zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Konferencja Dni HR 2025: o przyszłości pracy i roli działów HR

Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja, nowe pokolenia pracowników i zmieniające się modele pracy stawiają przed HR-owcami zupełnie nowe wyzwania? Odpowiedzi na te pytania będą szukać uczestnicy konferencji Dni HR 2025, która odbędzie się 25 czerwca w Katowicach. Organizatorem wydarzenia jest firma SGP – Training & Consulting.

4 na 10 pracodawców w Polsce nie chce żadnych zmian kadrowych, niemal tyle samo planuje nowe rekrutacje

W I kwartale 2025 roku 35% organizacji w Polsce chce rozbudowywać swoje zespoły, a 44% z nich nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Z koniecznością zwolnień liczy się natomiast 19% pracodawców, a 2% z nich nie sprecyzowało jeszcze planów kadrowych na nadchodzące miesiące.

Prezes w spódnicy

Firma na obcasach
Prezes w spódnicy, fot. Shutterstock Prezes w spódnicy, fot. Shutterstock

Krystyna Zdziechowska kilkanaście lat pracowała w korporacjach farmaceutycznych.

W jednej z nich doszł‚a do stanowiska dyrektora marketingu i sprzedaży dwóch oddział‚ów w regionie Europy Wschodniej. Mimo że zrobiła błyskawiczną karierę, kilka lat temu postanowiła zupełnie zmienić swoje życie zawodowe. Otworzyła firmę konsultingową Femaris Pharma Consulting. - Poszukiwałam balansu mię™dzy godziwymi zarobkami a wolnym czasem, chciałam realizować własne, a nie cudze cele - wyjaśnia powody decyzji.
Poza doradztwem dla firm i organizacji lekarskich prowadzi także inne projekty. W tym portal społ‚ecznościowy TacyJakJa.pl, skupiający osoby przewlekle chore, umożliwiający im anonimowe prowadzenie statystyk oraz wykresów objawów chorób i leczenia. - Po odejściu z korporacji udaje mi się w ramach własnej dział‚alności poł‚Ä…czy㇠moje dwa zawody: lekarza i marketingowca w obszarze rynku medycznego - opowiada. - Zdobywam nowe szczyty, uczę się marketingu internetowego. A gdy czł‚owiek uczy się nowych rzeczy, czuje, że żyje. Mam też czas na jazdę konną i wyprawy offroadowe.
Takiego scenariusza na rozwój kariery życzyłaby sobie niejedna menedżerka, której, mimo kompetencji i starań, trudno przeskoczy㇠ze ś›redniego szczebla na najwyższe stanowiska. - Osobiście doświadczyłam tego, gdy odchodził mój szef - opowiada Aneta Sadowska, wówczas pracownica dużej agencji PR, od siedmiu lat właścicielka własnej - Q&A Consulting. Choć była niemal pewną kandydatką na stanowisko prezesa, został nim jej kolega. - Byłam naiwna, sądząc, że mimo iż na wszystkich wysokich stanowiskach są… mężczyźni, ktoś podejmie "wyzwanie" i mianuje szefem kobietę - mówi. - Moje kompetencje znacznie przewyższały umieję™tnoś›ci osoby wybranej, co zresztą szybko zweryfikował czas.
Dr Ewa Lisowska ze Szkoły Głównej Handlowej (w latach 1996 - 2006 prezes Międzynarodowego Forum Kobiet) uważa, że nie tylko w Polsce, ale w cał‚ej Unii w firmach rządzi brzydsza płeć. Wciąż bowiem istnieje zjawisko "szklanego sufitu", niewidzialnych barier, które utrudniaja rozwój karier menedżerek, zwłaszcza ś›redniego szczebla.
- Wszyscy się przyzwyczaili, że do zarządu wchodzą mężczyźni, że to oni dostają mentora, są… wysyłani na ważne szkolenia, startują do konkursów na najwyższe stanowiska; kobietom często się tego w ogóle nie proponuje - twierdzi dr Ewa Lisowska.
Co więcej, przeprowadzone przez firmę Sedlak & Sedlak Internetowe Badanie Wynagrodzeń za 2007 r. pokazuje, że kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni na każdym szczeblu organizacji, a najwię™ksze różnice widać na stanowiskach kierowniczych. Na najwyższym szczeblu zarzą…dzania panowie zarabiali o 67 proc. więcej. Z kolei raport "Wynagrodzenia menedżerów spółek giełdowych w 2007 roku" pokazuje, że przecię™tne wynagrodzenie kobiet wchodzących w skład zarządów tych spółek to 243 tys. złotych.
- Czyli niemal dwukrotnie niższe, porównując do zarobków mężczyzn - podkreśla Dorota Bachman, dyrektor serwisu rekrutacyjnego GazetaPraca.pl. - Ponadto kobiety stanowiły jedynie 10 proc. składu zarządów, kierują…c z reguły mniejszymi spółkami, o mniejszych aktywach i przychodach. W Ministerstwie Pracy i Polityki Społ‚ecznej trwają prace nad projektem ustawy o równym traktowaniu. - Ma on wdroży㇠mię™dzy innymi unijną dyrektywę dotyczą…cą równego traktowania kobiet i mężczyzn w zakresie dostępu do zatrudnienia, kształcenia oraz awansu zawodowego i warunków pracy - wskazuje Draginja Nadażdin, dyrektor Amnesty International Polska. Czy ustawa coś zmieni? Wiele polskich menedżerek zauważa, że dyskryminacja płci w firmach to mity - by㇠może była na począ…tku lat 90., lecz nie obecnie, w epoce poprawnych politycznie korporacji. Ponadto, w ostatnich latach pracodawcy zwracają coraz wię™kszą uwagę na umieję™tność budowania przez menedżerów relacji interpersonalnych i łagodzenia konfliktów. A to cechy typowo kobiece. - Era szorstkich jak papier ścierny szefów odchodzi w niepamięć, dzisiejszy biznes wymaga bardziej miękkiego podejś›cia do pracowników, inaczej odejdą - twierdzi Dorota Bachman.
- Dlatego kobiety coraz skuteczniej bę™dą rywalizowały o najwyższe stanowiska. One z natury potrafią by㇠miękkie dla ludzi i twarde dla problemu. Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu PTK Centertel, uważa, że jest jeszcze inny powód częstszej obecności pań na posadach zarządczych: - Po prostu jest z kogo wybierać - coraz więcej kobiet kształci się na studiach menedżerskich, podejmuje wyzwania, da…ży do wytyczonego celu. Wedł‚ug niej "szklany sufit" to teoria stworzona przez kobiety, którym zabrakło determinacji i łutu szczꙶ›cia, by zajść wyżej w korporacyjnej hierarchii. Jeszcze na studiach wytyczyła sobie ścieżkę zawodową i da…żyła do osią…gnię™cia tej najważniejszej posady konsekwentnie, nie bojąc się nowych zadań, poszerzając swoje kompetencje. Dzięki temu przed siedmiu laty jako jedyna kobieta znalazła się w kierownictwie Telekomunikacji Polskiej, zarzą…dzanej wtedy przez dyrektorów w wię™kszoś›ci dużo starszych od niej. Drobna blondynka wzbudziła sensację, nie obeszło się bez spojrzeń pełnych zdziwienia.
- Wtedy pierwszy raz odczułam, że ktoś patrzy na mnie przez pryzmat płci, ale szybko i z uśmiechem udowodniłam, że pozory mogą mylić - opowiada Grażyna Piotrowska-Oliwa. Bożenie Chmielarczyk, szefowej wydawnictwa Reader’s Digest w Polsce, udało się uniknąć takich sytuacji. - miał‚am szczꙶ›cie zaczynać ścieżkę zawodową w mię™dzynarodowych firmach, które nie zwracały uwagi na płeć, lecz na kompetencje - mówi. Na począ…tku lat 90. po studiach podyplomowych w USA wróciła do Polski, by przejść przez szczeble menedżerskie w Coca-Coli, McDonald’s, a następnie Reader’s Digest, gdzie - na marginesie - w każdym oddziale (oprócz Czech) na stanowisku szefa zasiada kobieta. Dyskryminację ze wzglę™du na płeć zna tylko ze słyszenia. - Myślę, że władzę pozostawia się celowo w męskich rękach głównie w korporacjach dalekowschodnich, tam kobietom trudniej jest dojść do szczytu niż w firmach o kulturze anglosaskiej - zauważa Bożena Chmielarczyk. - Polacy szybko się jednak uczą i przenoszą na swój grunt dobre wzorce. Dowodem na to są… typowo męskie branże, jak IT, gdzie kobiety pozostają w mniejszości, ale wcią…ż ich przybywa. - W zespole mieszanym pracuje się sympatyczniej i efektywniej - twierdzi Kinga Bloch, dyrektor HR Atos Origin, polskiego oddział‚u firmy świadczącej usługi technologii informatycznych. W Atosie kobiety stanowią 20 proc. załogi, ale za to 30 proc. pracowników ś›redniego i wyższego szczebla. Daria Grzegorska, dyrektor dział‚u szkoleń w Infovide-Matrix uważa, że menedżerek w IT jest mało ze wzglę™du na ich lęk przed samą branżÄ….
- Faktycznie nie jest łatwa, ale też nie dyskryminuje tych, które próbują odnaleźć‡ w niej swoje miejsce - mówi. Wiele kobiet, twierdzi Daria Grzegorska, głównie mających dzieci, świadomie nie pnie się po szczeblach kariery. Dotyczy to zwykle zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które wymagają od menedżerów całkowitego oddania i pracy po 10 - 12 godzin dziennie. - W ich przypadku nie chodzi o lęk przed ciężką pracą czy odpowiedzialnością, lecz o chęć zachowania równowagi mię™dzy życiem prywatnym i zawodowym - zauważa Daria Grzegorska. Dlatego założenie własnego biznesu to coraz częściej obierana droga. Już 35 proc. polskich firm należy do kobiet, choć są… to zwykle małe i ś›rednie przedsiębiorstwa. "Niewielki" rozmiar jest zwykle świadomym wyborem. - Ze wzglę™du na rodzinę nie zdecydowałam się na otworzenie oddział‚u w Warszawie, nie zatrudniam też więcej niż 10 osób - wyjaśnia Aneta Sadowska. - Mogę rozwijać jakość usług, ale już nie ich liczbę, bo to wymaga czasu. Z kolei Anna Wicha, dyrektor generalna firmy Addeco w Polsce, dla pracy w koncernie porzuciła szkołę językową, którą prowadziła przez kilka lat. - W korporacji mogę obserwować lepszych od siebie, a to wzbogaca moje umieję™tnoś›ci - wyjaśnia swój wybór. Droga od pozycji konsultanta do szefa Addeco zajęła jej osiem lat. - Szklany sufit? Jeśli jest, to w samych kobietach, które nie decydują się na awans - mówi Anna Wicha.
- Powodem tej postawy jest brak przygotowania biznesowego i wiary w siebie oraz wyniesione z domu przeświadczenie, że kobiety nie powinny rządzić mężczyznami. Gdy ktoś nie umie rozbić tej tafli, prawdopodobnie nigdy nie zrobi kariery.


Manager Magazin

 

Monika Kruszewska - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.