którym jedni upadają a inni wychodzą z niego wzmocnieni.
Posiadanie dobrego lidera jest więc kwestią by㇠albo nie być‡. I dlatego trzeba pogodzić się z faktem, że prawdziwi liderzy rzadko są… aniołami, przeciwnie często bywają aroganccy, dominujący, trudni we wsp󳂿yciu.
W dobrych czasach często nie chcemy się z nimi męczyć‡, ale teraz - chyba warto.

Pod warunkiem, że rzeczywiś›cie mają coś do zaoferowania.

 

 


4Direct Search

 

Maciej Grzegrzółka - 4Direct Search
4Direct Search


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.