zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Konferencja Dni HR 2025: o przyszłości pracy i roli działów HR

Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja, nowe pokolenia pracowników i zmieniające się modele pracy stawiają przed HR-owcami zupełnie nowe wyzwania? Odpowiedzi na te pytania będą szukać uczestnicy konferencji Dni HR 2025, która odbędzie się 25 czerwca w Katowicach. Organizatorem wydarzenia jest firma SGP – Training & Consulting.

4 na 10 pracodawców w Polsce nie chce żadnych zmian kadrowych, niemal tyle samo planuje nowe rekrutacje

W I kwartale 2025 roku 35% organizacji w Polsce chce rozbudowywać swoje zespoły, a 44% z nich nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Z koniecznością zwolnień liczy się natomiast 19% pracodawców, a 2% z nich nie sprecyzowało jeszcze planów kadrowych na nadchodzące miesiące.

Nie wierzę w charyzmę w biznesie

Różnicą™ mię™dzy menedżerem a liderem najlepiej oddaje - trudny do przetłumaczenia - cytat z ksią…żki Warrena Bennisa i Berta Nanusa: 'Managers do things right, leaders do the right things'. Ci pierwsi po prostu dobrze wykonują… powierzone zadania, drudzy sprawiają…, że chce się dla nich pracować, słuchać ich i za nimi podą…żać. Sł‚owo 'przywódca' często poprzedza określenie 'naturalny', 'urodzony'. To chyba nie tak, bo przywództwo jest cechą…, którą… - moim zdaniem - czł‚owiek nabywa.
Krzysztof Nowakowski. Fot. PR Krzysztof Nowakowski. Fot. PR

W ankiecie przeprowadzonej kiedyś przez 'Harvard Business Review' wśród uznanych przywódców biznesu, organizacji pozarządowych i polityki padł‚o charakterystyczne, bardzo ważne pytanie: 'Od kogo nauczył‚eś› się przywództwa?'. Najczęściej udzielane odpowiedzi: 'od rodziców' i 'od swojego szefa' (najczęściej pierwszego). To pokazuje, że proces kształtowania przywództwa zaczyna się bardzo wcześnie, nawet w sposób nieuświadomiony przez przyszłych liderów. I jest to proces długotrwały, który trwa latami.
Nie bardzo wierzę™ w charyzmę™ w biznesie. To raczej przymiot przywódców religijnych i politycznych, ale nie biznesowych. W zarzą…dzaniu charyzmę rozumianą… literalnie - jako dar przycią…gania ludzi do swoich idei - spotyka się niezmiernie rzadko. W Polsce liderów, za którymi ludzie pójdą… rzeczywiś›cie na ślepo - jest raptem kilku.

Za elementarne atrybuty przywódcy uważam umieję™tność słuchania (nie tylko słyszenia) innych ludzi i uczenia się od nich. Wielki krok, który menedżer czyni na drodze ku świadomemu przywództwu odbywa się w chwili, w której przestaje mie㇠on kłopot z zakomunikowaniem, że czegoś nie wie i że gotów jest ten problem powierzy㇠innym.
Po takim wstę™pie nie powinna dziwi㇠ogólna konstatacja, że z przywództwem w Polsce jest słabo. Mamy dużo dobrych menedżerów, ale liderów ciągle jak na lekarstwo. To jeden z powodów, dla których polska elita biznesu jest tak nomadyczna, stale zmienia pracę™, pracuje bardziej dla siebie niż dla przywódców. Dlaczego? Gdyż nam, Polakom, jest wyją…tkowo trudno. Akademiami przywództwa są… rodzina i szefowie, w nowy ustrój weszliśmy właś›ciwie z niczym. Merytokracja nie była domenś… PRL-u, a ówcześ›ni szefowie częściej mieli do odegrania zadania typu represyjnego niż biznesowego. Poza tym tragiczna historia często zmuszała do podwójnego życia - o tym, że ojciec czy matka byli bohaterami, dzieci dowiadywały się dopiero w wieku dojrzał‚ym. Wielu naszych rodziców było zawodowo nieszczꙶliwych, bo samorealizacja - o ile w ogóle było na nią… miejsce - z reguły wiązał‚a się z wyborami moralnymi czy politycznymi.
Najwię™kszy postę™p w dziedzinie przekazywania wiedzy menedżerskiej dokonał‚ się z udziałem firm zagranicznych. Pytanie tylko, czy uczyliśmy się od najlepszych? Nie zawsze. Polska często była terenem, gdzie zrzucano ludzi, którzy poszukiwali teatru, w którym ich słaby talent mógł bł‚yszcze㇠z prozaicznego powodu - braku konkurencji.

Wiele firm przyszło do Polski z zamiarem szybkiego zdobycia rynku, nie wszystkie okazał‚y się gotowe do rozwijania pełnego spektrum umieję™tnoś›ci zarządczych i wartości niezbędnych do zarzą…dzania biznesem. Musimy też pamiętać o tym, że w obecnym stadium rozwoju polskiej gospodarki nawet dyrektor generalny oddział‚u zachodniej spół‚ki jest, w globalnej hierarchii, na pią…tym szczeblu, czyli bardzo daleko od rzeczywistego wpływu na swoją firmę™. W efekcie, nawet najwyżsi rangą… szefowie firm w Polsce mają do wykonania zadania bardziej menedżerskie (realizować plany i strategie) niż przywódcze. Z drugiej strony, jest olbrzymia liczba przedsiębiorców, którzy wyrośli z własnego biznesu. To grupa bardzo istotna dla gospodarki, ale i taka, w której jest wielu dyktatorów, zaś mało przywódców. Nie waham się tego powiedzieć‡, ponieważ podczas rozmów z kandydatami widzę, jak wielu ludzi chciałoby od nich uciec do pracy bardziej korporacyjnej...

Manager Magazin, Numer 11 (24) Listopad 2006


Korn/Ferry International

 

Krzysztof Nowakowski - Korn/Ferry International
Korn/Ferry International


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.