zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Konferencja Dni HR 2025: o przyszłości pracy i roli działów HR

Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja, nowe pokolenia pracowników i zmieniające się modele pracy stawiają przed HR-owcami zupełnie nowe wyzwania? Odpowiedzi na te pytania będą szukać uczestnicy konferencji Dni HR 2025, która odbędzie się 25 czerwca w Katowicach. Organizatorem wydarzenia jest firma SGP – Training & Consulting.

4 na 10 pracodawców w Polsce nie chce żadnych zmian kadrowych, niemal tyle samo planuje nowe rekrutacje

W I kwartale 2025 roku 35% organizacji w Polsce chce rozbudowywać swoje zespoły, a 44% z nich nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Z koniecznością zwolnień liczy się natomiast 19% pracodawców, a 2% z nich nie sprecyzowało jeszcze planów kadrowych na nadchodzące miesiące.

Prezes marzy o giełdzie czyli mnóstwo nauki dla firmowego PR-owca

 

Praca w strukturach IR spół‚ki giełdowej to niewątpliwy prestiż i wymierne gratyfikacje finansowe. Gdy prezes oznajmia na dotychczas nudnym zebraniu 'Wchodzimy na giełdę', entuzjazm udziela się wszystkim obecnym. Oczami duszy już widzą… oni t‚łumy inwestorów napalonych na akcje i sterty banknotów. Już w myślach odbierają klucze do nowego domu - apartamentu w centrum miasta, już grymaszą w salonie luksusowych samochodów za pół miliona że pod ten kolor maski nie pasuje żaden strój.

Giełda, fot. shutterstock Giełda, fot. shutterstock

Ale hola, hola. Przejście z public relations na relacje inwestorskie to znacznie więcej niż wydrukowanie nowych wizytówek z nową nazwą działu. To poważna zmiana w zakresie i sposobie pracy. Zmiana, której powodzenie nie jest oczywiste.

 

Zmiana zakresu obowiązków

Generalnie działy PR w swojej działalności nie są związane przepisami prawnymi, wyjąwszy branże drażliwe społecznie typu używki, hazard, leki, usługi prawne. Natomiast pracownicy działów relacji inwestorskich (IR) muszą znać i ściśle wypełniać wymagania finansowych instytucji kontrolnych w zakresie obowiązków informacyjnych spółek giełdowych. Każdy błąd może bowiem skutkować poważnymi karami finansowymi nałożonymi na spółkę oraz uszczerbkiem na reputacji wśród społeczności inwestorskiej. Jest to najtrudniejsza zmiana, zwłaszcza dla romantycznych PR-owych lekkoduchów z lekkim piórem i polotem językowym.

 

Zakres informacji przekazywanych przez pracowników działu relacji inwestorskich jest zdecydowanie odmienny i bardziej szczegółowy niż w PR: obejmuje szczegółowe historyczne dane finansowo-ekonomiczne, oczekiwania, prognozy, obszary ryzyka, a także założenia dotyczące makroekonomicznych uwarunkował prowadzenia działalności gospodarczej. Tradycyjny PR skupia się na kliencie i produkcie, IR zaś - na twardych danych finansowych i rachunkowości. Prócz klasycznych umiejętności takich jak znajomość technik marketingu, sprzedaży, komunikacji i negocjacji, specjalista z zakresu IR musi dodatkowo posiadać dogłębną wiedzą z rachunkowości, finansów, branży danej firmy w przekroju krajowym i międzynarodowym, prognoz makroekonomicznych i możliwych skutków pewnych zjawisk, a nade wszystko znać przepisy prawa związane z publicznym obrotem instrumentami finansowymi, na bieżąco je monitorować i ich przestrzegać. Większe wymagania stawia się także w zakresie znajomości języków obcych: nie wystarczy potoczna znajomość języka, konieczne jest biegle posługiwanie się fachowym słownictwem finansowym i prawnym. Jak pookazują różne podręczniki językowe z tych obszarów, często język fachowy posługuje się znajomymi, potocznymi terminami w sposób diametralnie odmienny.

 

Pracownicy IR mają dostęp do informacji strategicznych i poufnych, obejmujących całokształt działań firmy i jej obecności na rynku. Zwykle w stosunku do tych informacji obowiązuje specjalna procedura korzystania.

 

Ważna jest również niematerialna choć dość wymierna zmiana w jakości pracy specjalistów IR w stosunku do specjalistów PR. Jest to zmiana związana z poziomem wiedzy dziennikarzy współpracujących. W zwykłym PR dziennikarze często nie są specjalistami w danej dziedzinie, zajmują się nią jako jedną z wielu, zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem na teksty. IR natomiast działa w przestrzeni specjalistów od finansów, którzy dzień w dzień mają kontakt z wieloma fachowymi źródłami informacji, również tymi zagranicznymi, na bardzo wysokim poziomie. Od specjalistów IR wymaga się więc dodatkowej uwagi, precyzji i poprawności w przygotowywaniu informacji, bowiem ewentualne wpadki bardzo szybko wychodzą na jaw.

 

Zmiana atmosfery pracy

Ważną częścią pracy specjalisty IR jest współpraca z władzami spółki. Generalnie relacje inwestorskie są elementem zarządzania strategicznego i z definicji powinny być kształtowane przez zarząd i kadrą zarządzającą najwyższego szczebla. Nie jest to zadanie, które może zostać delegowane innym osobom lub spółce zewnętrznej. Specjaliści IR pełnią raczej funkcję™ wspierającą… niż faktycznie realizującą IR, stąd specjalista IR wiele czasu będzie spędzać na czekaniu aż dany dyrektor lub prezes znajdą chwilę by przejrzeć proponowaną wersję raportu lub notatki prasowej. Taki model pracy często tworzy atmosferę namolności, natarczywości, wręcz przeszkadzania dyrektorom.

 

Tak jednak przebiega ta praca i trzeba się do tego dostosować. Relacje inwestorskie, w które zarząd nie angażuje się dostatecznie, są odbierane przez rynki kapitałowe jako przerost formy nad treścią i nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Z tego powodu kontakty z inwestorami absorbują znacznie czas zarządu i kierownictwa najwyższego szczebla. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w spółkach prezesi poświęcają około 25%, a odpowiedni dyrektorzy 35% swojego czasu na współpracę z tynkami kapitałowymi. Jest to czas, który musi zostać wygospodarowany równolegle do czasu poświęconemu bieżącemu funkcjonowaniu spółki, a specjalista IR musi tego grzecznie ale asertywnie pilnować, przestrzegać i wymagać.

 

Nowe narzędzia do opanowania

Pracownicy IR mają do dyspozycji nowe narzędzia, których zwykle nie stosuje się w klasycznych działaniach PR. Okresowe raporty z działalności spółki, zarządzanie stroną internetową w części dotyczącej relacji inwestorskich, bezpośrednie kontakty z inwestorami, udzielanie odpowiedzi na pytania, organizacja road shows (terenowych spotkań z inwestorami), organizacja walnych zgromadzeń akcjonariuszy (WZA, wielkie eventy o dużym stopniu nerwowości w firmie)

 

Wiele dużych firm realizuje dodatkowo specyficzne dla siebie instrumenty kontaktu z inwestorami.

 

Szwajcarski bank UBS gromadzi informacje na temat m.in. liczby indywidualnych inwestorów i liczby posiadanych przez nich akcji w poszczególnych okresach. Bank zidentyfikował 69% swoich akcjonariuszy (na koniec września 2010 roku). Z grupy zidentyfikowanych akcjonariuszy 57% to właściciele od 101 do 1000 akcji. Indywiduami akcjonariusze są w posiadaniu 16% akcji banku UBS. Dane uaktualniane są co trzy miesiące.

 

spółka Nestle wykorzystuje specjalne aplikacje na iPhone'a oraz iPada. Ponadto wysyła ankiety do akcjonariuszy uczestniczących w WZA na temat jego przebiegu, organizacji oraz postulowanych zmian. W roku 2010 na tą ankietę odpowiedziała prawie połowa zapytanych.

 

spółka Dell oprócz zwykłych investor relations prowadzi także analyst relations (czyli kontakty z analitykami giełdowymi), podkreślając ich opiniotwórcze, ważne znaczenie dla finansowego otoczenia spółki. W podobnym kierunku idzie np. Royal Dutch Shell, która prowadzi osobne działania  dla inwestorów wrażliwych społecznie (socially responsible investors) dla agencji ratingowych.

 

W niemieckiej spółce energetycznej E.ON co miesiąc publikowany jest wewnętrzny newsletter pod tytułem Capital Market News, dystrybuowany do około 250 menedżerów. Na jego łamach zamieszczają oni pytania jakie otrzymali z rynku finansowego, następnie zaś analizują dlaczego dane pytanie zostało zadane, czy wynika to z przyczyn wewnętrznych i czy trzeba na nie zareagować. Dwa razy w roku 50 menedżerów najwyższego szczebla tej spółki spotyka się i dokonuje analizy sygnałów płynących z rynku oraz postrzegania firmy na rynku finansowym.

 

Jak widzisz, relacje inwestorskie to duża rzecz dla ciebie jako firmowego specjalisty. Miliony, apartamenty i samochody - tak, to motywujące obrazy. Trzeba jednak włożyć sporo pracy, energii i cierpliwości, aby z sukcesem przejść na ten system pracy.

 

więcej informacji na temat kontaktów z inwestorami, pracy specjalisty ds. relacji inwestorskich oraz obowiązków kadry zarządzającej w spółce giełdowej znajdziesz w książce ''Relacje inwestorskie. Ewolucja - Funkcjonowanie - Wyzwania' Danuty Dziawgo (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Książka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl

 

KarieraManagera.pl

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.